Tworzenie książki w modelu self-publishing (a nawet ogólnie ogólnie) nie kończy się wraz z napisaniem ostatniego zdania oraz postawieniem kropki. Jest to zakończenie jednego etapu i rozpoczęcie kolejnych, czyli redakcji i korekty książki. Na czym polega ten proces i kto się nim zajmuje? Postanowiliśmy trochę wgłębić się w ten temat w ramach naszego cyklu Self-publishing krok po kroku.
W tym artykule przeczytasz o:
Co się dzieje po napisaniu książki?
Kiedy autorowi uda się w końcu napisać książkę, to najczęściej chce się nią pochwalić szerszej publiczności. Żeby tak się stało, trzeba ją wydać. W modelu self-publishingu nie trzeba przekonywać żadnego wydawnictwa, żeby przychylnym okiem spojrzało na naszą książkę.
Nie trzeba również z nikim dzielić się ewentualnymi zyskami, bo cały zarobek zostanie w kieszeni autora. Oczywiście nie wolno cały czas zapominać, że ta opcja, oprócz wspomnianych pieniędzy, wymaga również dobrej organizacji pracy oraz dość sporej wiedzy na temat rynku wydawniczego.
Na drodze autora do ewentualnej sławy będą czekały dwa przystanki: redakcja i korekta książki. Są to bardzo ważne elementy i jeżeli zostaną zaniedbane, wówczas cała wcześniejsza praca może pójść na marne.
Na czym polega redakcja tekstu?
Pierwszym etapem pracy po napisaniu książki jest zredagowanie treści, czyli naniesienie poprawek: gramatycznych, stylistycznych, logicznych, składniowych czy leksykalnych. Redakcja tekstu to nic innego, jak przygotowanie językowe materiału do publikacji. Ma na celu poprawę jakości napisanego tekstu tak, żeby był lepiej przyswajalny i bardziej przyjazny dla czytelnika.
Wszelkimi poprawkami najczęściej zajmuje się redaktor, który podczas pracy nad tekstem musi zwracać uwagę na wiele aspektów. Dba przede wszystkim o poprawną kompozycję, strukturę oraz logiczność wywodu. Do jego zadań należy również uporządkowanie narracji oraz stylistyczne ujednolicenie tekstu.
Należy przy tym zachować unikalny styl danego autora. Podczas redakcji tekstu patrzy się na ewentualne brakujące elementy, wyjaśnia się pewne nieścisłości, wyrzuca zbędną treść oraz weryfikuje fakty. Na samym końcu poprawia się również wszelkie błędy ortograficzne, gramatyczne i interpunkcyjne.
W przypadku self-publishingu autor może osobiście zredagować to, co napisał albo znaleźć redaktora, który się tym zajmie. Zdecydowanie warto skorzystać z tej drugiej opcji, ponieważ doświadczony redaktor zna wiele sposobów na poprawę czytelności tekstu. Dokonuje się tego np. poprzez podział długich, wielokrotnie złożonych zdań na krótsze lub podział nazbyt zbitego tekstu na kilka akapitów.
Bardzo ważna na tym etapie jest współpraca między autorem książki a redaktorem, ponieważ wszystkie poprawki muszą zostać zaakceptowane.
Dalsze doszlifowanie tekstu, czyli korekta
Kiedy redaktor zakończy swoją pracę, wówczas można przejść do kolejnego etapu, czyli do korekty tekstu. Polega ona na poprawianiu ewentualnych błędów, których nie zauważył redaktor. Do najczęstszych z nich należą te interpunkcyjne oraz ortograficzne. Korekta ogranicza się z reguły do kosmetycznych zmian, które mogą mieć jednak wielkie znaczenie przy odbiorze tekstu.
Nie ma tutaj raczej miejsca na gruntowne przebudowanie książki. Korektor może oczywiście wyłapać pewne nieścisłości, ale zdarza się to bardzo rzadko. Bardziej skupia się on na poprawie ewentualnych literówek, źle użytych skrótów lub nadmiernych powtórzeniach tego samego wyrazu. Zakres jego obowiązków jest więc nieco węższy, niż w przypadku redaktora. Nie oznacza to jednak, że jego praca jest mniej ważna.
Korektor zazwyczaj otrzymuje książkę w wersji elektronicznej i wszelki zmiany nanosi w pliku tekstowym. Pozwala to na szybsze poprawienie błędów oraz zatwierdzenie dokonanych zmian.
Kiedy książka może iść do druku?
Po dokonaniu korekty tekst trafia z powrotem do autora. Może on zaakceptować wprowadzone zmiany, bądź zgłosić swoje sugestie. Najczęściej jest to jednak formalność, bo „poważniejsze” dyskusje pojawiają się na etapie współpracy z redaktorem. Po ostatecznym zatwierdzeniu tekst wysyłany jest najpierw do składu, a później do drugiej korekty, która dokonywana jest na wydruku lub w edytowalnym pliku tekstowym.
Podczas tej drugiej korekty, zadaniem korektora jest sprawdzenie, czy wprowadzenie poprawek nie spowodowało jakiegoś zamieszania w tekście. Czasami udaje się wyłapać jeszcze wcześniej niezauważone błędy. Te mogą również powstać podczas składu, np. wycięty fragment, zły podział wyrazów, niespójność w formatowaniu. W przypadku większych uchybień, korektora czeka dodatkowa praca. Ale wspomnę o tym jeszcze trochę w kolejnym materiale z cyklu Self-publishing krok po kroku.
Kiedy wszystkie poprawki zostaną naniesione, wówczas tekst trafia do druku. Skład książki, o którym wspomniałem wcześniej, jest jednak krokiem przy którym należy zatrzymać się trochę dłużej. O tym, co jest ważne w następnym etapie, opowiem więcej w kolejnej części serii.
SERIA SELF-PUBLISHING KROK PO KROKU:
Zapraszam Cię do pozostałych materiałów z cyklu IMKER Self-publishing krok po kroku. Znajdziesz je poniżej: