Jeśli twoje dzieło zostało wydane w tradycyjnej formie, a drukarnia lada dzień wyśle zamówione egzemplarze, to z pewnością zastanawiasz się, jak rozwiązać kwestię ich magazynowania oraz późniejszego pakowania i wysyłki do klientów.
Z logistycznego punktu widzenia nie jest to zbyt łatwa sprawa. W końcu trzeba zorganizować odpowiednią przestrzeń zapleczową, nawiązać współpracę z firmami kurierskimi, odpowiadać na zapytania klientów, przyjmować reklamacje… pracy jest naprawdę sporo. Z pomocą przychodzą firmy zewnętrzne, takie jak IMKER, które chętnie odciążą się w powyższych obowiązkach. Dziś zastanowimy się, dlaczego warto skorzystać z takiego rozwiązania.
W tym artykule przeczytasz o:
Magazynowanie nakładu
W zależności od ilości zamówionych egzemplarzy, magazynowanie nakładu książki może być problematyczne. Nie każdy ma dostęp do bezpiecznej przestrzeni, w której można bezpiecznie składować nakład. Firmy działające w modelu fulfillment posiadają magazyny, których infrastruktura jest dostosowana do magazynowania książek.
Ponadto, nie musisz negocjować cen wynajmu przestrzeni, dbać o ubezpieczenie i utrzymanie lokalu czy pilnować opłat za media. Firmy outsourcingowe naliczają opłaty tylko za taką część magazynu, która jest ci w danej chwili potrzebna. Nie musisz również obawiać się o bezpieczeństwo swojego nakładu, ponieważ dedykowani pracownicy świetnie się nim zaopiekują.
Współpraca z zewnętrzną firmą to dla niezależnego autora tak naprawdę najlepsze rozwiązanie z możliwych. Nakład nie musi nawet przechodzić przez twoje ręce – możesz go zamówić bezpośrednio do wskazanego magazynu.
Pakowanie i wysyłka książek
Jeśli zdecydujesz się na współpracę z firmą zewnętrzną w kwestii magazynowania swojego nakładu, możesz pójść o krok dalej i zlecić profesjonalistom również organizację pakowania i wysyłki poszczególnych egzemplarzy.
Jeśli planujesz zająć się tym samodzielnie, to weź pod uwagę fakt, że konieczne będą częste odwiedziny w magazynie w celu pobrania nakładu do wysyłki. To raczej dość niewygodne rozwiązanie.
Z tego względu zdecydowanie lepiej zlecić pakowanie oraz wysyłkę tej samej firmie, w której magazynujesz towar. Możesz nawet zintegrować swój sklep internetowy z systemem fulfillmentu, co zagwarantuje ci pełną kontrolę nad procesem wysyłkowym poszczególnych zamówień.
Dzięki współpracy z firmą zewnętrzną nie musisz martwić się o proces pakowania przesyłek, organizację wysyłki i monitorowanie pracy poszczególnych przewoźników. Zostajesz w 100% odciążony, a dostęp danej firmy do twojego panelu zamówień sprawi, że możesz spokojnie wyjechać na urlop, a książka wciąż może być sprzedawana.
Obsługa klienta, reklamacje i zwroty
Kolejną kwestią, która zdecydowanie przemawia za podjęciem współpracy z firmą outsourcingową, jest obsługa klienta oraz realizacja zwrotów i reklamacji. O ile w początkowej fazie działalności wydawniczej zamówienia mogą spływać w dość skromnej liczbie, to w miarę upływu czasu z pewnością zacznie pojawiać się ich więcej. Scenariusz może być także inny: jeśli zadbasz o odpowiednią promocję wydania, to już na samym początku możesz spodziewać się prawdziwej lawiny zamówień.
Trzeba pamiętać, że sprzedaż książek to nie tylko odbieranie wpłat i wysyłka poszczególnych egzemplarzy. Prowadzenie jakiejkolwiek działalności sprzedażowej wiąże się z koniecznością obsługi zapytań, zwrotów i reklamacji. Czasem trzeba również interweniować u przewoźnika lub zlokalizować zagubioną przesyłkę. Zwrócone egzemplarze twojego dzieła muszą zostać ponownie wprowadzone na stan magazynowy, co oczywiście wymaga wdrożenia odpowiednich procesów.
Wszystkie te działania wymagają dużych nakładów wolnego czasu, a klienci nie lubią czekać. Fulfillment da ci pewność, że żaden z klientów nie pozostanie nieobsłużony, a cały proces obsługi klienta jest realizowany przez doskonale wyszkolonych specjalistów. Ty z kolei zyskujesz czas i możesz zająć się ważniejszymi sprawami, jak np. działania marketingowe, organizacja spotkań autorskich czy… pisanie kolejnej książki!
Firmy outsourcingowe w ostatnim czasie podbijają rynki na całym świecie. Korzystają z nich m.in. przedstawiciele branży e-commerce, firmy transportowe i oczywiście autorzy książek. To doskonała alternatywa dla samodzielnego zajmowania się kwestiami magazynowania, pakowania i wysyłki zamówień oraz obsługi klienta i ewentualnych zwrotów.
Możesz oczywiście zdecydować się tylko na częściową współpracę, jednak osobiście rekomendujemy jej pełen zakres. Z logistycznego punktu widzenia to najlepsze rozwiązanie, a jeśli chodzi o kwestie finansowe, to bez wątpienia będzie to opłacalna decyzja. Im lepiej zostanie zorganizowany proces wysyłki twojego dzieła, tym lepsze opinie będą krążyć na twój temat w sieci, a to w dobie Internetu niezwykle istotna sprawa, której pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć.