Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Okładka książki i jej znaczenie w procesie promocji

 Czas czytania: 3 minut

Czynniki sukcesu w promocji i sprzedaży książki

Mówi się, aby nie oceniać książki po okładce. Czy to powiedzenie ma jednak pokrycie w rzeczywistości? Statystyki jasno mówią, że wielu czytelników sięga po daną pozycję właśnie dlatego, że spodobała im się oprawa wydania. Projekt okładki to kolejny etap procesu wydawniczego i graficznego opracowania książki. Opowiemy dziś o nim nieco więcej.


Dlaczego okładka książki jest ważna?

Okładka książki to swego rodzaju dzieło artystyczne, które istotnie wpływa na promocję i sprzedaż tytułu. Dlaczego? Oprawę książki można bowiem porównać do opakowania artykułu spożywczego, które często najpierw kupujemy wzrokiem.

Zdarza się, że czytelnicy wchodzący do księgarni nie wiedzą, czego szukają, a nawet jeśli przyszli po konkretną pozycję, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby przy okazji kupili jeszcze kilka innych. Wybierając książki, bardzo często posiłkują się projektem okładki i to właśnie ona wpływa bezpośrednio na decyzję zakupową. Oprawa książki ma zatem o wiele większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać. Załóżmy, że masz do wyboru dwa różne wydania jednej książki. Pierwsza posiada banalną i mało wyrazistą oprawę, druga natomiast przyciąga uwagę efektownym projektem i budzi niegasnącą ciekawość zajrzenia do środka. Którą wersję wybierzesz?


Jak powinna wyglądać dobra okładka?

Z biegiem lat moda na okładki książek się zmienia. Trendy te często są tematem rozmaitych dyskusji, głównie z powodu pojawiania się na rynku wydań z okładkami źle zaprojektowanymi. Niektóre z wydawnictw utrwaliły na rynku pewne schematy, które ciężko przełamać. Pewne serie książek posiadają np. bliźniacze okładki, które albo wprowadzają monotonię wśród czytelników, albo ułatwiają im odnalezienie takiego rodzaju literatury, jakiego aktualnie poszukują.

Dla przykładu: kryminały i książki o tematyce sensacyjnej najczęściej posiadają okładki z ciemnymi motywami i mocno kontrastującymi akcentami. Pastelowe kolory i delikatne czcionki to z kolei schemat zarezerwowany dla romansów. Z kolei gdy na okładce widnieje fotografia rozpoznawalnej osoby, najpewniej mamy do czynienia z biografią lub autobiografią.

Dobrze zaprojektowana okładka powinna nie tylko budzić ciekawość czytelnika, ale także informować go o autorze i treści, jaką może znaleźć na kartach publikacji. Projekt musi bezpośrednio odwoływać się do tematyki dzieła, aby nie wprowadzić czytelnika w błąd.

Wielu wydawców decyduje się na wykorzystanie projektów, które są wręcz kontrowersyjne i mają za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorców. Nie jest to dobry kierunek, jeśli okładka nie jest spójna z całością dzieła. Oprawa książki jest formą przekazu, w którym równą rolę odgrywa każdy z detali: grafika, czcionka, kolorystyka czy wielkość liter. Istotna jest również treść notatki o autorze i samej publikacji. Jak widać, elementów składających się na dobrą okładkę jest wiele i żadnego z nich nie można lekceważyć.


Jak stworzyć dobrą okładkę książki?

Tak jak już wspomnieliśmy, okładka książki powinna odwoływać się do jej treści. Z tego powodu osoba wykonująca projekt musi wcześniej zapoznać się z materiałem i poczuć jego unikalny klimat. Zaprojektowanie okładki książki nie jest bowiem zadaniem łatwym i wiąże się z szeregiem prac. Liczy się tutaj wiele elementów: treść książki, gatunek literacki, sposób wydania, użyty język i grafiki wewnątrz dzieła, a nawet rodzaj użytego papieru.

Istnieje kilka technik projektowania, które wykorzystywane są przez ilustratorów okładek. W zależności od potrzeb i możliwości finansowych autora, niektórzy z nich rysują okładkę odręcznie, a następnie przenoszą szkic do dedykowanych programów graficznych, aby dopracować dzieło. Innym sposobem jest edycja gotowego zdjęcia lub grafiki, która wymaga jedynie delikatnej obróbki i dodania odpowiednich efektów.

Niektórzy autorzy decydują się nawet na samodzielne zaprojektowanie okładki, wykorzystując do tego gotowe szablony graficzne dostępne w sieci. Nie rekomendujemy jednak takiego rozwiązania, ponieważ grafika to również dziedzina sztuki i tylko osoby odpowiednio doświadczone są w stanie stworzyć dla książki taką okładkę, która nie tylko odda klimat całego dzieła, ale również skutecznie przyciągnie uwagę odbiorców.

Jeśli zatem chcesz mieć pewność, że twoja książka zachwyci potencjalnych czytelników i wzbudzi ich ciekawość, postaw na współpracę z doświadczonym i profesjonalnym grafikiem. Dzięki temu wyeliminujesz niepotrzebne ryzyko złego odbioru twojego dzieła, nad którym pracowałeś w końcu tak długo i ciężko. Graficy to osoby niezwykle kreatywne, które potrafią w sposób nieoczywisty przekazać treść książki za pomocą ilustracji.

Okładka książki jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych elementów całego wydania. Jej projekt zawsze budzi wśród autorów wiele emocji, ponieważ oprawa jest swego rodzaju zwieńczeniem dzieła i wisienką na torcie całego procesu wydawniczego.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup