Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Formaty wydawnicze: książka papierowa, ebook, audiobook – na co się zdecydować?

 Czas czytania: 3 minut

Formaty wydawnicze: książka papierowa, ebook, audiobook – na co się zdecydować?

Czasy, gdy jedyną możliwością wydania własnej twórczości było wydrukowanie książki, już dawno minęły. Obecnie możliwości jest o wiele więcej. Poza standardową, materialną książką można również postawić na e-booka lub audiobooka. Na który format wydawniczy postawić? Odpowiadamy: to zależy! Poniżej wyjaśniamy, od czego.


W tym artykule przeczytasz o:

Książka papierowa

Książka papierowa to wciąż najpopularniejszy format wydawniczy. Wielu czytelników nie wyobraża sobie innego sposobu na poznawanie nowych publikacji, niż czytanie drukowanych książek. Jednocześnie rośnie popularność innych formatów wydawniczych, ale do tej kwestii jeszcze wrócimy.

Kto zatem czyta książki materialne i jaka tematyka „lubi‟ druk? Są to przede wszystkim powieści, kryminały, poezja oraz literatura ogólnie uznawana za obyczajową. Takie książki najczęściej przybierają formę tradycyjną, głównie z uwagi na preferencje czytelników. W końcu kto z nas nie lubi usiąść czasem pod kocem z kubkiem herbaty i ciekawą literaturą w dłoni?

Nie można jednak przyjmować, że książki drukowane to jedynie powieści i literatura rozrywkowa. Wielu autorów specjalistycznych poradników, podręczników i biografii również decyduje się na ten format wydawniczy.

Od czego zatem zależy to, czy druk jest dobrym wyborem? Przede wszystkim od grupy docelowej, czyli naszych przyszłych czytelników. Jeśli celujesz w osoby starsze, nie ma większego sensu wydawanie e-booka i lepiej postawić na tradycyjną książkę papierową. Jeśli natomiast twoja publikacja to propozycja dla nowoczesnej młodzieży, możesz mieć pewność, że raczej nie sięgną po drukowaną książkę.


E-book

E-book to format wydawniczy, który dopiero kilka lat temu zyskał prawdziwą popularność i uznanie wśród czytelników. Od tej pory przeżywa swoje najlepsze lata, a fanów tej formy wciąż przybywa.

Książka elektroniczna to doskonałe rozwiązanie dla osób, które cenią sobie praktyczne podejście do literatury. E-book jest o wiele łatwiej dostępny niż tradycyjna książka. Nie ma możliwości, że nakład zostanie wyprzedany lub wstrzymany. Poza tym nie waży ani grama i nie da się go zniszczyć.

Swego czasu jedynym mankamentem tego formatu był fakt, że e-booki można było czytać jedynie na komputerze. Szybko pojawiły się jednak specjalne i designerskie czytniki e-booków, a sam ich format został dostosowany również do telefonów komórkowych.

Jakiego typu książki najczęściej są wydawane w formie e-booków? Tak naprawdę nie ma na to reguły. W tym przypadku również wiele zależy od grupy docelowej. Warto dodać, że książki elektroniczne bardzo często są wydawane przez blogerów oraz początkujących pisarzy. Jest to po prostu tańsza alternatywa książki drukowanej, a przy tym o wiele łatwiejsza w dystrybucji. Jednocześnie cena e-booka wcale nie musi być niższa od publikacji wydanej w formie papierowej.


Audiobook

Ostatnim dostępnym formatem wydawniczym jest audiobook. Książka wydana w tej formie jest po prostu przeczytana i nagrana przez lektora. Zdarza się, że oprócz głosu czytającego w audiobooku występują różnego rodzaju efekty dźwiękowe i muzyka.

Format ten zyskał uznanie przede wszystkim wśród odbiorców, którzy nie mają zbyt dużo wolnego czasu na czytanie książek tradycyjnych i e-booków. Audiobook umożliwia bowiem słuchanie ulubionych treści w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, jazdy samochodem, spacerów czy treningów na siłowni. Wystarczy wykupione nagranie, telefon lub inny odtwarzacz i ewentualne słuchawki, aby móc zanurzyć się w ulubionej literaturze, nie odrywając się jednocześnie od codziennych zajęć.

Książki w tej formie są najczęściej wydawane przez autorów różnego rodzaju poradników i publikacji poświęconych rozwojowi osobistemu. Grupa docelowa tego segmentu literatury to bardzo często osoby zabiegane i zapracowane, które jednocześnie starają się nad sobą pracować. Audiobooki to także doskonałe rozwiązanie dla ludzi niewidomych i starszych, które odczuwają problemy ze wzrokiem.

Samo wydanie audiobooka jest dużo prostsze, niż się wydaje. Wielu autorów decyduje się na samodzielne nagranie swojej twórczości, a dedykowane serwisy streamingowe są zazwyczaj otwarte na współpracę z debiutantami. Takie rozwiązanie jest jednak dość czasochłonne, wymaga odpowiednio wypracowanej dykcji, posiadania odpowiedniego sprzętu i dostępu do profesjonalnego studia nagraniowego. Alternatywą jest oczywiście współpraca z zawodowym lektorem i realizatorem dźwięku.

Pamiętaj, że jeden format nigdy nie wyklucza drugiego. Przeciwnie – formaty wydawnicze doskonale się uzupełniają i wspierają. Twórczość wydana na kilka sposobów ma o wiele większe szanse na sukces, ponieważ daje czytelnikowi możliwość wybrania takiej formy, jaką preferuje.

Tak naprawdę wszystko jest kwestią subiektywnego wyboru i aktualnych możliwości autora. E-booka zawsze można dorobić, a audiobooka dograć, gdy wspomniane możliwości się zwiększą. Podczas doboru formatu wydawniczego najważniejsza jest skrupulatna analiza grupy docelowej – jej wieku, preferencji oraz stylu życia. Należy o tym pamiętać nie tylko w trakcie wybierania formy publikacji, ale przez cały okres jej tworzenia, promowania i sprzedaży.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup