Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Prognoza sprzedaży i pierwszego nakładu

 Czas czytania: 4 minut

Prognoza sprzedaży i pierwszego nakładu

To idealny moment w naszej Akademii, aby poruszyć temat prognozy sprzedaży książki i szacowania jej pierwszego nakładu. Poruszymy także kwestię ustalenia odpowiedniej ceny wydanego dzieła, co bywa dla niezależnych autorów bardzo problematyczne, a od tej decyzji zależy zazwyczaj opłacalność całego projektu wydawniczego.


Jak przygotować prognozę sprzedaży książki?

Stworzenie prognozy sprzedaży książki wydanej samodzielnie jest niezwykle istotne dla całego procesu wydawniczego. Tylko dzięki temu będziesz w stanie oszacować potencjalne przychody, które przyniesie twoja książka. Znając tę kwotę i zestawiając ją z kosztami możesz dokonać realnej oceny rentowności całego projektu.

Jak zatem przygotować taką prognozę? Istotne jest ustalenie dwóch wartości: ceny książki i minimalnej liczby sprzedanych egzemplarzy, aby zwróciły się koszty produkcji dzieła. W trakcie wyliczeń uwzględnić trzeba również pewien margines błędu i możliwość wystąpienia kosztów dodatkowych, takich jak m.in. opłacenie obsługi logistycznej, wdrożenie kampanii marketingowej czy stworzenie strony sprzedażowej.

Przy tworzeniu prognozy sprzedaży kluczowy jest jeszcze jeden czynnik: potrzeby zakupowe twojej grupy odbiorców. Nie da się oczywiście przewidzieć, ile konkretnie osób zechce kupić twoją książkę, ale możesz posiłkować się różnego rodzaju statystykami i wskaźnikami dla branży wydawniczej. Niektórzy autorzy decydują się również na przeprowadzenie dedykowanych ankiet wśród swoich społeczności, aby poznać chociaż minimalną liczbę potencjalnie zainteresowanych odbiorców.

Podstawą do obliczenia prognozy sprzedaży jest wskaźnik konwersji. Obecnie w przypadku sklepów internetowych określić ją można na poziomie od 1,5 do 2%. Oznacza to, że jeśli twój sklep odwiedzi 100 osób, to książkę zakupi maksymalnie 2. Jeśli jednak posiadasz solidnie zbudowaną społeczność (np. na blogu czy stronie w mediach społecznościowych), możesz liczyć na konwersję od 3 do nawet 10%. Pamiętaj jednak, że nawet przy audytorium liczącym 3000 osób i możliwie najwyższej konwersji, twoje dzieło zakupi jedynie 300 osób, a to może nie wystarczyć na pokrycie kosztów.

Istnieje oczywiście szereg innych aspektów, które mają wpływ na końcowy wynik sprzedażowy. Są to np. specyfika grupy docelowej, natężenie prowadzonych działań marketingowych, rabaty, promocje, spotkania autorskie, a nawet sezonowość. Te kwestie są jednak bardzo subiektywne i tylko sam autor jest w stanie ocenić, jaki finalnie wpływ wywrą na sprzedaż jego dzieła.


Jak ustalić odpowiednią cenę książki?

Ustalenie właściwej ceny książki jest dla niezależnych autorów dużym wyzwaniem. Ważne, aby nie popadać w skrajności. Zdarza się bowiem, że niektórzy autorzy określają cenę swojego dzieła na bardzo niskim poziomie, co przekłada się na postrzeganie jej w oczach odbiorców jako mało wartościową. Zbyt niska cena to również ryzyko nieopłacalności całego projektu wydawniczego. Zdarzają się oczywiście również tacy autorzy, którzy dyktują zbyt wysoką cenę za swoją książkę. Istotne jest zatem znalezienie złotego środka. Jak to zrobić?

Ustalenie ceny autorskiej książki uzależnione jest przede wszystkim od kosztów, które poniesiesz podczas jej produkcji. Przyjmijmy, że twoje dzieło liczy 300 stron. Przy tego typu publikacji można oszacować koszty produkcyjne na kwotę plus minus 11 tys. złotych netto. W dalszej kolejności należy wziąć pod uwagę szacunkowy nakład książki. Przyjmijmy, że będzie to 1000 egzemplarzy, a cena w drukarni wynosi ok. 8 zł netto za jedną kopię. A zatem łączny koszt projektu wydawniczego powinien zamknąć się w kwocie 19 tys. złotych, oczywiście o ile nie skorzystasz z możliwie najtańszych rozwiązań, których jakość będzie proporcjonalnie niższa.

Łatwo policzyć, że w takiej sytuacji koszt produkcji jednego egzemplarza książki wynosi 19 zł netto. Warto dodać, że kwota ta będzie spadać proporcjonalnie do zwiększania nakładu. Dla przykładu: przy nakładzie rzędu 2000 kopii koszt produkcji pozostaje bez zmian (11 tys. złotych), a koszt druku wyniesie 16 tysięcy, czyli razem 27. Wówczas całkowity koszt wydania jednej książki wyniesie 13,50 zł. Te wyliczenia pokazują, jak istotne jest oszacowanie nakładu książki dla ustalenia jej finalnej ceny. Od takich kalkulacji należy zatem wyjść, wyceniając swoje autorskie dzieło.

Do ceny produkcji musisz oczywiście dodać swój zysk, który powinien mieścić się jednak w pewnych ramach rynkowych. Z tego względu warto zrobić dokładny research rynku i sprawdzić, w jakiej cenie sprzedawane są publikacje podobne do twojej. To dobry punkt wyjścia do wyceny własnej książki.

Nie opieraj się jednak tylko na tych wnioskach, ponieważ istotne są również inne aspekty. Zastanów się przede wszystkim, ile realnie chcesz zarobić na sprzedaży książki i uwzględnij tę kwestię w kalkulacji. Możemy podpowiedzieć, że niezależni autorzy najczęściej ustalają zysk na poziomie od 10 do nawet 20 złotych. Według nas marża może spokojnie wynosić 100% produkcji książki, ponieważ jako self-publisher podejmujesz pewne ryzyko, które powinno zostać wynagrodzone.

Ostatnim aspektem, który również należy wziąć pod uwagę ustalając końcową cenę naszej książki, jest oczywiście położenie finansowe grupy docelowej. Musisz zastanowić się, czy są to osoby dysponujące swobodnym budżetem, czy raczej oszczędne. Niezwykle istotne jest zatem odpowiednie wyczucie odbiorcy.


Jak ustalić wielkość pierwszego nakładu?

Gdy znasz już prognozę sprzedaży swojej książki i udało ci się ustalić jej końcową cenę, możesz przejść do określania wielkości pierwszego nakładu. Tak jak już wspomnieliśmy, im więcej książek zamówisz, tym koszt wyprodukowania jednego egzemplarza będzie niższy. Cena za taką książkę się jednak nie zmienia, dlatego jeśli uda ci się sprzedać wszystko, zarobisz więcej.

Jeśli posiadasz solidną społeczność, rozbudowany blog i zaangażowane grono fanów, spokojnie możesz celować w wyższe wartości. Jeśli jednak nie masz pewności co do procentu konwersji i opierasz się jedynie na minimalnych wskaźnikach, podaruj sobie zamawianie wielotysięcznych nakładów. Na początek lepiej zbadaj rynek i zamów np. 100 książek, a jeśli ich sprzedaż będzie szła dobrze – zainwestuj w dodruk i zarabiaj więcej. Pamiętaj, że w miarę upływu czasu twoja popularność będzie rosła (o ile nie zbagatelizujesz kwestii odpowiedniej promocji i nie będziesz bać się inwestować w działania marketingowe), a razem z nią coraz popularniejsza będzie twoja publikacja.

Wydanie autorskiej książki w modelu self-publishingowym można uznać za inicjatywę biznesową, która wymaga konkretnych i przejrzystych kalkulacji przychodów oraz kosztów. Jednym z najważniejszych punktów wydawniczego biznesplanu jest prognoza sprzedaży dzieła. Aby ją stworzyć, niezbędne będzie skrupulatne zbadania grupy docelowej, analiza rynku oraz ustalenie ceny książki i wielkości pierwszego nakładu. Jeśli zlekceważysz istotę tego typu kalkulacji, możesz ściągnąć na siebie niepotrzebne ryzyko słabej opłacalności całego projektu wydawniczego.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup