Przedsprzedaż książki to oferowanie jej czytelnikom zanim jeszcze dzieło zostanie oficjalnie wydane. Organizacja przedsprzedaży to kluczowa umiejętność wśród niezależnych autorów. Dlaczego? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule naszej serii.
W tym artykule przeczytasz o:
Co daje przedsprzedaż książki?
Jedną z największych bolączek początkujących autorów, którzy decydują się na samodzielne wydanie swojej twórczości, jest oczywiście zebranie odpowiedniej kwoty pieniędzy. Każdy etap procesu wydawniczego wiąże się z pewnymi kosztami, które zależą oczywiście od usługodawcy. Większe bądź mniejsze – koszty zawsze są i to właśnie sprzedaż książki ma nam zapewnić ich całkowity zwrot.
Jednym ze sposobów na zebranie funduszy jest organizacja różnego rodzaju zbiórek na serwisach crowdfundingowych. Innym, według nas o wiele lepszym rozwiązaniem, jest przedsprzedaż książki, która trwa zazwyczaj nie dłużej, niż dwa miesiące.
Polega na zaproponowaniu swoim odbiorcom zakupu książki jeszcze przed jej wydaniem. Oferta wiąże się oczywiście z nieco korzystniejszymi warunkami (np. niższą ceną, darmową dostawą lub dodatkowymi bonusami w postaci autografu/specjalnej dedykacji).
Dzięki zgromadzonym środkom możesz pokryć część wydatków związanych z wydaniem dzieła, a w niektórych przypadkach – zdecydowaną większość tych kosztów. Przedsprzedaż pozwala także na obliczenie pierwszego nakładu druku i nawiązanie zupełnie innych relacji z odbiorcami: pełnych zaangażowania i zaufania.
Przedsprzedaż książki znacznie wspiera również jej promocję, ponieważ masz konkretny powód, aby o niej mówić nawet wtedy, gdy nie została jeszcze oficjalnie wydana. Wzmacnia się także efekt oczekiwania na publikację.
Jak zorganizować przedsprzedaż?
Organizacja przedsprzedaży książki ma sens tak naprawdę tylko wtedy, gdy albo posiadasz silną społeczność (np. na blogu lub w mediach społecznościowych), albo zainwestujesz w dedykowany landing page i kampanię marketingową, która skieruje na niego ruch. Nie wystarczy bowiem obwieścić światu, że twoje dzieło jest dostępne w przedsprzedaży. Niezbędne jest dbanie o relacje z potencjalnymi czytelnikami, nakłanianie ich do zakupu książki i wdrażanie rozwiązań, które mają na celu zwiększyć jej sprzedaż. Co konkretnie możesz zrobić?
Na początku (jak zawsze) ustal grupę odbiorców, do której chcesz dotrzeć. W dalszej kolejności trzeba cały proces przedsprzedaży dobrze zaplanować. Najważniejsze jest oczywiście zdobycie klientów, dlatego skupić się należy przede wszystkim na marketingu i reklamie.
Jeśli posiadasz bloga lub fanpage z jakąkolwiek społecznością, masz oczywiście ułatwione zadanie. Zanim poinformujesz odbiorców o uruchomieniu przedsprzedaży swojej książki, przygotuj plan działania. Niezbędne będą również materiały promocyjne, takie jak zdjęcia, grafiki czy filmy.
Pamiętaj, aby na bieżąco informować odbiorców o postępach w tworzeniu swojego dzieła. Nikt nie lubi zamrażać pieniędzy i nie wiedzieć, co się z nimi dzieje. Z tego względu warto uruchomić newsletter, czy po prostu regularnie udostępniać publikacje na temat kolejnych etapów wydawania książki. Odbiorca powinien czuć, że ma kontrolę nad swoją inwestycją, czyli w tym przypadku – twoją książką.
Sytuacja jest nieco trudniejsza, jeśli nie posiadasz oddanej społeczności fanów czy czytelników bloga. Jeśli mimo wszystko chcesz uruchomić przedsprzedaż swojej książki, musisz liczyć się z koniecznością uruchomienia dedykowanych kampanii marketingowych. Nikt bowiem sam z siebie nie dowie się o twojej ofercie, jeśli jej odpowiednio nie wypromujesz. W tym celu stworzyć należy landing page, czyli stronę sprzedażową, na którą skierujesz ruch z płatnych źródeł. Możesz także skierować go na swojego bloga lub fanpage ‒ wszystko zależy od twoich możliwości finansowych.
Landing page powinien zawierać kompilację najważniejszych informacji na temat twojego dzieła oraz tego, co zyska czytelnik decydując się na jego zakup w przedsprzedaży. W dalszej kolejności niezbędne będzie uruchomienie płatnych działań, takich jak kampania Google Ads czy Facebook Ads. Z ich pomocą dotrzesz z informacją na temat przedsprzedaży do osób, które będą potencjalnie zainteresowane zakupem. Musisz jednak liczyć się z faktem, że jeśli z jakichś powodów kampania nie zadziała, stracisz budżet reklamowy i pieniądze wydane na stworzenie strony sprzedażowej. Promując przedsprzedaż za pomocą organicznych źródeł (fanpage, blog), ponosisz znacznie mniejsze ryzyko.
Przedsprzedaż książki to także czas, gdy autor powinien położyć szczególny nacisk na promowanie swojej twórczości w mediach. Aby zainteresować prasę swoimi działaniami, dobrze jest stworzyć profesjonalny komunikat prasowy, a w dalszej kolejności rozesłać go do przedstawicieli branżowych i lokalnych mediów. Możesz również zamówić artykuły sponsorowane, jednak wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami.
Przedsprzedaż e-booka/audiobooka
Przedsprzedaż e-booka lub audiobooka odbywa się tak naprawdę na bardzo podobnych zasadach, co przedsprzedaż książki materialnej. Odbiorca może kupić go w korzystniejszej cenie, jednak dostęp do dzieła otrzyma dopiero w dniu jego wydania.
Różnicą jest fakt, że nie możesz swoim czytelnikom zaproponować dedykacji lub autografu. Możesz jednak nagrać specjalny materiał wideo z podziękowaniami dla wszystkich osób, które zdecydowały się cię wesprzeć. Jeśli chodzi o organizację i promocję przedsprzedaży, istotne są te same elementy, co w przypadku książki papierowej.
Jeśli wydajesz książkę samodzielnie lub przy współpracy z wydawnictwem self-publishingowym, organizacja przedsprzedaży może znacznie odciążyć twój portfel. Jeśli zostanie przeprowadzona rozsądnie i konsekwentnie, przychody z wpłat od czytelników mogą nawet w 100% pokryć koszty produkcji wydania!