Sprzedaż własnej książki w sieci nie może ograniczać się jedynie do czekania na spływające zamówienia. Jednym z najważniejszych czynników sukcesu są rozbudowane działania promocyjne, o których szerzej opowiemy w dalszej części naszej Akademii.
Dzisiaj skupimy się na innej, równie ważnej kwestii, czyli landing page’u sprzedażowym, który zgodnie z badaniami specjalistów konwertuje o wiele lepiej, niż standardowy sklep internetowy.
W tym artykule przeczytasz o:
Co to jest landing page?
Landing page to strona sprzedażowa, która wyróżnia się budową i sposobem prezentacji produktu. W przypadku książki jest to niezwykle skuteczne rozwiązanie, ponieważ zakłada realizację jednego, określonego celu – jej sprzedaż.
Jako niezależny autor i samodzielny wydawca nie posiadasz rozbudowanego katalogu produktów ani własnej księgarni internetowej. Na początku swojej pisarskiej kariery zapewne masz w dłoni jedną mocną kartę, którą trzeba zagrać możliwie najlepiej.
Landing page pozwoli ci zaprezentować swoje dzieło w sposób konkretny i interesujący, bez dodatkowych rozpraszaczy i dziesiątek odnośników. Landing page ma przekonać potencjalnych czytelników do zamówienia egzemplarza, a na ten sukces składa się szereg elementów, które za chwilę omówimy.
Co powinno znaleźć się na landing page’u?
Dobry landing page nakłania odbiorcę do konkretnego działania, czyli w naszym przypadku – zamówienia egzemplarza książki. Aby tak się jednak stało, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.
Po pierwsze, trzeba zadbać o pierwsze wrażenie, czyli przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Możesz to osiągnąć za pomocą chwytliwego komunikatu reklamowego, grafiki czy materiału wideo. W przypadku książki najlepiej będzie postawić na umieszczenie jej okładki wraz z nagłówkiem, treścią dodatkową i przyciskiem CTA (ang. call to action – wezwanie do działania).
Ważne, aby najistotniejsze informacje widniały już na samym początku strony. Dzięki temu potencjalny klient nie będzie chciał zbyt szybko jej opuszczać. Jeśli chodzi o samą szatę graficzną, to najlepszym rozwiązaniem jest dostosowanie jej do stylu książki: kolorystyki, czcionki itd.
Kolejnym elementem landing page’a jest oczywiście treść. Nie bez powodu mówi się, że content jest królem marketingu. Treść strony sprzedażowej książki powinna odnosić się bezpośrednio do tematyki dzieła.
Niezbędne są informacje:
- na temat przedmiotu książki
- grupy docelowej
- powodu powstania dzieła
- cech charakterystycznych (liczby stron, danych technicznych).
Treść strony sprzedażowej powinna również zawierać konkretne korzyści dla czytelników. Warto dodać pełny spis treści, notatkę od autora i kilka cennych informacji z twojego życiorysu. Redagując content na landing page’a, skup się na jakości, a nie ilości tekstu.
Aby zachęcić potencjalnego klienta do zakupu książki, warto zaproponować mu jakąś wartość dodaną. Świetnym i sprawdzonym rozwiązaniem jest udostępnienie darmowego fragmentu dzieła w formie pliku do pobrania. Możesz zastosować dwie opcje:
- Przycisk “pobierz fragment”
- Udostępnienie jednego lub kilku rozdziałów w zamian za pozostawienie adresu e-mail.
Osobiście rekomendujemy skorzystanie z tej drugiej możliwości, ponieważ zebrane dane kontaktowe przydadzą się w przyszłości do przeprowadzania różnego rodzaju akcji marketingowych.
Pamiętaj, że dobry i skuteczny landing page to nie tylko treść i szata graficzna, ale także materiały racjonalizujące zakup. Jednym z nich jest społeczny dowód słuszności, czyli opinie na temat twojego dzieła. Ich zamieszczenie wzbudzi w odbiorcy zaufanie i ciekawość. Wielu autorów decyduje się na dodanie linków do konkretnych recenzji i publikacji na temat książki. Oczywiście nie warto przesadzać – zdecydowanie lepiej skupić się jedynie na poczytnych i wartościowych źródłach.
Jednym z najistotniejszych elementów skutecznej strony sprzedażowej jest miejsce docelowe, do którego kierujemy odbiorców. Jego forma zależy od ilości wariantów zakupowych, które oferujesz. Jeśli sprzedajesz jedynie papierową wersję swojego dzieła, przedstaw tylko tę opcję. Jeśli natomiast dysponujesz również wersją elektroniczną, możesz zaproponować odbiorcy nieco więcej.
Wszystkie opcje warto dokładnie opisać, a nawet zaproponować atrakcyjne pakiety (np. książka tradycyjna + e-book, lub e-book + audiobook). Nie kombinuj jednak za bardzo, ponieważ warianty zakupowe muszą być jasne i przejrzyste, aby odbiorca możliwie szybko zdecydował się na zakup.
Jednym z dwóch ostatnich elementów landing page’a jest sekcja FAQ, czyli pytania i odpowiedzi. Zdarza się, że strona sprzedażowa pełni rolę sklepu internetowego, dlatego powinny się na niej znaleźć wszystkie informacje, które mogą okazać się istotne dla potencjalnego klienta. To dobre miejsce na opisanie szczegółów dostawy, wysyłki za granicę, możliwości otrzymania autografu czy polityki zwrotów. Taka sekcja nie tylko rozwieje ewentualne wątpliwości odbiorców, ale także pomoże samemu autorowi. Eliminuje bowiem zbędne wiadomości mailowe z prośbą o doprecyzowanie niektórych kwestii.
Ostatnią sekcją na stronie sprzedażowej jest formularz i dane kontaktowe. Te elementy dobrze jest umieścić w pobliżu FAQ. Gdyby zdarzyło się, że klient mimo wszystko będzie miał jakieś pytanie, będzie mógł w wygodny sposób zadać je za pomocą formularza.
Warto pamiętać, że landing page trzeba zintegrować z wybranym systemem sprzedażowym. Zagwarantuje to regularny dopływ ruchu i kolejnych zamówień. Odbiorca po wybraniu interesującego wariantu zakupowego powinien mieć opcję błyskawicznego dokonania zakupu. Jeśli zbagatelizujesz tę kwestię, stracisz sporą ilość konwersji. Wiele z nich wypada bowiem na etapie płatności, ponieważ proces ten jej zorganizowany nieprawidłowo i trwa zbyt długo.
Ile kosztuje stworzenie landing page’a?
Dobrze przygotowany i przemyślany landing page może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Najczęściej koszt jego stworzenia mieści się jednak w kwocie od kilkuset do 2 tysięcy złotych. Wszystko zależy od jego rozbudowania i funkcjonalności, na które się zdecydujesz.
Duży wpływ na cenę ma również specjalista, który wykona stronę. Zamiast zlecać jej budowę dużej firmie, możesz poszukać freelancera lub lokalnego wykonawcy, który wcale nie ma mniejszego doświadczenia i umiejętności. Postawienie strony sprzedażowej trzeba traktować jako inwestycję, a nie wydatek. Pozwoli ci ona na skuteczne i szybkie pozyskiwanie kolejnych klientów, a co za tym idzie ‒ na wzrost sprzedaży książki. Pieniądze za stworzenie landing page’a zwrócą się zatem szybciej, niż sądzisz.
Wielu niezależnych autorów zastanawia się, w jaki sposób najlepiej zaprezentować swoje dzieło. Landing page to jedno z najbardziej efektownych i najczęściej wybieranych rozwiązań, głównie z uwagi na dużą ilość konwersji. Dzieje się tak, ponieważ odbiorca zostaje w sposób przejrzysty zaznajomiony z twoim dziełem, rozwiewane są jego wszelkie wątpliwości, a przycisk wzywający do działania zachęca, aby dokonać zakupu tu i teraz. Eliminowane są wszelkie zbędne i rozpraszające elementy, takie jak dodatkowe zakładki, reklamy czy grafiki.
Cała zawartość strony dotyczy twojej książki i korzyści, które płyną z jej przeczytania. Stronę sprzedażową można również w ciekawy sposób zareklamować i kierować na nią użytkowników z poszczególnych kampanii marketingowych. Możliwości jest naprawdę wiele, ale o tym opowiemy już w kolejnych częściach naszego cyklu.