Kontakt Dla prasy Blog

Zapisz się! » do naszego newslettera. Dzięki temu nic Cię nie ominie!

Na ostatnią chwilę, czyli kiedy zamówić przesyłkę, aby dotarła jako gwiazdkowy prezent?

  z dnia: 18 listopada 2020

Tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą bezprecedensowe. Polacy nie tylko będą masowo kupować prezenty w internecie, ale planują też wysyłać więcej paczek do rodziny, z którą nie uda im się spotkać. Firmy kurierskie jeszcze nigdy nie mierzyły się z podobnym wyzwaniem.

To, kiedy należy złożyć zamówienie w sklepie internetowym lub nadać przesyłkę, aby dotarła na czas zależy od kilku czynników. Trzy podstawowe to: lokalizacja sklepu i miejsca dostawy, liczba dni dzielących złożenie zamówienia lub nadanie przesyłki od terminu świąt oraz wybór przewoźnika.

Poczcie trzeba dać czas

Poczta Polska już opublikowała sugerowane daty nadania przesyłki, jeśli nadawcy zależy na terminowej dostawie. Osoby, które chciałyby wysłać listy i paczki za granicę za pośrednictwem Poczty Polskiej powinny nadać przesyłki najpóźniej do 4 grudnia. I to pod warunkiem, że adresat mieszka na terenie Europy. Listy do USA i innych krajów pozaeuropejskich należy nadać do 27 listopada, a paczki do 20 listopada!

– Skorzystać z usług Poczty Polskiej mogą w tym roku tylko osoby, które planują święta z odpowiednio dużym wyprzedzeniem. Z naszych doświadczeń wynika, że uda się to tylko najbardziej zapobiegliwym. Dla tych zwlekających z zamówieniami i wysyłką świątecznych prezentów z pomocą przychodzą firmy kurierskie, które oferują krótsze terminy dostaw – komentuje Anna Szalczyńska, Dyrektor Operacyjna firmy logistycznej IMKER.

W zeszłym roku zdarzało się, że na czas przychodziły nawet zamówienia złożone w sklepach internetowych 23 grudnia. Zdesperowani klienci prosili o interwencję, a sklepy robiły na paczkach dopiski “Prezent – musi dotrzeć na Wigilię”. Takie sytuacje należy jednak rozpatrywać jako zbiorowy akt dobrej woli sprzedawców i kurierów lub magię świąt. Żaden przewoźnik, ani sklep internetowy nie zagwarantuje 100-procentowej pewności, że zamówienia na ostatnią chwilę dotrą przed 24 grudnia.

Optymistyczne założenia vs rzeczywistość

Fedex, DPD, Inpost nie wydały jeszcze oficjalnego oświadczenia dotyczącego dat nadania przesyłek z gwarancją dostarczenia w odpowiednim czasie. Z rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami firm wynika, że terminy nie powinny być dłuższe niż te standardowe. Doświadczenia lat ubiegłych każą jednak spojrzeć na te zapowiedzi bardziej realistycznie.

W 2017 r. paczkomaty InPost były całkowicie przeładowane. Niektórzy wieszczą podobne problemy w najgorętszym okresie tego roku. Należy jednak zauważyć, że od tamtego czasu InPost zrobił ogromny skok. Pod koniec 2017 roku w Polsce było niespełna 2700 paczkomatów. Kryzys wywołany pandemią dodatkowo przyspieszył budowę paczkomatów i dziś jest ich już ponad 8 tys. Usprawniono także logistykę, godziny odbioru przesyłek są maksymalnie wydłużone, a transport do sortowni jest ustawiony później niż w innych firmach kurierskich.

– Mimo błyskawicznego rozwoju struktur InPostu mamy wątpliwości, czy to wystarczy. Obserwujemy jak wolumen paczkowy rośnie już w listopadzie. InPost jest jedyną firmą, w której znacząco wzrosła liczba wysyłanych przez nas paczek w ostatnich tygodniach. Sama firma chwali się, że podpisuje umowy z naprawdę dużymi graczami, m.in. IKEA. Mamy nadzieję, że InPost liczy siły na zamiary – komentuje ekspertka IMKER.

Ogromnym wyzwaniem jest ciągle pandemia. Kurierzy muszą reagować nie tylko nowe obostrzenia, które zmieniają ich sytuację m.in. ograniczenia w bezpośredniej dostawie przesyłek czy utrudnione przekraczanie granic. Na ich pracę bezpośrednio rzutują także zachorowania współpracowników, nagłe zwolnienia lekarskie i kwarantanny. Covid-19 nie omija przecież firm kurierskich i pracowników sklepów.

Dlaczego to tak długo trwa?

Przeważnie ci sami kurierzy, którzy dostarczają przesyłki konsumentom, realizują także odbiory od firm. Jeżeli przesyłek jest więcej, może to wpłynąć na godzinę, o której kurier dotrze do bazy, skąd paczki przekazywane są do dalszego transportu. Jeżeli tak się stanie, przesyłka dotrze na miejsce z jednodniowym opóźnieniem.

Opóźnienia mogą być też spowodowane złymi warunkami pogodowymi – choć trzeba przyznać, że w ostatnich latach nie było takich sytuacji – a także niedokładnie przyklejonymi etykietami, które odlepiają się później w sortowni, przez co paczka się gubi. Zdarza się, że kurier nie jest w stanie odebrać na raz wszystkich paczek nadawanych przez sklep internetowy, bo po prostu nie ma tyle miejsca w aucie. Każdy z tych przypadków, generuje niechciane opóźnienia.

Jak sklepy mogą chronić swoich klientów?

Klienci indywidualni powinni wziąć pod uwagę tegoroczne wyjątkowe warunki pandemiczne i odpowiednio wcześnie złożyć zamówienia w sklepach internetowych lub wysłać prezenty najbliższym. Zdarzało się w latach ubiegłych, że niektóre firmy kurierskie w sytuacjach dużego obciążenia, przestawały przyjmować paczki od klientów indywidualnych i realizowali tylko dostawy partnerów biznesowych.

Sklepy online w trosce o swoich klientów mogą rozszerzyć współpracę z kolejnymi przewoźnikami, tak aby w przypadku problemu u jednego z nich, mieli możliwość błyskawicznego nadania przesyłki korzystając z usług innej firmy. Rozczarowań mogą także uniknąć, sprzedając tylko produkty dostępne od ręki w magazynie. Sprowadzanie asortymentu od producenta – już po otrzymaniu zamówienia – może przedłużyć finalizację transakcji nawet o kilka dni!

– 2020 rok zaskoczył nas już wielokrotnie. Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec e-commercowych rekordów w tym roku. Sklepy i firmy kurierskie będą na pewno starały się stanąć na wysokości zadania, ale zamiast testować ich niezawodność, rekomendujemy zakupy z odpowiednim wyprzedzeniem – podsumowuje Anna Szalczyńska.

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Zaczynajmy współpracę!

Przejrzyj ofertę i skontaktuj się z nami!