Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Wydawanie własnych publikacji w kilku formatach – dlaczego warto?

 Czas czytania: 3 minut

Wydawanie własnych publikacji w kilku formatach – dlaczego warto?

Współczesny rynek wydawniczy umożliwia autorom publikację własnej twórczości nie tylko w formie tradycyjnej książki, ale także w postaci audiobooka czy ebooka. Każdy z tych formatów ma swoje plusy i minusy, o czym pisaliśmy w poprzednich artykułach naszej Akademii. Coraz większa liczba twórców decyduje się na połączenie kilku formatów. Dziś zastanowimy się, dlaczego warto to zrobić.


Dotarcie do szerokiego grona odbiorców

Największą zaletą wydania autorskiej książki w dwóch lub najlepiej trzech formatach wydawniczych, jest oczywiście możliwość dotarcia do każdego typu odbiorcy. W ten sposób autorzy zyskują pewność, że ich dzieło nie zostanie odrzucone przez potencjalnego czytelnika z powodu formatu niedostosowanego do jego preferencji.

Odbiorcy mają w tym przypadku wybór: mogą postawić na książkę papierową, wybrać praktycznego ebooka lub nowoczesną książkę audio. Każdy z tych formatów dedykowany jest innej grupie docelowej, ale jest też dużo osób, które korzystają z kilku formatów jednocześnie.

Nigdy nie wiesz, kto zainteresuje się twoim dziełem. A co jeśli będzie to osoba niewidoma lub starsza, a twoja książka została wydana jedynie w formie papierowej? Co natomiast w sytuacji, gdy twoją twórczość będą chciały zgłębić osoby młode, które już dawno porzuciły tradycyjny druk na rzecz nowoczesnych książek w formacie mp3? I wreszcie, co z osobami, które zrezygnowały z książek drukowanych, ponieważ zajmują one zbyt wiele miejsca w mieszkaniu i od pewnego czasu kupują wyłącznie ebooki?

Prawdą jest, że przemyślana analiza grupy docelowej pozwala wyciągnąć pewne wnioski i dobrać format do typów czytelników. Jeśli jednak chcesz mieć 100% pewności, że twoją książkę będzie mógł przeczytać dosłownie każdy, wydaj ją w trzech dostępnych formatach.


Większe zyski ze sprzedaży

Książka wydana w kilku formatach to również realne szanse na generowanie większych zysków z jej sprzedaży. Wynika to przede wszystkim z lepszej dostępności tytułu dla potencjalnie zainteresowanych czytelników.

Tradycyjne wydania papierowe mogą być sprzedawane tylko wtedy, gdy księgarnie są otwarte, a sklepy internetowe realizują zamówienia (co np. w okresie świątecznym czy w weekendy nie odbywa się). Dodatkowym ograniczeniem jest także nakład książki, który może się nagle wyczerpać, a zainteresowani czytelnicy muszą zrezygnować z zakupu.

W takich momentach wydania elektroniczne są doskonałą alternatywą. Warto dodać, że ebooki i audiobooki są dostępne w sprzedaży przez 24 godziny na dobę, a zatem twoje dzieło zarabia dla ciebie przez cały czas. Zyski płyną więc z różnych źródeł i nie są niczym ograniczone.


Marketing na szeroką skalę

Każdy z formatów wydawniczych umożliwia prowadzenie różnych działań reklamowych. Ich połączenie zapewnia promocję zakrojoną na szeroką skalę, dzięki czemu książka sprzedaje się lepiej, a nazwisko autora staje się bardziej rozpoznawalne.

Do książki papierowej dołączane są najczęściej różnego rodzaju materiały reklamowe, organizowane są specjalne spotkania autorskie, a księgarnie mogą ustawić je w najlepszych miejscach. Platformy sprzedające ebooki i audiobooki posiadają z kolei swoje własne kanały marketingowe, z których autor może korzystać po nawiązaniu z nimi współpracy. Dopełnieniem działań promocyjnych są akcje organizowane przez samego autora, czyli np. na jego blogu czy profilu w social mediach.

Fragmenty audiobooka mogą być z powodzeniem emitowane w formie reklamy video, a rozdziały ebooka dołączane np. do wiadomości mailowych w kampanii email marketingowej. Do różnych odbiorców trafiają różne komunikaty reklamowe, dlatego wydanie książki w kilku formatach umożliwia stworzenie takiego contentu, który będzie dla nich atrakcyjny i interesujący.

Wydanie własnej twórczości w kilku formatach jest najlepszą decyzją, jaką może podjąć nie tylko początkujący twórca, ale również doświadczony autor. Warto pamiętać, że nie ma konieczności produkowania wszystkich form jednocześnie. Premiery ebooków i audiobooków zazwyczaj mają miejsce już po wprowadzeniu do sprzedaży książki papierowej.

Wydanie dzieła we wszystkich dostępnych formatach wiąże się z większymi kosztami, dlatego niezależni autorzy najczęściej rozkładają poszczególne realizacje w czasie. Część zysków ze sprzedaży książki tradycyjnej spokojnie wystarczy na wyprodukowanie profesjonalnego audiobooka lub ebooka. Wówczas autor może z radością ogłosić, że jego dzieło dostępne jest także w innej formie, co dzieje się niezwykle często.

Podstawą do wydania książki nie musi być forma tradycyjna. Jeśli twoje możliwości finansowe pozwalają ci aktualnie jedynie na publikację ebooka, wybierz ten format. Gdy książka zacznie generować zyski, możesz zdecydować się na wydruk wersji papierowej. Podobnie jest w przypadku audiobooka, choć jego produkcja jest nieco droższa od książki elektronicznej. Wszystko zależy od przyjętej strategii, którą warto przemyśleć jeszcze przed rozpoczęciem pisania dzieła.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup