Jednym z najlepszych sposobów na promowanie własnej twórczości są media społecznościowe, które przyciągają miliony użytkowników i są aktualnie częścią codziennego życia większości ludzi. Social media kreują potrzeby odbiorców w czasie rzeczywistym i pozwalają na budowanie zaangażowanej społeczności. Jak wykorzystać social media do promowania własnej książki?
W tym artykule przeczytasz o:
Kanały social media do promowania książki
Planując działania promocyjne książki w mediach społecznościowych, warto najpierw dokładnie przeanalizować kanały, z których chcemy skorzystać. Wybór jest dość spory: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Tik-Tok, YouTube… jak zatem wybrać odpowiednie medium spośród tylu możliwości?
Kluczowe jest ustalenie, z których serwisów korzysta nasza grupa docelowa. Istnieją oczywiście wspólne mianowniki, takie jak Facebook czy Instagram, na których aktywna jest zdecydowana większość internautów. Z tego względu są to kanały niezbędne w strategii reklamowej twojej książki. W zależności od jej tematyki możesz dodatkowo zaplanować komunikację na LinkedInie (medium dedykowane segmentowi B2B) czy Tik-Toku (medium dedykowane młodzieży).
Warto dodać, że na każdym z kanałów komunikacja powinna odbywać się na innych zasadach, głównie za sprawą potrzeb grupy odbiorców. Facebook nastawiony jest np. na treść i materiały graficzne, a Instagram przede wszystkim na stories i estetyczne zdjęcia. Mimo wszystko najważniejszym kanałem do promowania książki jest Facebook i na tym serwisie skupimy się dzisiaj najbardziej.
Jak stworzyć plan komunikacji?
Plan komunikacji to nic innego, jak przemyślana strategia tego, co i kiedy chcesz publikować na swojej stronie w mediach społecznościowych. Jeśli zdecydujesz się na chaotyczne i nieregularne umieszczanie treści, twoi odbiorcy mogą poczuć się zdezorientowani.
Z tego względu warto zawczasu przygotować skrupulatną rozpiskę postów (rekomendujemy, aby takie harmonogramy tworzyć przynajmniej z miesięcznym wyprzedzeniem). Pozwoli ci to na dokładne rozplanowanie w czasie konkretnych informacji na temat twojej twórczości.
Nie umknie ci żaden szczegół, a cała komunikacja będzie spójna i konsekwentna. Warto oprzeć ją o konkretną koncepcję. Może być to na przykład:
- cykl postów na temat etapów tworzenia książki,
- publikowanie darmowych fragmentów książki,
- publikowanie opinii, wywiadów, zdjęć.
Pamiętaj, że każdy post powinien zawierać ciekawą grafikę, zdjęcie lub materiał wideo. Staraj się zainteresować swoich odbiorców i pozostawić w nich niedosyt, aby chętnie wracali na twoją stronę.
W planie komunikacji wiele zależy od tego, czy zaczynasz działać jeszcze przed wydaniem swojego dzieła, czy już po wprowadzeniu go do sprzedaży. My oczywiście rekomendujemy to pierwsze rozwiązanie, ponieważ dzięki temu sprzedaż książki możesz promować już wśród jakiejś społeczności.
Jeśli jednak książka została już wydana, a ty dopiero zaczynasz działać w mediach społecznościowych, niezbędne okażą się płatne źródła ruchu, aby w możliwie najkrótszym czasie zainteresować twoją twórczością jak najwięcej osób. Więcej o tym rozwiązaniu przeczytasz w kolejnym artykule naszej Akademii.
Tworząc plan komunikacji w mediach społecznościowych, warto również przyjrzeć się stronom innych twórców i zaczerpnąć inspiracji od tych, którym udało się zbudować największą i najbardziej zaangażowaną społeczność.
Tworzenie zaangażowanej społeczności
Jeśli twoja społeczność w mediach społecznościowych będzie aktywna i zaangażowana, możesz liczyć na stały dopływ nowych czytelników. Dlaczego? Ponieważ im więcej komentarzy, reakcji i udostępnień zyska opublikowany przez ciebie post, tym większy będzie miał zasięg. Jak zatem nakłonić odbiorców do reagowania na nasze treści? Jest kilka sprawdzonych sposobów.
- Zadawaj pytania. Staraj się, aby każdy twój post kończył się ciekawym pytaniem na temat poruszanej kwestii. Możesz zapytać o wrażenia, skojarzenia, opinie lub poprosić o wartościowe sugestie. Odbiorcy zazwyczaj chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami, dlatego jeśli dobrze sformułujesz pytanie i umieścisz je na końcu publikacji, możesz liczyć na odzew społeczności.
- Twórz angażujące grafiki. Pamiętaj, że wartościowa publikacja w social mediach to nie tylko treść, ale również materiał graficzny. Wielu użytkowników najpierw zwraca uwagę na grafikę, a dopiero później czyta treść posta (jeśli grafika ich zainteresowała). Korzystaj zatem z różnego rodzaju szablonów i programów graficznych, wybieraj tylko dobrej jakości zdjęcia i dopasowuj je tak, aby zawierały jakąś wartość dla odbiorcy. Świetnie sprawdzają się np. zdjęcia, na których dodatkowo umieszczane są krótkie hasła nawołujące do działania.
- Korzystaj z magii Facebooka. Serwisy społecznościowe doskonale zdają sobie sprawę, jak ważne jest budowanie zaangażowanej społeczności. Z tego powodu udostępniają różnego rodzaju narzędzia, które mają na celu ułatwić to zadanie. Dla przykładu: Facebook umożliwia dodawanie do postów ankiet, miejsc na zadawanie pytań, zbiórek pieniężnych czy możliwości oznaczania innych użytkowników. Ciekawym sposobem na budowanie zaangażowania jest także prowadzenie transmisji na żywo. Warto zatem korzystać z tych możliwości.
Media społecznościowe są obecnie jednym z najważniejszych kanałów komunikacji. Wykorzystywanie ich potęgi jest niezbędne w skutecznych działaniach promocyjnych twojej książki. Pamiętaj, że najważniejsze to być autentycznym i konsekwentnym. Jeśli weźmiesz sobie do serca tę radę, z pewnością uda ci się stworzyć zaangażowaną społeczność fanów twojej twórczości.