Zapisz się! » do naszego newslettera. Dzięki temu nic Cię nie ominie!

Kreatorki, edukatorki, selfpublisherki – co tworzą kobiety internetu?

  z dnia: 7 marca 2024

Specjalizują się w tematyce lifestylowej, tworzą głównie na Instagramie i chcą sprzedawać własne produkty. Nie jest zaskoczeniem, że i tu zarabiają mniej niż mężczyźni – tak wynika z analizy działalności twórczyń internetowych przygotowanej z okazji Dnia Kobiet przez firmę Imker.


Wśród prawie 180 twórców internetowych, którzy wzięli udział w ankiecie Imker dot. ekonomii twórców w Polsce, 42 proc. stanowią kobiety. Trzy na cztery respondentki zarabiają na swojej działalności internetowej, jednak tylko co czwarta osiąga przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród mężczyzn ten poziom przychodów osiąga 33 proc. ankietowanych. Zarobki ponad połowy respondentek mieszczą się w przedziale 1 000 – 9 999 zł.

Miesięczne przychody twórczyń internetowych w 2022 roku
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2023

 

– Kobiety coraz chętniej zakładają własne biznesy online. To rozwiązanie, które daje im wolność, możliwość dostosowania pracy pod swoje potrzeby, co jest szczególnie istotne, jeśli chcą połączyć życie zawodowe z macierzyństwem. Widzę to u swojej społeczności. Niestety wiele kobiet wciąż mierzy się z tzw. syndromem oszustki – nie czują się one wystarczająco wykwalifikowane, by doradzać innym i edukować w internecie, nie wierzą w swoje umiejętności. Często również przekłada się to na niższe zarobki twórczyń, ponieważ wyceniają one swoją pracę dużo taniej niż mężczyźni. Warto sobie jednak uświadomić, że wątpliwości dotyczące własnych umiejętności i kwalifikacji stanowią głos wewnętrznego krytyka. W rzeczywistości kobiety są świetnymi ekspertkami i kompetentnymi twórczyniami – komentuje Ola Gościniak, pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna i GirlBosskie.

Przeciętne zarobki twórczyń mogą wynikać z faktu, że kobiety nie poświęcają wiele czasu na działalność online. Co druga ankietowana spędza na tworzeniu w internecie mniej niż 20 godzin tygodniowo.

Czas poświęcany przez twórczynie internetowe na działalność online w 2022 roku
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2023

 

Z drugiej strony, połowa respondentek deklaruje, że twórczość internetowa jest ich głównym zajęciem zarobkowym i jedynie niecałe 19 proc. z nich traktuje ją jako hobby.

Jak ankietowane kobiety traktują twórczość internetową?
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2023

 

W swojej twórczości internetowej kobiety podejmują najczęściej tematy z kategorii lifestyle i zdrowie (29 proc. ankietowanych), w przeciwieństwie do mężczyzn, wśród których jedynie 14 proc. działa w tym obszarze. Wyjątkową popularnością wśród kobiet-twórczyń cieszą się również zagadnienia związane z rozwojem osobistym (24 proc.), parentingiem i rodziną (15 proc.), relacjami i związkami (15 proc.) oraz tematy specjalistyczne z wąskiej dziedziny zawodowej (15 proc.).

Kategorie tematyczne, w obrębie których tworzą ankietowane kobiety
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych 2023

 

Większość ankietowanych twórczyń (55 proc.) dociera do swoich odbiorców za pośrednictwem Instagrama. Co trzecia deklaruje, że jej głównym kanałem jest Facebook, 28 proc. tworzy na blogu.

Tym, co wyróżnia kobiety na tle twórców innych płci, był główny cel na kolejny rok działalności, jaki wskazały one w ankiecie. Było nim wypuszczenie nowych produktów, np. książek, kursów, e-booków. Taki plan na kolejny rok działalności miała co trzecia respondentka. Dla mężczyzn zdecydowanie ważniejsze było zwiększenie przychodów.

– Autorskie produkty cyfrowe stanowią rosnący trend wśród twórców internetowych. Pozwalają one zarabiać na swojej wiedzy i doświadczeniu, bazując na wypracowanych już treściach i zgromadzonej publiczności. Dzięki dostępnym na rynku narzędziom, wypuszczenie kursu czy sprzedaż e-booka leży w zasięgu ręki osób działających w internecie. Twórczynie mogą w ten sposób rozwijać swoją markę online i wzmacniać wizerunek ekspertki w swojej dziedzinie, a jednocześnie lepiej zarabiać. W Imker wspieramy kobiety, które bardzo ambitnie podchodzą do swojej działalności w internecie – wytrwale i pracowicie tworzą nowe produkty, konsekwentnie budują własne newslettery i gromadzą zaangażowaną społeczność, realizują założoną misję. Z okazji Dnia Kobiet, życzyłbym wszystkim paniom działającym w internecie odwagi w rozwijaniu swoich projektów i zarabiania na własnych zasadach – dodaje Krzysztof Bartnik, CEO i założyciel Imker.

Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: https://imker.pl/raporty/raport-2023/ Wyniki ankiety uzupełnione zostały o komentarze ekspertów: Krzysztofa Bartnika, założyciela i CEO Imker, Oli Gościniak, Artura Kurasińskiego, Michała Szafrańskiego oraz Joanny Malinowskiej-Parzydło.

O ankiecie:
W ankiecie internetowej przeprowadzonej w marcu i kwietniu 2023 r. wzięło udział 177 osób prowadzących działalność internetową. Ankieta była dostępna w internecie. Zaproszenie do jej wypełnienia zostało wysłane do grupy kilkuset polskich twórców internetowych. Ankieta była również promowana w mediach społecznościowych Imker oraz w newsletterze dla Twórczyń i Twórców autorstwa Krzysztofa Bartnika z Imker.

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.