Kontakt Dla prasy Blog

Zapisz się! » do naszego newslettera. Dzięki temu nic Cię nie ominie!

Jaką firmę kurierską wybierają internauci, gdy cena wysyłki nie gra roli?

  z dnia: 27 sierpnia 2020

Polacy lubią mieć wybór. Nie inaczej jest w przypadku decydowania o sposobie dostarczenia paczki z towarami zakupionymi przez internet. Firma fulfillmentowa IMKER sprawdziła, jaką firmę kurierską preferują klienci obsługiwanych przez nią sklepów, kiedy te oferują taki sam koszt dostawy.

Z raportu E-commerce w Polsce 2020 wynika, że dla aż 53 proc. polskich internautów, jednym z czynników decydujących o zakupach w internecie jest możliwość wyboru spośród kilku sposobów dostarczenia bądź odbioru przesyłki.

Firma IMKER przeanalizowała preferencje klientów obsługiwanych przez nią sklepów internetowych w wyborze przewoźników od stycznia do lipca tego roku. Z danych dotyczących ponad 180 tys. zamówień w 150 sklepach wynika, że do marca 2020 Poczta Polska była niekwestionowanym liderem wśród kupujących. Pandemia zrewidowała jednak potrzeby klientów i możliwości Poczty.

Metody dostawy dostępne w sklepach

Sklepy internetowe obsługiwane przez IMKER oferują zazwyczaj co najmniej trzy sposoby wysyłki, tak aby zadbać o różne potrzeby kupujących. Dla większości klientów końcowych wybór determinuje cena. Dla tych, którzy nie lubią przepłacać, sklepy oferują zazwyczaj dwa sposoby doręczenia przesyłek: Paczka w Ruchu oraz Poczta Polska. Kolejnym popularnym wyborem sklepów internetowych są Paczkomaty InPost, przeznaczone przede wszystkim dla osób, które chcą samodzielnie decydować o tym, kiedy i skąd odbiorą paczkę.

Aby odpowiedzieć na potrzeby klientów, którzy chcą swoje zakupy otrzymać jak najszybciej, sklepy umożliwiają także wybór usług kurierskich DPD, które w ponad 98 proc. przypadków doręczane są już na drugi dzień roboczy. W regulaminie DPD znajduje się deklaracja, że doręczenie nastąpi do dwóch dni roboczych po nadaniu i przekroczenie tego terminu raczej się nie zdarza. 

Wciąż najwięcej paczek wysyłamy za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zauważyliśmy jednak poważny spadek zainteresowania tą formą wysyłki w trakcie trzech miesięcy od marca do maja. W tym czasie klienci znacznie częściej wybierali Paczkomaty InPost, które za sprawą nowej funkcji w aplikacji, umożliwiającej bezdotykowe otwarcie paczkomatu, były bezpieczniejsze  niż bezpośredni odbiór od listonosza czy kuriera – komentuje Magdalena Bednarz, Kierownik Działu Obsługi Klienta w IMKER.

Wybór kuriera przy jednakowej cenie

Zdarza się, że sklepy internetowe umożliwiają swoim klientom wybór dostawy w jednej, ujednoliconej cenie, niezależnie od przewoźnika. Dzieje się tak często w ramach specjalnej promocji czy z okazji premiery nowego produktu. Na podstawie wysyłek ponad 10 tys. zamówień z kilkunastu sklepów współpracujących z IMKER, m.in. joannaglogaza.com, ansin.pl, devstyle.pl, agnieszkazapart.pl, które na pewien czas zrównały ceny za różne metody dostawy, można zaobserwować, że klienci najchętniej wybierają wysyłkę do paczkomatu. Drugim najpopularniejszym wyborem jest Poczta Polska, a trzecim kurier DPD.

– Odbiór przesyłki nadanej pocztą bywa utrudniony, zwłaszcza gdy w momencie doręczenia listonosz lub kurier paczkowy nie zastanie nikogo w domu. Taka przesyłka jest zwracana do Urzędu Pocztowego i dopiero tam można ją odebrać, ale tylko w określonych godzinach. Dla klientów jest to nieszczególnie wygodna opcja. Dostajemy też informację o tym, że listonosze zwłaszcza w dużych miastach, nie podejmują próby dostarczenia paczek o nawet niewielkich gabarytach, a jedynie zostawiają awizo, co zmusza klientów do wybrania się na pocztę w godzinach jej pracy i stania w kolejce po odbiór paczki. Zwłaszcza w obecnej sytuacji epidemicznej, nie jest to wygodny sposób odbioru przesyłki – twierdzi ekspert IMKER.

Przesyłki zagraniczne

Pandemia nie pozostała bez wpływu na przesyłki międzynarodowe. W IMKER przesyłki międzynarodowe obsługuje Fedex, DPD i GLOBAL Expres (usługa międzynarodowa Poczty Polskiej). Zainteresowanie tym ostatnim spadło wśród klientów sklepów obsługiwanych przez IMKER aż o 91 proc.

Przed pandemią Global Ekspres był bardzo atrakcyjną formą dostawy na teren m. in. USA, Kanady i Australii. Oferował możliwość wysyłki do 43 krajów. Teraz ograniczył się jedynie do siedmiu na terenie Unii Europejskiej. Dlatego nasi partnerzy e-commerce częściej wybierają DPD lub Fedex. Obie firmy umożliwiają wysyłki do zdecydowanej większości krajów na świecie – podsumowuje Bednarz.

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Zaczynajmy współpracę!

Przejrzyj ofertę i skontaktuj się z nami!