Królują na YouTubie i skupiają się na powiększaniu swojej społeczności, a działalność internetowa przynosi im znaczące dochody – wynika z analizy działalności twórców internetowych przygotowanej z okazji Dnia Mężczyzn przez firmę Imker.
Wśród nieco ponad 600 twórców internetowych, którzy wzięli udział w ankiecie Imker dot. ekonomii twórców i twórczyń w Polsce, zaledwie 26 proc. stanowią mężczyźni. Pomimo to działalność internetowa przynosi im znacznie wyższe zarobki niż kobietom-twórczyniom.
Aż 72 proc. badanych mężczyzn deklaruje, że działalność internetowa jest ich głównym lub dodatkowym zajęciem zarobkowym. Nie dziwi więc, że przynosi im ona znaczne zarobki – 12 proc. osiąga przychody powyżej 10 tys., 8 proc. powyżej 20 tys. i 5 proc. powyżej 50 tys.
Dla kobiet-twórczyń obraz ten wygląda nieco inaczej – 5 proc. respondentek osiąga przychody powyżej 10 tys. 5 proc. powyżej 20 tys. , i zaledwie 2 proc. powyżej 50 tys. zł miesięcznie.
Przychody osiągane przez twórców i twórczynie internetowe z działalności online w 2023 roku
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2024
Mężczyźni wydają się dywersyfikować kanały swojej działalności internetowej w znacznie większym stopniu niż kobiety. Większość, podobnie do twórczyń, decyduje się na prowadzenie profilu na Instagramie (27 proc.), ale niemal równie dużą popularnością cieszy się YouTube (22 proc.), który pozostaje najrzadziej wybieraną platformą wśród kobiet-twórczyń.
Potwierdza to ranking DDOB, w którym wśród 10 najpopularniejszych YouTuberów w Polsce znajduje się aż dziewięciu mężczyzn. W podobnym rankingu dla platformy Instagram sytuacja jest bardziej wyrównana – mężczyźni zajmują już “tylko” 4 na 10 pierwszych miejsc.
Mężczyźni-twórcy obecni są również na Facebooku (18 proc.) oraz nieco mniej licznie na Tik Toku oraz blogu (10 proc.).
Główne kanały wybierane przez twórców i twórczynie
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2024
W obszarze tematycznym nie widać znaczących różnic między twórcami a twórczyniami – choć lifestyle wydaje się być domeną kobiet, dominuje także wśród mężczyzn. Coraz częściej sięgają oni także po treści edukacyjne i związane z rozwojem osobistym.
29 proc. twórców skupia się na tematyce lifestylowej i zdrowotnej, ale dużą popularnością cieszą się również zagadnienia związane z edukacją (26 proc.), rozwojem osobistym (22 proc.) oraz podróżami (22 proc.).
Kategorie tematyczne wybierane przez twórców i twórczynie
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2024
W 2024 roku mężczyźni stawiali przede wszystkim na powiększenie grona swojej społeczności oraz zwiększenie przychodów. Zwracali także uwagę – chociaż w mniejszym stopniu niż kobiety – na zwiększenie poziomu zaangażowania fanów oraz wypuszczenie nowych produktów.
Cele twórców i twórczyń internetowych na 2024 rok
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2024
– Autorskie produkty cyfrowe to jeden z najszybciej rozwijających się trendów wśród twórców internetowych. Pozwalają one monetyzować wiedzę i doświadczenie, wykorzystując już stworzone treści i zaangażowaną społeczność. Dzięki nowoczesnym narzędziom uruchomienie sprzedaży e-booka czy kursu online stało się prostsze niż kiedykolwiek. Dla twórców to nie tylko sposób na zwiększenie zarobków, ale także na umacnianie swojej marki i pozycji eksperta – mówi Krzysztof Bartnik, CEO i założyciel Imker. – Widzimy, że coraz więcej mężczyzn traktuje internet jako pełnoprawny biznes, a nie tylko poboczne źródło dochodu – dodaje.
Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: www.imker.pl/raporty.
O ankiecie: