Jak wiadomo, reklama jest dźwignią handlu. Zasada ta dotyczy sprzedaży dosłownie wszystkiego, a więc również książek. Samo napisanie i wydanie dzieła jest dopiero skromnym początkiem drogi do sukcesu. Szczególnie jeśli chodzi o autorów niezależnych, którzy samodzielnie muszą zaplanować promocję swojej publikacji.
W tym artykule przeczytasz o:
Dlaczego promocja książki jest ważna?
Współczesna rzeczywistość zasypuje odbiorców różnego rodzaju produktami, w tym książkami. Wybór tytułów spośród poszczególnych kategorii jest naprawdę ogromny!
Lata temu kwestia wydawania książek wyglądała nieco inaczej. W ciągu roku wydawano jedną, może dwie pozycje dotyczące danej tematyki. Autor był kimś naprawdę wyjątkowym: kimś, kto zgłębił tajemną wiedzę. Czytelnik nie miał zatem zbyt dużego wyboru.
Obecnie tak naprawdę każdy może zostać autorem i wydać własne dzieło. Z tego powodu kolejne tytuły wyrastają jak grzyby po deszczu, a odbiorca stoi przed sporym wyborem. Promocja autorskiej książki jest zatem niezbędna, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać do siebie czytelników.
W jaki sposób można promować swoje dzieło?
Promocję książki można podzielić na dwa etapy: działania prowadzone przed jej wydaniem oraz po wprowadzeniu tytułu do sprzedaży.
Przed napisaniem książki warto zacząć gromadzić publiczność i budować zaangażowanie wśród odbiorców. Taka społeczność z pewnością chętnie zakupi książkę, gdy będzie ona już dostępna.
Jednym z najlepszych rozwiązań jest założenie bloga, na którym możesz publikować swoje poradnikowe artykuły, wartościowe komentarze do aktualnych wydarzeń oraz ciekawe informacje z twojego twórczego życia. Blog to doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zaangażowanie go do dyskusji. Użytkownicy z pewnością będą wracać po więcej wartościowych treści, a finalnie zakupią wydaną przez ciebie książkę.
Innym sposobem na promowanie autorskiego dzieła jeszcze przed jego wydaniem, są oczywiście media społecznościowe, które również umożliwiają budowanie relacji z odbiorcami. Pozwalają one na utrzymanie bieżącego kontaktu z użytkownikami i zdobywanie cennych informacji na ich temat. To z kolei przełoży się na określanie twojej grupy docelowej, co jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu każdego pisarza.
Trzeba pamiętać, że komunikacja w social mediach powinna być spójna, konsekwentna i oparta o konkretny koncept. Możesz dzielić się z odbiorcami swoimi przemyśleniami, etapami twórczymi czy ciekawymi zdjęciami. Warto dodać, że media społecznościowe to nie tylko Facebook czy Instagram, ale także m.in. serwis YouTube. Wielu niezależnych autorów decyduje się na stworzenie własnego vloga, który dobrze poprowadzony potrafi przyciągnąć tysiące obserwujących!
Kolejne rozwiązanie marketingowe, które z pewnością warto wykorzystać zarówno przed, jak i po wydaniu książki, to newsletter. Aby go wysłać, trzeba jednak posiadać listę kontaktów, co udaje się osiągnąć zazwyczaj za pomocą formularza kontaktowego na blogu czy w sklepie internetowym. Możesz zaproponować swoim odbiorcom jakiś bonus, który otrzymają po wypełnieniu formularza lub pozostawienia adresu mailowego. Wysyłka newslettera pozwoli ci na budowanie trwałej relacji z użytkownikami, co ma ogromny wpływ na późniejszą sprzedaż twojego dzieła.
Gdy książka jest już gotowa, promocja powinna być oparta przede wszystkim o potrzeby grupy docelowej. Każde działanie musi w pewien sposób odwoływać się do treści dzieła i jego największej wartości. Na tym etapie promocja przybiera już mocno marketingową formę i jest nastawiona przede wszystkim na sprzedaż. Kluczowe są dwa parametry:
- ruch, czyli liczba osób odwiedzających naszą stronę czy sklep,
- konwersja, czyli liczba sprzedanych egzemplarzy.
Ruch zdobywany jest za pomocą konkretnych, zaplanowanych działań marketingowych. Celem jest przyciągnięcie na naszą stronę możliwie największej liczby osób, które odpowiadają cechom określonej grupy docelowej. Istotne jest oczywiście prowadzenie bloga, aktywność w mediach społecznościowych i wysyłka newslettera. Nowością są jednak reklamy płatne, takie jak Google Ads czy Facebook Ads.
Płatne reklamy książki mają sens tylko wtedy, gdy mamy zbudowane solidne podstawy w postaci bloga czy rozwiniętego profilu w mediach społecznościowych. Stroną docelową może być także sklep internetowy czy landing page.
Moc Internetu daje nam możliwości emitowania reklam precyzyjnie dopasowanych do odbiorcy. Nasze poczynania w sieci nie są anonimowe, a dostawcy usług reklamowych gromadzą na nasz temat wiele informacji. Dzięki temu możliwe jest celowanie z reklamą do konkretnej grupy osób, np. lekarzy, młodych mam, handlowców czy podróżników.
Konkretne narzędzia i strategie marketingowe będą przedmiotem kolejnych artykułów naszej serii.
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Zarówno na etapie pisania książki, jak i tworzenia planu jej promocji, kluczowe jest określenie i zrozumienie grupy docelowej. Trzeba dokładnie określić jej wiek, cechy charakterystyczne, zainteresowania i preferencje. Tylko wtedy możliwe będzie kierowanie trafionego przekazu marketingowego, który realnie przełoży się na sprzedaż książki.
Jeśli zamierzasz emitować swoje reklamy wszystkim użytkownikom, możesz mieć pewność, że zainwestowane pieniądze nie przyniosą zysków. Wielu debiutujących autorów nie zdaje sobie sprawy, jak istotne jest określenie grupy odbiorców.
Tymczasem (jak już wielokrotnie podkreślaliśmy) już przed rozpoczęciem pracy nad publikacją powinno paść zasadnicze pytanie: do kogo kierowana jest moja książka? Takie samo pytanie trzeba sobie zadać na etapie konstruowania strategii reklamowej. Tylko wtedy można mieć pewność, że przekaz marketingowy skierowany jest do osób, które potencjalnie będą zainteresowane zakupem książki.