Cześć !
W opublikowanym niedawno poradniku „Jak rozpocząć budowanie własnej społeczności w internecie? »” opisywałem Ci przykład rewelacyjnego tworzenia listy e-mailowej i społeczności zgromadzonej wokół newslettera.
Bohaterem tamtego fragmentu był James Clear 👨, autor bestsellerowego poradnika Atomic Habits, który w styczniu pochwalił się na Twitterze, że liczba odbiorców jego newslettera przekroczyła milion.
Średni współczynnik otwarć (open rate) wysyłanych wiadomości przekracza zaś 37%. To naprawdę imponujące wyniki.
James Clear pisze swój The 3-2-1 Newsletter od 2012 roku, czyli 9 lat. Jak sam przyznaje, już wtedy myślał, że blogowanie i newslettery są na „topie”, choć taki moment wcale nie nadszedł.
Milion odbiorców to okazja do 30 mln potencjalnych kontaktów z odbiorcami, jeśli byśmy wysyłali im maile codziennie (oczywiście w teorii).
Jeżeli autor wyda kolejną książkę, to nawet przy bardzo słabej konwersji osiągnie cele sprzedażowe.
Newsletter to jego własne medium. To on decyduje kiedy i co wysyła. Jest w pełni niezależny.
Zagłębiłem się bardziej w treści tworzone przez Jamesa Cleara oraz to, jak je tworzy i prowadzi newsletter.
Do tego doszła jeszcze (dość krótka, ale konkretna) sesja pytań i odpowiedzi twórcy na Twitterze i postanowiłem przybliżyć Ci kilka swoich obserwacji.
Jestem przekonany, że wyciągniesz z tego kilka cennych lekcji dla siebie.
Miłej lektury! ⬇
Jak wybierać temat do pisania? Czy autor ma ustalonego odbiorcę, do którego pisze?
Zacznijmy od konkretów. James Clear na tak postawione pytanie o idealnego Czytelnika odpowiada krótko.
Moja idealna grupa odbiorców treści jest zawsze taka sama: JA.
Pisze tylko o tematach, które uznaje za interesujące dla siebie.
Kiedy wybierze temat, zagłębia się w niego jak najszerzej i niezależnie od swojego poziomu zaawansowania i wiedzy, zawsze myśli jak przedstawić ten temat początkującym.
Bardzo fajnym rozszerzeniem tych rozważań może być opinia Li Jin. Autorka wskazuje, że tzw. creator-market fit (czyli idealne dopasowanie autora do rynku ogólnie) jest wtedy, kiedy dopasujemy do siebie:
- tworzenie treści („czy mam przyjemność z tworzenia?”)
- odbiorców („twórz coś, czego chcą ludzie”)
- model biznesowy („czy jestem w stanie cały czas tworzyć te treści?”)
Na wykresie to wygląda następująco:
Czyli w skrócie:
jeżeli tworzysz treści, książki, newslettery, prowadzisz bloga, to bez przyjemności robienia tego z dopasowaniem do odbiorców, długo nie pociągniesz 😎
Ile godzin zajęło dojście do tego poziomu?
James Clear odpowiada, że według niego, szacunkowo dojście do poziomu,
w którym jest teraz, zajęło mu…
około 5000 godzin na pisanie i edycję tekstu ⌛
około 3000 godzin na marketing i publikowanie nowości ⌛
❗️❗️❗️
Czyli w przeliczeniu… 3 do 5 lat na pisanie i 2 lata na marketing❗️
Dodajmy do tego wypowiedź Randa Fishkina, popularnego twórcy w temacie startupów i SEO, który pisze:
„Pisałem regularnie przez 5 dni w tygodniu przez 3 lata, zanim mój blog w ogóle zdobył jakikolwiek sensowny ruch”.
Będąc twórcą musisz być pogodzony z losem – na początku to, czym się zajmujesz (pisanie czy marketing książek) nie będzie dobry. Im więcej czasu poświęcisz na te działania, tym staniesz się lepszy.
Przez „więcej czasu”, nikt nie ma nigdy na myśli dni czy tygodniu. Ten czas trzeba liczyć w latach.
Jak wygląda proces pisania Jamesa Cleara?
Żeby regularnie publikować przez kilka lat, nie wystarczy chwilowa wena czy inspiracje. Trzeba wypracować konkretny proces przygotowywania treści.
Kluczowe według Jamesa Cleara są następujące kroki:
- Bardzo dużo czytać. 📚
- Zbierać notatki na temat najlepszych treści. 🗒️
- Wykorzystać notatki do zbudowania treści wokół danego tematu. Dodać do tego własne przemyślenia, wnioski i doświadczenia. ✍️
- Porównać czy zestawić z notatkami czy wpisami innych.
- Poprawiać tekst aż będzie jasny i przejrzysty. 📝
Do tego trzeba pamiętać o tym, żeby treści były ponadczasowe i wciągające.
I pisać z myślą o idealnym Czytelniku.
Autor sam przyznaje, że jest średnim pisarzem. Jest za to o wiele lepszym redaktorem. I to właśnie przepisywanie i poprawienia napisanego tekstu sprawia, że materiał staje się świetny.
Co jest kluczowe przy wydaniu książki?
Jak mówi James Clear, jego bestsellerowy poradnik Atomic Habits w ogóle nie byłoby na rynku, gdyby wydawcy i agenci literaccy sami nie zaczęli się do niego odzywać.🤔
Za każdym razem, kiedy zgromadzisz dookoła siebie społeczność i nie tworzyć prozy (na tym nasz autor się nie zna), posiadanie własnego audytorium jest KLUCZOWE.
Zanim zatem zabierzesz się za tak wielką produkcję jak książka, lepiej wcześniej zgromadź pierwszy 1000 odbiorców, zadowolonych z otrzymywanych przez Ciebie treści.
To taka „minimalna wymagana społeczność”. 📈
Nie warto też patrzeć na ten aspekt tylko w kontekście liczb. Ważne jest zaangażowanie odbiorców i to jak reagują na treści.
Najlepszą strategią marketingową jest tutaj dostarczanie materiałów, które ludzie chcą czytać. Tydzień po tygodniu.
To brzmi jak nudna odpowiedź, ale James Clear podaje wprost:
„każda strategia marketingowa staje się prostsza, gdy masz świetny content.”
Na zakończenie
Na koniec tego newslettera zostawiłem sobie jeden z fajniejszych cytatów:
If you have good habits, time becomes your ally. All you need is patience.
Tak właśnie jest! 💡
Powiedzmy, że tworzysz książkę, wydajesz ją, ale nie sprzedaje tak dobrze, jak tego oczekujesz. Co wtedy robić? Pomysłów jest sporo.
Jeżeli jednak wykształcisz w sobie dobry nawyk do dalszego dostarczania treści dla swojej społeczności oraz nawyk systematycznego marketingu, to czas stanie się twoim sprzymierzeńcem.
A wtedy wszystko, czego potrzebujesz wtedy to cierpliwość. 🕒 💪
Zaczynając od zera teraz i działając konsekwentnie, jestem przekonany, że dojdziesz do znakomitych rezultatów. Budowanie społeczności w swoich mediach nie zajmie jednak tygodnia czy miesiąca. To robota na lata. Ale przyniesie konkretne rezultaty.
W Twoim planie musi być miejsce na czas jako składowy czynnik sukcesu. Nie zapominaj o tym!
Spodziewaj się kolejnych wiadomości ode mnie na temat self-publishingu oraz sprzedaży książek w Internecie w najbliższym czasie.
—
Pozdrawiam
Krzysztof Bartnik / imker.pl
PS Daj mi proszę znać, jak Ci się podobał ten nietypowy newsletter. Czy chcesz więcej treści tego typu? ✅ czy ❌ ?
PS2 Jeżeli znasz kogoś, dla kogo ten newsletter będzie przydatny, nie wahaj się ani chwili podać go dalej 🙏.
Bardzo mi pomożesz i z góry Ci dziękuję za działanie 👍