Cześć !
Serdecznie witam w 2022 roku! Dziękuję Ci za lekturę ostatniego newslettera, tj. Manifest twórców internetowych ✊ + kalkulator zarobków 💻. Cała kampania miała wskaźnik open rate na poziomie 45,72%!
Tym razem zapraszam na świeży mixtape. 💿
Mixtape dla Twórców? ⏩ 📼 to zestaw ciekawych materiałów i inspiracji pochodzących z wartościowych źródeł. Co jakiś czas zbieram dla Ciebie konkretne porady (głównie z zachodu i po angielsku) oraz odsyłam Cię do oryginału.
Zapraszam do lektury piątej części tego cyklu!
Poprzednie wydania znajdziesz tutaj:
- Czy wiesz, co to jest Mixtape dla Twórców? 💿 ⏩ Vol. 1
- Co się dzieje przez minutę w Internecie? 💻 Vol. 2
- Mixtape dla Twórców takich, jak Ty – część 3
- 💿 Mixtape dla Twórczyń i Twórców ⏩ vol. 4
1️⃣ Dlaczego warto przestać publikować zestawienia swoich najpopularniejszych tekstów w danym roku?
Przełom roku to idealny moment na opublikowanie różnego rodzaju zestawień, np. najpopularniejszych artykułów na blogu. To pozwala twórcom wziąć krótką przerwę od pisania nowych rzeczy w okresie świątecznym, bez zostawiania czytelników na lodzie.
Ciekawe spojrzenie na tę kwestię opisał Daniel Aleksandersen. Otóż przestał publikować jakiekolwiek zestawienia, ponieważ wymienione tam materiały były później… zbyt często kopiowane!
Daniel zauważył, że jego konkurencja (i ogólnie firmy tworzące content) korzystają z przygotowanych przez niego zestawień i tworzą swoje odpowiedniki jego najlepszych treści. Wtedy usunął listy top z danego roku, nawet te opublikowane dużo wcześniej.
Teraz tworzy artykuły i widzi, że bardzo długo utrzymują się w rankingach popularności, a rywale tak łatwo ich nie kopiują (bo nie wiedzą co…).
Po lekturze tego wpisu, sam złapałem się na tym, że zacząłem patrzeć inaczej na zestawienia najpopularniejszych tekstów – pod kątem tego, którymi artykułami można zainspirować się u siebie… Także faktycznie coś w tym jest!
2️⃣ Roczny i tygodniowy szablon do pracy w Notion
Zmiana daty w kalendarzu to często moment na wyznaczanie nowych celów dla siebie i swoich projektów. Z pomocą w tym aspekcie mogą przyjść szablony do aplikacji Notion, które udostępnił Rafal Tomal.
Pierwszy szablon obejmuje planowanie roczne, a drugi szablon tygodniowe.
W tym ostatnim przypadku otrzymujemy podział nie tylko na dni, ale również listy projektów, którymi się zajmujemy – w celu lepszej organizacji.
Jako, że ja osobiście postanowiłem bardziej przekonać się do Notion w 2022 roku (na co dzień używam Basecampa i Asany), to szybko przerobiłem szablony na polski i powoli zaczynam korzystać. Zobaczymy, czy uda się z tego zrobić nowy nawyk.
Przetestuj na sobie!
3️⃣ Kilkanaście miejsc, gdzie znajdziesz świetne, darmowe ilustracje do swoich materiałów
Jeżeli szukasz sposobu na uatrakcyjnienie publikowanych artykułów za pomocą ciekawych grafik, to omawiane zestawienie przypadnie Ci do gustu.
Ahmed Sulaiman zebrał linki prowadzące do stron ułatwiających ozdabianie treści grafikami i choć samo zestawienie pochodzi z 2019 roku, to ciągle jest aktualne.
Oprócz wymienionych w tekście stron (naprawdę jest w czym wybierać!), do kolekcji miejsc do wyszukiwania obrazów polecam także serwis Picjumbo.
Raz na jakiś czas organizowane są też świetne promocje w płatnych stockach ze zdjęciami, warto się rozglądać.
4️⃣ Jak budować markę osobistą – personal branding dla przedsiębiorców i specjalistów
Świetny, kompletny przewodnik opublikowany przez Marka Jankowskiego na MałaWielkaFirma.pl, dotyczący tworzenia marki osobistej.
Z tekstu dowiesz się co to jest marka osobista i dlaczego warto ją budować (w skrócie – dzięki personal branding możesz zarobić więcej, ale nie chodzi tylko o pieniądze :)).
Do tego dochodzą narzędzia do wykorzystania w celu tworzenia marki osobistej, sposób na strategię i przykłady z Polski.
Fragment na zachętę:
Reputacja działa na zasadzie procentu składanego – twierdzi amerykański przedsiębiorca i inwestor Naval Ravikant. Co to oznacza? Że jej wartość rośnie z czasem coraz szybciej. Po kilkudziesięciu latach może być warta tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy razy więcej niż w przypadku kogoś, kto ma duży talent, ale nie dba o swój personal branding.
Praca nad marką osobistą wymaga nie tylko czasu, ale też wysiłku. Na co możesz liczyć w zamian? Najważniejsze korzyści dotyczą pieniędzy, relacji i satysfakcji z pracy.
W tekście pojawia się też nawiązanie do mojego newslettera, za które serdecznie dziękuję!
5️⃣ Dobry okres zwrotu z pozyskania nowego klienta, czyli jaki?
Lenny Rachitsky udostępnił czytelnikom swojego newslettera analizę dobrego okresu zwrotu z inwestycji w pozyskanie nowego klienta (dla różnych rodzajów biznesu).
Należy różnie patrzeć na tę kwestię w zależności od segmentu, w którym działamy (B2C, B2B dla małych firm czy B2B dla dużych przedsiębiorstw).
W tabeli wygląda to następująco:
Jak to liczyć? Przykładowo, jeżeli pozyskanie klienta z reklam na Facebooku kosztuje Cię 100 dolarów i zarabiasz na nim 25 dolarów miesięcznie, to wówczas okres zwrotu to 4 miesiące.
Czyli tak ogólnie dla firmy sprzedającej produkty dla konsumentów, dobrym czasem zwrotu z inwestycji jest średnio 6 miesięcy.
Z pewnością przyda Ci się ta wiedza przy planowaniu sprzedaży.
6️⃣ Dziesięć zasad stoików, które mogą szybko zmienić Twoje życie
Skoro nadszedł Nowy Rok, to niektórzy rozpoczynają prawdziwe rewolucje w codziennym funkcjonowaniu.
Mi osobiście spodobało się stoickie podejście do tematu i przemyślenia dotyczące bogactwa, kontroli, prawdy, spoglądania wstecz, czy sposobów na radzenie sobie z trudnymi osobami, które opublikował na Twitterze Blake Burge.
Cały wątek jest bardzo rozbudowany, dlatego Sachin Ramje przygotował także infografikę z podsumowaniem (infografika warta 1000 słów :)):
7️⃣ Tysiąc prawdziwych fanów? Spróbuj lepiej 100
Dużo uwagi w świecie Twórczyń i Twórców przykłada się do koncepcji posiadania tysiąca prawdziwych fanów.
Według niej, jeżeli dojdziesz do poziomu 1000 osób, które będą regularnie kupować od Ciebie wszystkie tworzone produkty, to wówczas otrzymasz wynagrodzenie pozwalające Ci się utrzymywać z tworzenia.
Najczęściej to było podawane w formacie 1000 osób x 100 dolarów czy złotych rocznie = 100 tys. wynagrodzenia dla Ciebie.
Z kolei Li Jin w serwisie Future od a16z mierzy się z koncepcją tysiąca prawdziwych fanów i sugeruje, że zamiast poszukiwań takiej liczby klientów, lepiej skupić się zdobyciu… setki (tylko lub aż tylu).
Mniejsza liczba prawdziwych fanów, ale wydająca więcej na produkty, które tworzysz – to wydaje się być bardziej realny cel działalności w sieci.
W przytoczonym tekście znajdziecie przykłady, pomysły i uzasadnienia z punktu widzenia Autorki. Polecam do przemyślenia!
Warto także przejrzeć następujace odnośniki:
➡️ Jak Netflix wybiera miniaturki swoich programów, które zachęcają do oglądania
➡️ Nick Cave odpowiada, czy nie boi się stracić swoich fanów, kiedy zmienia brzmienie swojej muzyki
Spodziewaj się kolejnych wiadomości ode mnie na temat self-publishingu oraz sprzedaży książek w Internecie w najbliższym czasie.
—
Pozdrawiam
Krzysztof Bartnik / imker.pl
PS. Mam prośbę. Skup się przez chwilę i pomyśl o JEDNEJ osobie, której spodobałyby się treści z tego newslettera… I śmiało podaj tego maila dalej 🙏
Przygotowałem nawet specjalną podstronę, na którą możesz odesłać znajomą lub znajomego: https://imker.pl/newsletter/.
Wielkie dzięki! 🤟