Dzień dobry!
W 2022 roku, Penguin Random House – jeden z największych tradycyjnych wydawców książek w Stanach Zjednoczonych – chciał kupić inną czołową firmę z branży, tj. Simon & Schuster.
W sumie Penguin miałby wówczas aż 48% całego rynku, dlatego odbyło się postępowanie koncentracyjne mające wykazać, czy po ten transakcji nie powstanie rynkowy monopolista.
To oznaczało, że praktycznie wszyscy czołowi wydawcy czy agenci literaccy w Stanach Zjednoczonych musieli pojawić się przed sądem, opowiedzieć o tym, jak wygląda ich biznes i – przede wszystkim – pokazać liczby. I to sporo liczb!
I choć brzmi to jak początek niezłego filmu, to jednak wydarzyło się naprawdę!
Na podstawie tych wydarzeń powstała książka – The Trial.
A w ostatni wtorek Elle Griffin opublikowała w Internecie podsumowanie tej książki, które podaje nam MNÓSTWO KONKRETÓW na temat aktualnego stanu tradycyjnych wydawców na Zachodzie.
Jeżeli tylko interesujesz się rynkiem, sam wydajesz swoje książki jako self-publisher lub się do tego przymierzasz, to jest to dla Ciebie zdecydowanie obowiązkowa lektura.
Kilka moich notatek z tego materiału na zachętę (pamiętaj, że liczby i dane dotyczą rynku amerykańskiego!):
Tylko około 50 autorów w ciągu ostatnich 4 lat sprzedało książki w nakładzie przekraczającym 500 000 egzemplarzy.Spośród 58 tysięcy tytułów wydanych w ciągu roku, aż 90% z nich sprzedało się w nakładzie mniejszym niż 2000 egzemplarzy.Raz na 5-10 lat wydawcy udaje się znaleźć tytuł, który staje się unicornem branży na wiele lat (np. seria Twilight czy 50 twarzy Grey’a).Największe zaliczki (przekraczające 250 tysięcy dolarów) idą do różnego rodzaju celebrytów, ale same ich nazwiska nie gwarantują świetnej sprzedaży i zwrotu z inwestycji!Przykładowo, w ciągu 8 miesięcy od premiery sprzedało się tylko 64 000 książek piosenkarki Billie Eilish, która miała ponad 97 mln obserwujących na Instagramie i ponad 6 mln na Twitterze.Albo w ciągu trzech lat sprzedało się tylko 100 000 książek Justina Timberlake’a albo 205 tysięcy sztuk książki kulinarnej Snoop DogaWydawcy szukają Autorek i Autorów, którzy mają już dookoła siebie zgromadzoną publiczność – wtedy dają większe zaliczki, bo nie muszą się martwić kosztami marketingowymi (lub te koszty są niższe)Spośród 100 wydanych książek, tylko 35 z nich przynosi zyski…Wydawcy pompują swoje wyniki sprzedażą takich publikacji jak kolorowanki, słowniki, encyklopedie czy BibliaAutorki i Autorzy stają się coraz bardziej niezależni i sprzedają bezpośrednio. Np. kategoria romansów praktycznie w całości w Stanach Zjednoczonych opiera się na sprzedaży twórców.Ogólnie, wydawcy książek działają jak fundusze venture capital, które muszą mieć bardzo dużo inwestycji i tylko co któraś generuje odpowiednie wyniki.
Wydawcy musieli powiedzieć, jak naprawdę wygląda ich biznes, bo zeznawali pod przysięgą.
Wniosek autorki podsumowania pokrywa się z moim, który opisuję tutaj od wielu miesięcy.
Czyli w obecnej formie tradycyjni wydawcy raczej nie mają przed sobą świetlanej przyszłości.
Możemy porozmawiać, czy tak samo jest w Polsce, ale według mnie wiele tych powyższych notatek pokryje się też z rodzimym rynkiem.
Dlatego jeżeli planujesz książkę i jej wydanie, skieruj swoją uwagę na self-publishing, ale nie skupiaj się tylko na produkcji książki, ale przede wszystkim na jej efektywnej sprzedaży.
Po to właśnie prowadzę obecnie wyzwanie książkowe (możesz jeszcze dołączyć!). I właśnie po to tworzymy Imker – by zapewnić Ci wszystkie elementy potrzebne do wydania własnej książki i być jej największym beneficjentem.
A teraz czas na…
Materiały warte Twojego kliknięcia:
Poradnik: 10 przykładów świetnych e-maili powitalnych, które natychmiast zdobywają uznanie nowych subskrybentów »
E-mail powitalny ma chyba największy możliwy wskaźnik otwarć ze wszystkich wiadomości, jakie kiedykolwiek wyślesz (na drugim miejscu jest potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym). Spraw, by był jak najlepszy. Tutaj wartościowe przykłady.
Wątek na Twitter / X: To wideo na YouTube miało ponad 18 mln wyświetleń »
Paddy Galloway opisał jak wyglądało tworzenie materiału, które zyskało rekordową liczbę wyświetleń na kanale jego klienta.
Artykuł: Jak napisać książkę w 100 dni? »
Poradnik rozbijający pisanie własnej książki na pięć kroków. Kluczowy będzie punkt 4 i umiejętność wyłączania swojego wewnętrznego krytyka czy korektora (nazywaj to jak chcesz :)), by dowieźć ustalony cel.
Poradnik: Jak zdobyć pierwszy 1000 odbiorców newslettera w 30 dni (krok po kroku) »
Matt McGarry opublikował na stronie Newsletter Operator solidny przewodnik na temat zbierania listy odbiorców newslettera. Nie brakuje w nim teorii i zachęty do faktycznego działania. Polecam!
Co słychać w Imker?
Kilka akapitów wyżej zachęcałem Cię do udziału w drugim wyzwaniu książkowym, które już trwa… A tymczasem dzisiaj „zebraliśmy” kolejne owoce pierwszej edycji.
Otóż dzisiaj odwiedziła nas Justyna Kosecka i to w bardzo fajnych okolicznościach – przy podpisywaniu premierowej książki „Glina: rzemiosło i sztuka” – https://rzeczyslowo.pl/
Z kolei pod koniec zeszłego tygodnia swoją premierę miała pierwsza książka Bartka Majewskiego z Casbeg, pt. „101 technik dla zarządzających” – https://casbeg.com/pl/do-
Polecam zerknięcie na tę publikację jeżeli temat jest Ci bliski zawodowo. Na uwagę zasługuje też ciekawy model wyceny książki (e-book za adres email, a druk płatny + są pakiety z konsultacjami). Liczę na jakieś podsumowanie tego pomysłu!
Co możemy zrobić dla Ciebie?
Jeżeli szukasz dla siebie, sprawdzonych w boju (i polecanych przez czołowych twórców w Polsce!) narzędzi czy usług do sprzedaży oraz dostarczenia produktów do swoich klientów, takich jak:
katalog / sklep internetowy
strona sprzedażowa
koszyk do zamówień
platforma do streamingu audio i wideo
platforma kursowa
pakowanie i wysyłka produktów fizycznych
obsługa klienta
To wiedz, że to wszystko czeka na Ciebie gotowe do startu.
Dostarczone i codziennie pilnowane przez zespół Imker!
Pisz śmiało (może być w odpowiedzi na tę wiadomość!) – wspólnie przekonajmy się, co możemy dla Ciebie zrobić!
Tyle na dziś.
Za tydzień spodziewaj się ode mnie kolejnego maila na temat selfpublishingu oraz tworzenia i sprzedaży własnych produktów
w Internecie.
Do przeczytania!
Pozdrawiam
Krzysztof Bartnik / imker.pl
PS. Pamiętaj, że masz cały czas dostępne:
Pełne archiwum newsletterów »
Biznesplan do analizy opłacalności wydania książki » (dla selfpublisherów i nie tylko)
Linki do wszystkich materiałów z newslettera »
PS 2. Polecam Ci też szczególnie nasze akademie:
Akademia Self-Publishing »
Akademia Tworzenia Kursów »
Akademia Tworzenia Ebooków »