Debiutujący autor książki powinien przyzwyczaić się do konieczności dokonywania wielu wyborów. Gdy dzieło jest już gotowe do sprzedaży, pojawia się kolejny. W jaki sposób sprzedawać swoją książkę i jak zorganizować jej dystrybucję? Jeśli autor współpracuje z profesjonalnym wydawnictwem, nie musi właściwie przejmować się kwestią sprzedaży i dystrybucji, ponieważ działania te są na liście obowiązków wydawcy.
Między innymi z tego powodu musi oddać wydawnictwu sporą część zysków ze sprzedaży. Autorzy niezależni otrzymują 100% zysków, jednak sprzedażą i dystrybucją zajmują się samodzielnie, często przy pomocy firm outsourcingowych, takich jak IMKER.
W tym artykule przeczytasz o:
Sprzedaż hurtowa
Jak działa hurtowa sprzedaż książek? Zazwyczaj odbywa się to w porozumieniu z poszczególnymi hurtowniami, które złożyły zamówienie na daną ilość egzemplarzy. To właśnie z hurtowni książki rozchodzą się po magazynach różnych księgarni.
Samo rozliczenie z hurtownią jest uzależnione od zapisów w umowie. Czasem pieniądze są wypłacane z góry, a czasem dopiero wtedy, gdy poszczególne księgarnie rozliczą się z hurtownią. Współpraca z hurtownią gwarantuje szeroką dystrybucję, ponieważ mają one naprawdę wiele partnerskich księgarń, sklepów i supermarketów.
Faktem jest, że samodzielnie ciężko jednak wynegocjować z nimi korzystną umowę, ponieważ bardziej są przychylne wydawnictwom, które publikują przynajmniej kilka tytułów w miesiącu. Jeśli jesteś self-publisherem, który planuje wydać przynajmniej kilka tysięcy sztuk swojego dzieła już w pierwszym nakładzie, współpraca z hurtownią jest dobrym pomysłem. Jeśli jednak nie masz takich możliwości, rekomendujemy nieco inne rozwiązania.
Sprzedaż internetowa
Sprzedaż książki przez Internet umożliwia działanie na dużo szerszą skalę. Najłatwiejszym sposobem jest po prostu stworzenie własnego sklepu internetowego, który będzie zintegrowany z operatorem szybkich płatności. Koszty przesyłki są pokrywane przez kupujących, a jedyne czym musisz się zajmować, to rozwijanie sklepu, promowanie go i oczywiście wysyłka zamówionych egzemplarzy.
Pozostają jeszcze kwestie rozliczeń i księgowości, ale tego nie da się uniknąć w żadnym modelu sprzedaży. W przypadku sprzedaży internetowej nie czekasz również na swoje pieniądze miesiącami, ponieważ wpływy realizowane są błyskawicznie, od razu po zakupieniu książki przez czytelnika. Z nikim nie dzielisz się zyskami, twoje dzieło mogą kupować ludzie z całego świata… prawda, że brzmi dobrze? Jeśli chodzi o magazynowanie i wysyłkę książek, możesz oczywiście zajmować się tym samodzielnie. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku niezbędne może okazać się wsparcie profesjonalnej firmy fulfillmentowej. Co to tak właściwie znaczy?
Co to jest fulfillment?
Fulfillment to nic innego jak zlecenie dystrybucji i wysyłki książki firmie zewnętrznej. Najważniejszy jest fakt, że model ten zakłada organizację całego procesu wysyłkowego, w którego zakres wchodzi przyjmowanie dostaw z drukarni, magazynowanie towaru, pakowanie oraz wysyłka paczek. Dobra firma logistyczna zapewnia także profesjonalne materiały do pakowania.
Każda firma outsourcingowa współpracuje z różnymi kurierami i firmami transportowymi. Gdy zdecydujesz się na podpisanie umowy, będziesz mieć możliwość wyboru formy dostawy z kilku dostępnych opcji. Ważne, aby w swoim sklepie oferować klientom usługi kilku firm kurierskich. Osobiście rekomendujemy wybór 3-4 form dostawy, które odpowiadają na potrzeby różnych typów odbiorców. Niektórzy zwracają uwagę na cenę, inni na czas dostawy, a jeszcze inni na bezpieczeństwo przewozu paczki.
Jak wygląda kwestia przekazywania danych odnośnie zamówienia dla firmy fulfillmentowej? Jest to proces w pełni zautomatyzowany, który odbywa się za pomocą połączenia pomiędzy sklepem internetowym a wewnętrznym systemem firmy zajmującej się wysyłką. Dzięki temu wyeliminowane zostaje ryzyko ewentualnych pomyłek i opóźnień w wysyłce zamówionych książek.
Ile kosztuje współpraca z firmą outsourcingową? Możemy to przedstawić na naszym przykładzie. W IMKER przy ilości od 200 do 500 przesyłek miesięcznie zapłacisz od 14 do 18 zł netto za obsługę jednej paczki. W cenę wliczone są już usługi kurierskie oraz karton na twoje dzieło. Doliczyć należy jeszcze miejsca paletowe. Przy nakładzie 1-2 tysiące egzemplarzy potrzebne są zazwyczaj 1 lub 2 miejsca na przechowywanie książek, co może kosztować około 100 zł. To najważniejsze koszty, które musisz wziąć pod uwagę przy współpracy z firmą zewnętrzną.
Tylko od ciebie zależy, na który model pracy się zdecydujesz. Możliwości jest naprawdę wiele, jednak równie wiele zależy od twoich możliwości czasowych i finansowych. Czasem warto zaufać profesjonalistom i odetchnąć ze spokojem, że twój biznes jest w dobrych rękach. Jeśli jednak jesteś indywidualistą i wolisz zająć się wszystkim samodzielnie, zapraszamy do lektury kolejnych artykułów z naszej serii, w których szerzej omówimy poszczególne zagadnienia z zakresu sprzedaży i dystrybucji książki.