Aby sprzedaż autorskiej książki osiągnęła satysfakcjonujący poziom, istotnych jest kilka czynników, których pod żadnym pozorem nie można lekceważyć. Ich przepracowanie pozwoli ci osiągnąć sukces, o którym marzy przecież każdy debiutujący pisarz. Czym są owe czynniki sukcesu? Tej kwestii poświęcimy dzisiejszy artykuł naszej serii.
W tym artykule przeczytasz o:
Budowa relacji z odbiorcą
Sprzedaż każdej książki niezależnego autora powinna być oparta o silną relację z odbiorcą i wierną publiczność. O jej zbieraniu warto pomyśleć jeszcze na długo przed rozpoczęciem pracy nad dziełem.
Najlepszym rozwiązaniem jest założenie bloga bądź interesującego profilu w mediach społecznościowych. Umożliwi ci to publikowanie wartościowych treści, po które odbiorcy z przyjemnością będą wracać. Jeśli uda ci się dodatkowo zaangażować użytkowników do dyskusji, sukces masz w kieszeni.
Tacy odbiorcy to prawdziwy skarb dla początkującego autora, ponieważ z sympatii i zaciekawienia zakupią twoje dzieło jeszcze w przedsprzedaży. Aby ich dodatkowo zachęcić, przygotuj wyjątkowy bonus, np. w postaci atrakcyjnego rabatu, darmowego fragmentu książki czy egzemplarza ze specjalną dedykacją.
Dzięki temu twoi czytelnicy poczują się wyróżnieni, a wasza więź dodatkowo się zacieśni. Zbudowanie silnej publiki przed rozpoczęciem tworzenia dzieła umiejscowi cię na wygranej pozycji już na starcie, jeszcze przed wprowadzeniem książki do sprzedaży.
Wartościowy content
Samo posiadanie bloga czy profilu w social mediach to nie wszystko. Kluczowa jest treść, która się tam znajdzie.
Pamiętaj, aby twój content nie był skupiony tylko na twoich obserwacjach, planach czy dokonaniach. Staraj się angażować odbiorców, dbać o ich potrzeby i zachęcaj do dyskusji. Na blogu warto publikować treści, które odnoszą się bezpośrednio do tematyki twojej książki. Powinna być to swego rodzaju wersja demo tego, co się w niej znajdzie.
Dbaj także o jakość tekstu i estetykę języka. Jeśli zbagatelizujesz tę kwestię, odbiorcy mogą ocenić się jako marnego profesjonalistę, a już na pewno nie sięgną po twoje dzieło.
Jeśli natomiast chodzi o media społecznościowe, najważniejszy jest sztywny plan działania i przemyślana koncepcja. Staraj się publikować posty regularnie, twórz ciekawe grafiki, dodawaj interesujące zdjęcia i filmy.
W social mediach również trzeba dbać o relacje z odbiorcą, dlatego zachęcanie ich do komentowania i reakcji jest równie ważne. Publikowane treści także powinny odnosić się do twojej działalności i tematyki książki – nie zapominaj o tym!
Wizerunek eksperta
Kolejnym czynnikiem sukcesu, który odgrywa kluczową rolę w promocji i sprzedaży książki, jest oczywiście wizerunek jej autora. Czytelnicy sięgają najchętniej po publikacje ludzi, którzy cieszą się w społeczeństwie zaufaniem i szacunkiem. Tym społeczeństwem może być oczywiście twoja społeczność blogowa czy ta zbudowana w social media.
Istotne jest, aby starać się udowodnić odbiorcom, że naprawdę jesteś specjalistą w swoim fachu. Nie bój się zatem używania specjalistycznego słownictwa czy bazowania w blogowych wpisach na swoim bogatym doświadczeniu.
Świetnym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z tytułami naukowymi czy mediami branżowymi. Gdyby udało ci się wypowiedzieć dla znanego tytułu lub udzielić eksperckiej opinii na łamach kilku czasopism, lub portali internetowych, twoje zaufanie społeczne błyskawicznie wzrośnie, a opinia specjalisty umocni się.
W zależności od specyfiki twojego zawodu i tematyki książki, opracuj również grupę docelową. Nie dla każdego bowiem będziesz ekspertem w swojej profesji. Kluczowe jest jednak zbudowanie silnego wizerunku wśród takich osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane zakupem twojego dzieła.
Skuteczny marketing
Ostatnim czynnikiem sukcesu, który ma ogromny wpływ na satysfakcjonujący poziom sprzedaż książki, jest oczywiście przemyślana i skrupulatnie zaplanowana kampania marketingowa. W zależności od twoich możliwości finansowych możesz się zdecydować na kilka rozwiązań. Ważne, aby każde z nich było realizowane w obrębie twojej grupy docelowej.
Istotne są media społecznościowe oraz wykorzystywanie potencjału blogowego. Jeśli np. zauważysz, że większość twoich czytelników to osoby, które poznały cię dzięki social mediom, zainwestuj w reklamę właśnie w tej części Internetu. Dzięki temu twój profil w krótkim czasie zacznie obserwować więcej osób, a sprzedaż książki wyraźnie wzrośnie.
Jeśli natomiast najwięcej konwersji pochodzi z bloga, możesz wykupić płatne kampanie w sieci reklamowej Google. Ten światowy gigant wie o nas naprawdę wiele i dzięki temu może emitować reklamy tylko osobom z grupy docelowej. W trakcie prowadzenia bloga i swoich mediów społecznościowych z pewnością dobrze poznałeś cechy szczególne swoich odbiorców. Właśnie na tej podstawie powinna zostać zbudowana solidna strategia marketingowa.
Czynniki sukcesu to zbiór najważniejszych elementów, które mogą przesądzić o powodzeniu twojej wydawniczej działalności. Zdecydowanie nie warto ich bagatelizować, a uczciwe ich respektowanie zapewni ci prawdziwy sukces.