Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Self-publishing czy wydawnictwo?

 Czas czytania: 3 minut

Self-publishing czy wydawnictwo?

Jeszcze do niedawna wydanie własnej twórczości było możliwe tylko dzięki współpracy z profesjonalną oficyną. Obecnie rynek oferuje pisarzom ciekawe alternatywy, np. w postaci self-publishingu. Oba modele znacznie różnią się między sobą, mają swoje plusy i minusy. Właśnie te kwestie będą przedmiotem dzisiejszego artykułu naszej serii.


Współpraca z profesjonalnym wydawnictwem

Współpraca z wydawnictwem rozpoczyna się zawsze od próby zainteresowania wydawcy swoją twórczością. Próbki tekstu powinny zostać rozesłane wraz ze stosownymi informacjami na temat autora, grupy docelowej książki i kulis jej powstania. Nie jest łatwo przekonać wydawnictwo do współpracy, lecz gdy to się uda, trzeba przygotować się na kilka istotnych kwestii.

Przede wszystkim wydawnictwo ma prawo ingerować w treść twojego dzieła. Może zostać ono zmienione i dostosowane do wymogów np. współpracujących z oficyną księgarń. Za korektę i redakcję dzieła (które są swoją drogą niezwykle istotne w całym procesie wydawniczym) odpowiada wydawca, dlatego to on decyduje o finalnym kształcie dzieła.

Podobnie wygląda sprawa okładki, na którą twórca nie ma większego wpływu. O grafice okładkowej, rodzaju okładki, papierze, formacie książki i rodzaju druku decyduje wydawca. Kolejnym aspektem jest sam nakład książki. Pewnie was nie zdziwimy, ale w tej kwestii autor książki również nie ma zbyt wiele do powiedzenia. Wydawca samodzielnie prognozuje sprzedaż publikacji i na tej podstawie zamawia potrzebny druk.

Po dostarczeniu nakładu do magazynu konieczne jest przeprowadzenie kontroli jakości oraz zorganizowanie dystrybucji książek do księgarni. Wszystkim tym zajmuje się oczywiście wydawca. Jeśli chodzi o samą sprzedaż dzieła, to przy współpracy z profesjonalnym wydawnictwem autor nie może liczyć na swój udział w ustalaniu końcowej ceny. To wydawca decyduje, gdzie i za jaką cenę książka będzie sprzedawana. Wybiera on poszczególne księgarnie i sklepy internetowe lub sprzedaje za pośrednictwem własnej witryny.

Kolejna (prawdopodobnie najważniejsza) kwestia odnosi się do zysków i praw majątkowych autora książki. Tradycyjne wydawnictwo potrafi zawrzeć w kontrakcie bardzo nierówne proporcje dotyczące zysków ze sprzedaży, które prezentują się często na poziomie 5-10% dla autora i 90-95% dla oficyny. Oznacza to, że jeśli książka kosztuje np. 49 zł, autor może liczyć tylko na 3-5 zł zysku od sprzedanego egzemplarza. Prawa majątkowe są natomiast często przetrzymywane przez wydawnictwo. Oznacza to, że wydawca jest właścicielem dzieła i bez jego zgody nie może zostać ono ponownie wydane, odświeżone czy np. udostępnione do ekranizacji.

Podsumowując: profesjonalne wydawnictwo w 100% finansuje wydanie książki, jednak jej autor zostaje tak naprawdę pozbawiony praw do swojej twórczości. Zyski ze sprzedaży również nie są zbyt satysfakcjonujące, jednak twórca nie ryzykuje w żaden sposób swoim majątkiem.


Wydanie książki w modelu self-publishingowym

Model self-publishingowy zakłada pełną niezależność autora, jednak wiąże się z dużymi nakładami pracy i środków finansowych. W tym przypadku to twórca finansuje cały proces wydawniczy: od redakcji i korekty, aż po projekt okładki i dystrybucję dzieła.

Wydawnictwa self-publishingowe oferują kompleksowe wsparcie na każdym etapie wydawniczym, nie wymagając jednocześnie otrzymywania części zysków ze sprzedaży książki. Jest to rozwiązanie dość ryzykowne, ponieważ jeśli coś pójdzie nie tak i książka nie będzie sprzedawać się na satysfakcjonującym poziomie, autor może stracić sporą ilość pieniędzy.

Dlaczego zatem tak wielu autorów postanawia podjąć to ryzyko? Dzieje się tak głównie z uwagi na pełną niezależność i możliwość decydowania o swoim dziele na każdym etapie wydawniczym. Tradycyjne wydawnictwo poniekąd odbiera autorowi tę możliwość, dlatego coraz większa liczba twórców odchodzi od tego modelu.

Warto dodać, że wydawnictwa self-publishingowe nie tylko oferują pomoc w organizacji poszczególnych elementów projektu wydawniczego, ale także doradzają na każdym etapie tego procesu. Współpracują także z solidnymi i godnymi zaufania podwykonawcami, którzy rzetelnie wykonają powierzone przez ciebie zadania.

Jeśli wybierzesz doświadczonego partnera, nie musisz obawiać się ryzyka, że coś pójdzie nie tak. W IMKER możesz liczyć na wsparcie i doradztwo z zakresu doboru najlepszych rozwiązań. W kolejnych artykułach naszej akademii skupimy się na wszystkich istotnych aspektach wydawania książki na własną rękę. Bazując na naszym doświadczeniu pokażemy ci, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup