Cześć !
W ciągu ostatniego tygodnia dostałem od Was kilka pytań na temat przygotowywania audiobooka do swojej książki.
Pytacie na przykład: czy i kiedy jest sens przygotowywać wersję książki do słuchania 🤔, ile to kosztuje 💸, jak ogarnąć cały ten proces i – bardzo ważne! – jak udostępniać pliki swoim Klientom, by zbyt szybko nie wpadły w niepowołane ręce. 🏴☠️
Chcę odpowiedzieć na te wszystkie pytania i nie ukrywam, że zaczęły pojawiać się w niemal idealnym momencie….
Nie wiedziałem bowiem, jak zabrać się za zaprezentowanie Ci nowego super rozwiązania dotyczące właśnie audiobooków, nad którym intensywnie pracowałem z zespołem przez ostatnich kilka miesięcy.
A tutaj świat sam podsuwa nam idealną okazję! 🤩
Zaczynamy?
Rynkowe dane dotyczące audiobooków
Spójrzmy najpierw na ogólnodostępne dostępne raporty i analizy. 📊
➡️ Biblioteka Narodowa w swoim raporcie „Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku” podaje, że:
Słuchanie audiobooków zadeklarowało 3% badanych w całej populacji.
Z kolei 6% czytelników łączy czytanie ze słuchaniem – tylu respondentów wymieniło zarówno książki w formie tekstowej (papierowe i e-booki), jak i audiobooki.
Potwierdzają to obserwacje z wcześniejszych badań BN: e-booki i audiobooki nie konkurują z tradycyjnymi książkami papierowymi, lecz stanowią ich uzupełnienie.
(źródło)
➡️ Z kolei na Zachodzie opublikowano prognozy dotyczące rozwoju rynku audiobooków na kolejne lata.
Firma ResearchAndMarkets w swoim raporcie, pt. „Audiobooks – Global Market Outlook (2019-2027)” podaje, że:
- Globalny rynek audiobooków miał szacunkową wartość 2,67 miliarda dolarów w 2019 roku i powinien osiągnąć poziom 3,26 miliarda dolarów za 2020 rok.
- Rynek audiobooków czeka szybki wzrost w kolejnych latach. Mowa o średnim wzroście rynku na poziomie 24,4% rok do roku na przestrzeni 2020-2027.
- Sprzedaż audiobooków w 2027 roku jest szacowana na 14,99 miliarda dolarów.
- Duże znaczenie dla przyspieszenia wzrostu wartości rynku audiobooków miała pandemia i zamknięcie tradycyjnych księgarni – duża liczba czytelników przestawia się na wersje elektroniczne książek, w tym audiobooki.
Czy jest sens tworzyć audiobooka konkretnie do mojej książki?
Jak widzisz powyżej, rynek rośnie dynamicznie 📈 a zwyczaje zakupowe konsumentów skręcają ku audiobookom 🛍️. Nie warto zatem im ograniczać dostępności swojej publikacji.
Ważne jest jednak to, o czym mówiliśmy w czwartym odcinku podcastu Dodaj do koszyka, który jest w całości poświęcony ustalaniu ceny książki:
Nie każdą książkę można też opracować w takiej formie. Bogato ilustrowana książka dla dzieci raczej nie sprawdzi się jako ebook. Duża liczba tabel i wykresów, nie będzie atrakcyjna w formie audiobooka.
Jeżeli jednak wydajesz poradnik czy prozę, w zdecydowanej większości przypadków nic nie powinno stać na przeszkodzie do opracowania wydań elektronicznych.
Przychody i koszty w odniesieniu do audiobooka
Wydanie audiobooka to moim zdaniem świetny sposób na to, by relatywnie niewielkim kosztem poprawić wyniki finansowe prowadzonej działalności self-publishingowej.
🧾 Policzmy to na konkretnym przykładzie.
Gdy mówimy o cenie nagrania audiobooka, to tutaj największe znaczenie ponownie ma liczba stron. Od objętości książki zależy bowiem czas pracy lektora.
Przy audiobookach używane jest pojęcie arkusza wydawniczego, gdzie 1 arkusz wydawniczy = 40 tys. znaków spacjami.
Rynkowe stawki nagrań audiobooków to od 150 zł do 300 zł za arkusz wydawniczy. 💰
Oczywiście, dla lektorów o bardziej rozpoznawalnych nazwiskach i głosach, stawki są odpowiednio wyższe.
Co ważne, zwykle w powyższej cenie masz już też montaż całości i przygotowanie źródeł – Ty otrzymujesz plik gotowy do udostępnienia swoim klientom.
Przykładowo, nagranie i opracowanie audiobooka do wydanej przeze mnie książki „Nigdy więcej nie trać Klienta. Masz 100 dni na zmianę pojedynczej sprzedaży w długotrwałą relację” o objętości 350 stron kosztowało ok. 2600 zł netto / 3200 zł brutto.
Skoro miałem opracowany tekst, korekty, etc. to wydanie audiobooka było 🔛 szybką decyzją biznesową.
Idźmy dalej.
Jeżeli wpiszesz ten koszt do naszego biznesplanu dla self-publishera, to szybko zauważysz, że:
✅ przy cenie 59,90 zł dla klienta (tyle samo, co książka drukowana) potrzebujesz sprzedać około 54 szt. audiobooka, by pokryć koszt produkcji
✅ przy cenie 49,90 zł dla klienta (10 zł taniej od książki drukowanej) potrzebujesz sprzedać około 64 szt. audiobooka, by pokryć koszt produkcji
✅ przy cenie 39,90 zł dla klienta (20 zł taniej od książki drukowanej) potrzebujesz sprzedać około 80 szt. audiobooka, by pokryć koszt produkcji
Około 10 sztuk sprzedanych miesięcznie dodatkowo, musisz także doliczyć na koszt dystrybucji plików (sklep i serwer do pobierania plików).
Piractwo w przypadku audiobooków – czy są jakieś sposoby?
Minusem przy dystrybucji plików jest niestety piractwo. 🏴☠️
Efekty Twojej pracy mogą pojawić się na różnych stronach z nielegalnymi materiałami do pobrania i bardzo ciężko jest takie treści usunąć.
Przez dłuższy czas zastanawialiśmy się w IMKER, jak rozwiązać tę kwestię.
Na co dzień oferujemy system sprzedażowy SalesCRM, który umożliwia dobre połączenie sprzedaży książek i plików elektronicznych.
Self-publisher za jego pośrednictwem może oferować swoim klientom pliki do pobrania z limitem pobrań oraz liczbą dni, w których to pobranie jest możliwe.
Chcieliśmy rozszerzyć działanie SalesCRM poprzez dodanie nowych opcji, dedykowanych audiobookom.
Wreszcie, po kilkunastu miesiącach intensywnych prac stworzyliśmy nowe rozwiązanie oparte o prawdziwy streaming plików (jak Spotify).
Piractwo w przypadku audiobooków – czy są jakieś sposoby?
Tym rozwiązaniem jest dodatkowa platforma podłączana do sklepu self-publishera. 🚉
Jeżeli korzysta on z naszego rozwiązania do sprzedaży SalesCRM, to w kilku szybkich krokach możemy je rozbudować o system tresci.online.
Jak to działa? Krok po kroku:
1️⃣ Tworzysz w SalesCRM produkt, ustalasz jego cenę, okładkę, informacje sprzedażowe.
2️⃣ Po dodaniu pliku mp3 następuje jego konwersja na format do streamingu (którego nie da się łatwo pobrać!).
3️⃣ Jeżeli Twój klient zakupi audiobooka, to zamiast otrzymywać plik do pobrania, otrzyma link do założenia konta na stronie, gdzie będzie mógł odsłuchać swoje pliki.
Wygląda to następująco:
Dodatkowe informacje:
✅ Dostęp jest limitowany do 1 użytkownika i 1 urządzenia w danym momencie. Jeżeli słucha na komputerze i zaloguje się na telefonie, to wówczas wyloguje go z komputera, itd.
✅ Nasz system zapamiętuje, gdzie użytkownik skończył słuchanie i wznawia od tego miejsca!
✅ Można też przyspieszać słuchanie (dla tych, co lubią :)), a jeżeli w samochodzie sparujemy nasz telefon z odtwarzaczem, to bez problemu posłuchamy też audiobooków w aucie. 🚗
Podsumowanie
Przygotowanie audiobooków do swoich publikacji nie jest obowiązkowe. Warto przemyśleć ich wprowadzenie, bo istotnie podnoszą przychód ze sprzedaży.
Możesz też poczekać na pierwsze głosy od swoich klientów, kiedy sami zaczną Ci zgłaszać zapotrzebowanie na taką formę publikacji. 📖
Kilkadziesiąt zamówień w pierwszym miesiącu powinno pokryć koszty wytworzenia, a w kolejnych miesiącach kilkanaście transakcji z nawiązką pokryje koszty związane z dystrybucją (oczywiście przy odpowiednio ustalonej cenie sprzedaży). 📈
Moim zdaniem warto! 😎
Na zakończenie…
Daj mi znać, czy coś jeszcze chcesz się dowiedzieć ode mnie na temat audiobooków? Potrzebujesz jakiegoś kontaktu lub dodatkowej informacji?
Na koniec chcę Cię serdecznie zaprosić do przetestowania naszego rozwiązania do streamingu audiobooków.
Odpisz proszę na tę wiadomość, a razem z innymi specjalistami w IMKER
w ciągu najbliższych dni pokażemy Ci wersję demo!
Spodziewaj się kolejnych wiadomości ode mnie na temat self-publishingu oraz sprzedaży książek w Internecie w najbliższym czasie.
—
Pozdrawiam
Krzysztof Bartnik / imker.pl