Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Wydawanie audiobooka

 Czas czytania: 4 minut

Wydawanie audiobooka

W naszej Akademii poruszaliśmy już temat wydania książki tradycyjnej i ebooka. Przyszedł czas na ostatni i „najmłodszy” format wydawniczy, czyli audiobook. Książki mówione stają się coraz bardziej popularne, głównie z uwagi na możliwość ich słuchania praktycznie w każdych warunkach. W dzisiejszym artykule zastanowimy się nad plusami i minusami wydania książki w formie audio oraz pokrótce omówimy koszty z tym związane.


Plusy wydania audiobooka

Zdecydowanie największą zaletą książek audio jest możliwość ich słuchania bez konieczności odrywania się od codziennych obowiązków. Odbiorcy, którzy chcą nadrabiać czytelnicze możliwości, lecz wciąż brakuje im czasu na czytanie, wreszcie znaleźli doskonałe rozwiązanie swojego problemu.

Z tego powodu audiobooki najczęściej odtwarzane są w domu (np. podczas sprzątania, gotowania czy opiekowania się dziećmi), w podróży (głównie przez kierowców) oraz w trakcie uprawiania aktywności fizycznej.

Jeśli zatem po analizie grupy odbiorców swojej twórczości dojdziesz do wniosku, że są to osoby zapracowane i wyjątkowo aktywne, wybór tego formatu będzie strzałem w dziesiątkę. Zastanów się nad nim również wtedy, gdy swoje dzieło kierujesz do osób starszych, które mogą mieć już problemy ze wzrokiem.

Dużym plusem jest także dostępność audiobooków. Nie są one ograniczone godzinami otwarcia księgarni czy ilością wydrukowanego nakładu. Twoja książka zarabia dla ciebie przez 24 godziny na dobę.

Książki mówione są dużo tańsze od tych tradycyjnych. Użytkownicy różnego rodzaju platform streamingowych najczęściej płacą miesięczny abonament, a nie określoną kwotę za dany tytuł. Jeśli zatem nawiążesz współpracę z tego typu serwisami (a tak się najczęściej dzieje), nie licz raczej na niebotyczne zyski. Z drugiej jednak strony, serwisy z audiobookami dobrze promują swoje tytuły, więc możesz się spodziewać, że o Twojej książce dowie się w krótkim czasie dużo osób.

Innym sposobem jest sprzedaż audiobooka za pośrednictwem własnej strony internetowej, bez konieczności płacenia wysokich prowizji pośrednikom. Ogromną zaletą tej formy dystrybucji jest fakt, że to autor decyduje o cenie publikacji i jest właścicielem bazy klientów. Żeby takie rozwiązanie było opłacalne, twórca musi już jednak posiadać społeczność zainteresowaną zakupem.

Audiobooka możesz sprzedawać samodzielnie na dwa sposoby: jako plik do pobrania albo jako dostęp do treści w streamingu. W pierwszym przypadku potrzebujesz tylko prostego sklepu internetowego i landing page’a. Drugie rozwiązanie możliwe jest np. dzięki systemowi tresci.online od IMKER, dzięki któremu twoi klienci otrzymają możliwość słuchania książki za pośrednictwem specjalnej aplikacji, którą możesz odpowiednio spersonalizować. Nasz system różni się od innych platform tym, że jest tylko narzędziem. To autor pozostaje zarówno sprzedawcą, jak i właścicielem bazy klientów. To on decyduje o cenie produktu i do niego trafia 100% przychodów ze sprzedaży. Płaci jedynie za korzystanie z narzędzia do sprzedaży i zużyty transfer.


Minusy wydania audiobooka

Audiobooki stają się co prawda coraz bardziej popularne, jednak mimo wszystko nie zastąpią tradycyjnej książki: jej zapachu, szelestu stron czy po prostu fizycznej obecności. Aktualnie największa liczba czytelników to ta, która preferuje papierową literaturę. Po audiobooki sięga określona grupa osób: zapracowana, aktywna, bardzo nowoczesna. Zanim zdecydujesz się na ten format, skrupulatnie przeanalizuj grupę docelową i zastanów się, czy audiobook będzie dla niej atrakcyjną formą.

Podobnie jak w przypadku ebooka, książka mówiona nie daje możliwości przemycenia w niej materiałów reklamowych czy złożenia autografu, co dla wielu czytelników jest niezwykle ważne. Możesz co prawda dograć stosowne dedykacje lub informacje na swój temat, jednak słuchacze bardzo często przewijają tego typu fragmenty, aby możliwie szybko dotrzeć do treści właściwej dzieła.

Ważnym aspektem wydania książki mówionej jest organizacja jej nagrania, która wiąże się z dużym nakładem pracy. Wyjścia są dwa: możesz zlecić nagranie i montaż profesjonalistom, co oczywiście nie jest najtańszą sprawą. Możesz również nagrać książkę samodzielnie, zaopatrując się w studyjny mikrofon i odpowiedni program do montażu plików audio.

Pamiętaj jednak, że głos lektora ma kluczowe znaczenie dla odbioru całej książki. Nie może być monotonny i nudny: musi porywać odbiorcę i doskonale oddawać klimat danego momentu. To niezwykle trudne zadanie, dlatego wydawcy najczęściej decydują się na współpracę z profesjonalnymi lektorami i aktorami.


Koszty wydania audiobooka

Koszt wydania audiobooka jest niższy w stosunku do książki papierowej i podobny w porównaniu z ebookiem. Końcowe wydatki są uzależnione przede wszystkim od objętości tekstu i mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. W cenę wliczyć trzeba prace związane z projektem okładki, nagraniem, realizacją i obróbką dźwiękową.

Koszt wyprodukowania audiobooka zależy przede wszystkim od tego, czy zdecydujesz się na współpracę z profesjonalnym lektorem, czy nagrasz materiał samodzielnie. Znani lektorzy z rozpoznawalnymi nazwiskami i głosami wygenerują wyższe koszty, dlatego początkujący autorzy decydują się najczęściej na zlecenie nagrania osobom mniej znanym, których umiejętności głosowe nie są wcale gorsze. Jeśli uważasz, że masz zdolności lektorskie, możesz zainwestować lub nawet wypożyczyć dedykowany sprzęt, a następnie zlecić profesjonalistom jedynie obróbkę materiału i złożenie ebooka w spójną całość.

Jak widzisz, wszystko zależy od przyjętej strategii. Współpracując z niezależnymi wydawnictwami dla self-publisherów, cenę większości audiobooków udaje się zamknąć w kwocie do kilku tysięcy złotych.


Kto najczęściej wydaje audiobooki?

Bez cienia wątpliwości, audiobooki najczęściej wydawane są jako dodatek do innego formatu wydawniczego, a nie jego docelowe zastąpienie. Zdarza się oczywiście, że autorzy poprzestają na książce mówionej. Są to zazwyczaj dzieła z pogranicza faktu i kryminału. Coraz większą popularność zyskują również opowiadania nagrane w formie audio, które doskonale sprzedają się w serwisach streamingowych.

Jeśli chodzi o audiobooki będące dodatkiem do klasycznych książek, to zdecydowanie największą grupą autorów są specjaliści i eksperci z konkretnych dziedzin, którzy piszą różnego rodzaju poradniki, przewodniki i podręczniki. Dzieje się tak głównie za sprawą grupy docelowej, którą wyróżnia nowoczesne podejście do życia z jednoczesnym przywiązaniem do tradycji.

Mówiąc prościej: są to osoby, które chętnie sięgają po papierowe wydania, ale jednocześnie nie mają zbyt wiele czasu na czytanie. Natłok codziennych obowiązków sprawia, że nie mogą oni realizować swoich czytelniczych ambicji, dlatego z przyjemnością sięgają po audiobooki i wykorzystują na ich słuchanie każdą wolną chwilę.

Na wydanie książki audio bardzo często decydują się również autorzy podcastów, które także stały się w ostatnich latach bardzo popularną formą publikowania treści. Blogerzy, specjaliści od rozwoju osobistego czy autorzy nagrań obyczajowych coraz częściej postanawiają połączyć nagrane dotąd podcasty w całość i wydać je w formie spójnego audiobooka, który już na samym początku ma zapewnioną szeroką promocję.

Audiobook jest bez wątpienia krokiem w przyszłość na rynku wydawniczym i czytelniczym. Z biegiem lat coraz więcej odbiorców przekonuje się do tego formatu i odtwarzaną muzykę zamienia na interesującą książkę. To bez wątpienia duży atut, jednak przed dokonaniem ostatecznego wyboru konieczna jest skrupulatna analiza grupy docelowej. W zależności od wybranej tematyki audiobook może zastąpić książkę tradycyjną, jednak jest to stosunkowo wąska grupa gatunków literackich.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup