Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Wydanie książki papierowej

 Czas czytania: 4 minut

Wydanie książki papierowej

Gdy na rynku wydawniczym pojawiły się firmy oferujące usługi self-publishingowe dla niezależnych autorów, początkujący pisarze i debiutanci mają wreszcie szansę na wydanie własnej twórczości. Jedną z najważniejszych decyzji jest wybranie formatu wydawniczego. Dziś zastanowimy się, jakie zalety i wady mają książki tradycyjne oraz jakie branże najczęściej korzystają z tej formy.


Plusy książki papierowej

Największą zaletą książki tradycyjnej jest oczywiście jej materialność. Czytelnik czuje jej fizyczne posiadanie, może zachwycać się jej okładką, dotknąć, powąchać i ustawić na półce swojej biblioteczki.

Nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości, że duże grono odbiorców nie bierze w ogóle pod uwagę innego formatu, niż książka papierowa. Dla wielu z nich jest ona nie do zastąpienia, dlatego odrzucają tytuły wydane w formie e-booka czy audiobooka.

Przejdźmy teraz do technicznych aspektów książki papierowej. Taka forma wiąże się bowiem z licznymi korzyściami. Można złożyć na niej autograf, dołączyć ciekawe materiały promocyjne czy przemycić istotne informacje na okładce wydania, aby zachęcić potencjalnych czytelników do jej zakupu. Książka tradycyjna nie jest również narażona na falę piractwa i nielegalnego kopiowania, tak jak dzieje się w przypadku wydań elektronicznych.


Minusy książki papierowej

Najczęściej wspominanym minusem książki tradycyjnej jest jej cena. Z uwagi na konieczność wydruku oraz dystrybucji, koszt produkcji papierowego wydania jest wyższy od np. elektronicznego odpowiednika. Cena książki tradycyjnej zależy też oczywiście od jakości wykorzystanych materiałów: rodzaju papieru, druku oraz oprawy.

Kolejnym aspektem jest fakt, że książka papierowa może się zniszczyć. Jeśli jest odpowiednio przechowywana, może spokojnie przetrwać dziesiątki lat. Istnieje jednak ryzyko jej zalania, zagięcia czy zabrudzenia.

Książki papierowe bywają niestety trudno dostępne. Gdy nakład danej pozycji się wyczerpie, czytelnik jest zmuszony oczekiwać na jego dostawę. Często również zdarza się, że dystrybucja danego tytułu w ogóle zostaje zatrzymana, więc jeśli czytelnik chce zdobyć książkę, musi szukać jej wśród prywatnych czytelników i kupić egzemplarz używany.

Ostatnim aspektem jest sam proces czytania książki papierowej. Osoby starsze często muszą zrezygnować z lektury, ponieważ kondycja ich wzroku nie pozwala już na swobodne czytanie. Wydanie materialne wymaga również odpowiedniego oświetlenia, a jego waga bywa czasami uciążliwa.


Koszty wydania książki papierowej

Każdy z początkujących pisarzy, który rozważa wydanie własnej twórczości w formie tradycyjnej, z pewnością zastanawia się, z jakimi kosztami się to wiąże. Poniżej prezentujemy orientacyjne koszty, które opierają się na widełkach cenowych z 2021 roku:

  • korekta i adjustacja stylistyczna tekstu: 5-9 zł / 1000 znaków ze spacjami
  • skład i łamanie: 140-180 zł / arkusz wydawniczy A5
  • projekt i przygotowanie okładki: 300-1000 zł
  • druk: 20-30 zł w przypadku niskiego nakładu; 5-9 zł w przypadku nakładu od 1000 sztuk
  • magazynowanie: 59 zł / paletę
  • ewentualny dodruk: podobnie jak pierwszy druk

Spróbujmy zatem ustalić całkowity koszt wydania książki papierowej dla konkretnego przykładu. Przyjmijmy, że nasze dzieło to 400-stronicowa powieść, która zostanie wydana w nakładzie 2000 egzemplarzy. Uśredniając powyższe ceny, możemy spodziewać się następujących kosztów:

  • korekta: 1 strona tekstu to zazwyczaj 1500 znaków ze spacjami, a zatem korekta 400 stron przy średniej cenie 7 zł kosztować będzie 4200 zł.
  • skład i łamanie: 3000 zł
  • projekt okładki: 600 zł
  • druk: 14 000 zł

Łącznie: około 21 800 zł za 2000 sztuk 400-stronicowej książki. Nie jest to zawrotna kwota, biorąc pod uwagę fakt, że każda z książek kosztować będzie ok. 40 zł. Odliczając koszty reklamy i dystrybucji, autor i tak może na swojej twórczości całkiem nieźle zarobić. Nie uwzględniamy również dodatkowych bonusów związanych z wydaniem książki, takich jak np. zaproszenia na różnego rodzaju konferencje czy sprzedaż innych produktów (m.in. dedykowanych kursów i szkoleń).


Reprezentanci jakich branż najczęściej wydają książki papierowe?

Nie łatwo jest odpowiedzieć na to pytanie, głównie z powodu dynamicznie zmieniającego się rynku książkowego w Polsce. Można jednak zauważyć pewne tendencje, które od lat pozostają niezmienne.

O ile np. powieści i opowiadania nie zawsze wydawane są w tradycyjnej formie (głównie z uwagi na koszty), to różnego rodzaju poradniki, książki o tematyce podróżniczej i reportaże praktycznie zawsze dostaniemy w księgarni w wersji papierowej. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na odbiorców. Wybierając formę publikacji nie można bowiem zapominać o tym, co stanowi o jej jakości i szansach na rynku.

Czytelnicy, którzy sięgają np. po poradniki, nie wyobrażają sobie zazwyczaj innej formy studiowania, niż konsekwentne przechodzenie przez kolejne rozdziały materialnego wydania. Publikacje tego typu zawierają również często miejsce na specjalne notatki, różnego rodzaju zadania oraz ćwiczenia. Książka papierowa to także swego rodzaju odprężenie. Po wielogodzinnej pracy przy komputerze odbiorcy zdecydowanie bardziej wolą zagłębić się w kartach drukowanego tekstu.

Innym segmentem rynku, który zazwyczaj sięga po tradycyjną wersję wydawniczą, jest oczywiście nauka. Podręczniki (zarówno szkolne, jak i te dla dorosłych) rzadko przybierają formę elektroniczną. Okazuje się, że tekst wydrukowany na papierze jest lepiej i szybciej przyswajany przez ludzki mózg. Psycholog Patricia Alexander, która specjalizuje się w badaniach nad umiejętnością czytania oraz pisania, przeprowadziła ciekawy eksperyment. Dwie grupy uczniów czytały ten sam tekst: jedni na papierze, inni na ekranach. Jak się później okazało, uczniowie czytający tekst papierowy o wiele lepiej zapamiętali istotne szczegóły.

Dużą część rynku wydawniczego stanowią biografie i autobiografie, które również najczęściej są wydawane w formie tradycyjnej. Są one bowiem obiektem pożądania fanów bohatera książki, a zatem pełnią także funkcję estetyczną i ozdobną w domu czytelnika. Poza tym biografie i autobiografie często sygnowane są stosownymi dedykacjami i autografami, co w przypadku książki elektronicznej jest oczywiście niemożliwe.

Wybór odpowiedniego formatu wydawniczego jest jedną z najważniejszych decyzji w trakcie całego procesu wydawania książki. Przed jego dokonaniem warto dokładnie przeanalizować grupę docelową oraz koszty. W kolejnych artykułach z tej serii omówimy pozostałe formaty wydawnicze, takie jak e-book czy audiobook.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup