Jeśli posiadasz solidnie zbudowany blog, sklep internetowy, landing page sprzedażowy lub inną stronę docelową, możesz skutecznie wesprzeć sprzedaż książki za pomocą płatnych kampanii marketingowych. Są to działania nastawione przede wszystkim na sprzedaż i umożliwiają precyzyjne targetowanie odbiorców. O tym, z jakich płatnych kampanii warto skorzystać i jak to zrobić, opowiemy szerzej w dzisiejszym artykule naszej serii.
W tym artykule przeczytasz o:
Płatne kampanie Google Ads
Żyjemy w czasach, gdy Internet wie na nasz temat tak naprawdę wszystko. Poniekąd sami się na to godzimy, a dostawcy usług reklamowych wykorzystują ten fakt. Obecnie największym gigantem internetowym jest oczywiście sieć Google, która oferuje szereg możliwości marketingowych. Z wyszukiwarki Google korzysta zdecydowana większość internautów, dlatego bez wątpienia warto wziąć tę opcję pod uwagę. Jak możesz zareklamować swoją książkę w obrębie Google?
- Reklama Google Search – czyli tzw. linki sponsorowane. Działa w oparciu o słowa kluczowe, po których czytelnicy mogą szukać publikacji podobnych do twojej. Dla przykładu: jesteś autorem poradnika na temat inwestowania. Gdy dany użytkownik wpisze w wyszukiwarkę np. hasło książka o inwestowaniu, to dzięki płatnej reklamie Google Search twoja strona/blog/sklep może pojawić się nawet na 1-szym miejscu w wynikach wyszukiwania.
- Reklama Google Display ‒ czyli reklama graficzna emitowana w obrębie stron sieci partnerskiej Google. Strony te to tak naprawdę wszystkie większe serwisy internetowe. Komunikat przybiera tutaj formę estetycznej grafiki z hasłem i przyciskiem CTA (call to action). Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na twoją stronę, gdzie może zakupić książkę. Jaka jest największa moc tej formy reklamy? Przede wszystkim możliwość precyzyjnego targetowania. Dla przykładu: jesteś autorem książki o rozwoju osobistym. Reklamę swojego dzieła możesz wyświetlać np. mężczyznom w wieku 25-40 lat, którzy są pracownikami dużych korporacji, interesują się rozwojem osobistym i uczą się języków obcych. Dodatkowo możesz zawęzić grupę docelową o określoną lokalizację.
- Reklama produktowa ‒ czyli reklama umiejscowiona w pasku sprzedażowym powyżej wyników wyszukiwania. Zawiera zdjęcie produktu, cenę oraz nazwę sprzedającego. Po kliknięciu w reklamę odbiorca ma możliwość dokonania błyskawicznego zakupu, ponieważ produkt został automatycznie dodany do koszyka. Tego typu reklamy także można targetować po frazach kluczowych. Dla przykładu: jesteś autorem książki kulinarnej. Gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki np. hasło książka kuchnia polska, to twoje dzieło ukaże mu się w sekcji produktowej wśród propozycji innych autorów.
- Remarketing ‒ czyli tzw. reklama śledząca. Polega na docieraniu z komunikatem reklamowym do osób, które odwiedziły już twoją stronę czy bloga, ale finalnie nie zdecydowały się na zakup książki. Reklama przybiera formę graficzną i ma na celu zracjonalizować odbiorcy zakup twojego dzieła. Dla przykładu: odbiorca trafił do twojego sklepu internetowego, ale nie zamówił egzemplarza. Pozostawił jednak po sobie ślad, dlatego przez kolejne 180 dni otrzymywał będzie komunikat przypominający o twojej książce.
Reklamy w sieci Google są skuteczne, ale finalna ilość konwersji zależy od budżetu, który zdecydujesz się zainwestować. Im większa to będzie kwota, tym więcej książek sprzedasz. Warto dodać, że są to działania w pełni mierzalne, dzięki czemu łatwo sprawdzisz, ile egzemplarzy sprzedało się bezpośrednio dzięki kampanii.
Płatne kampanie Facebook Ads
Facebook to największy portal społecznościowy, który zrzesza miliony użytkowników z całego świata. Część z nich to potencjalni czytelnicy twojej książki. Dlaczego zatem nie wykorzystać tego potencjału?
Oprócz prowadzenia regularnej komunikacji z odbiorcami, warto zdecydować się na uruchomienie płatnych kampanii marketingowych. Reklamy mogą przybrać różną formę: grafik, zdjęć, ankiet czy filmów. Podobnie jak w przypadku Google Ads, reklamy na Facebooku również wyświetlane są tylko osobom z określonej grupy docelowej. W tym przypadku także możliwe jest uruchomienie remarketingu.
Specjalne narzędzia umożliwiają połączenie twojej strony czy bloga z Facebookiem, dlatego mierzenie wyników nie jest problemem. Facebook to medium, które niezwykle skutecznie kreuje potrzeby wśród odbiorców. Dla przykładu: jesteś autorem poradnika dla młodych mam. Wystarczy stworzyć estetyczne kreacje reklamowe z trafnymi hasłami reklamowymi, ustawić odpowiednie algorytmy i odtąd każda młoda mama będzie widziała reklamę twojego dzieła.
Płatne kampanie LinkedIn Ads
LinkedIn to portal społecznościowy, który ukierunkowany jest na życie zawodowe. Poszczególni użytkownicy publikują tam branżowe posty, badania czy wartościowe komentarze. To dość specyficzny serwis, jednak niezwykle atrakcyjny z punktu widzenia sprzedaży produktów dedykowanych konkretnym branżom czy specjalistom.
LinkedIn także oferuje szereg płatnych reklam, które wyświetlać się mogą np. danej grupie zawodowej. Dla przykładu: jesteś autorem poradnika na temat nowelizacji w prawie podatkowym. Za pomocą specjalnych algorytmów bez problemu dotrzesz do osób, które pracują w działach księgowości lub są prawnikami specjalizującymi się w dziedzinie podatków. Jeśli uważasz, że twoja książka mogłaby ich zainteresować, pomyśl o tego typu reklamie.
Jak przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową książki?
Aby mieć pewność, że zainwestowane w płatną reklamę środki nie zostaną zmarnowane, trzeba opracować szczegółowy plan marketingowy. Jeszcze przed uruchomieniem kampanii warto przeanalizować działania konkurencji, zbadać potrzeby grupy docelowej i przygotować kilka różnych kreacji reklamowych. Owe kreacje warto zmieniać w trakcie trwania kampanii, a następnie wykorzystywać tylko te, które przynoszą najlepsze efekty.
Prowadzenie kampanii marketingowych nie jest prostym zadaniem, którym może zająć się każdy. Istotne jest przede wszystkim doświadczenie, znajomość dedykowanych narzędzi oraz budowy poszczególnych algorytmów. Niezbędna jest rozległa wiedza na ten temat oraz specjalistyczne wykształcenie. Na rynku są co prawda dostępne różnego rodzaju przyśpieszone kursy oraz poradniki, jednak dla wielu osób mimo wszystko samodzielne prowadzenie płatnych kampanii jest zbyt skomplikowane. Z tego powodu zdecydowanie warto nawiązać współpracę z agencją marketingową lub freelancerem.
Specjalista od kampanii marketingowych nie tylko dokładnie wytłumaczy ci mechanizmy działania poszczególnych kanałów, ale również przygotuje spersonalizowaną strategię działania, wykona wszelkie potrzebne prace analityczne, dokona niezbędnych konfiguracji i aktualizacji. Dodatkowo możesz mieć pewność, że twoja kampania jest nieustannie monitorowana i ulepszana, co z pewnością przełoży się na jej finalne efekty. Praca specjalistów jest oczywiście regularnie raportowana.
Zaletą płatnych kampanii marketingowych jest przede wszystkim ich wysoka skuteczność i mierzalność. Minusem jest fakt, że za reklamy trzeba zapłacić i nie są to zazwyczaj małe kwoty. Poza tym mało kto potrafi samodzielnie uruchomić i monitorować tego typu działania. Najczęściej trzeba to zlecić profesjonalistom, którzy również naliczą sobie stosowne wynagrodzenie. Jeśli jednak kampanie zostaną przeprowadzone zgodnie z dobrze przemyślanym planem, sprzedaż książki może przekroczyć twoje najśmielsze oczekiwania!