Różnorodność rynkowa oraz spora konkurencja stanowią nie lada wyzwanie dla współczesnych przedsiębiorców. Atrakcyjne ceny i wysoka jakość świadczonych usług bądź oferowanych produktów nie są już gwarancją odniesienia sukcesu. Konieczne stało się umiejętne kreowanie marki i zabieganie o uwagę odbiorców. Tu z pomocą przychodzi marketing. Czujesz, że nie ma przed Tobą tajemnic? Podziel się swoją wiedzą z innymi i wydaj książkę, która będzie mu poświęcona!
W tym artykule przeczytasz o:
Określ cele i stwórz plan działania, czyli jak napisać książkę marketingową?
Zanim przejdziemy do konkretnych informacji na temat tego, jak napisać książkę marketingową, przyjrzymy się ważnemu etapowi, którym są przygotowania. Poświęcając na niego czas, zyskujesz pewność, że cały proces twórczy będzie przebiegał sprawniej i w uporządkowany sposób. W końcu, po co narażać się na stres i wprowadzać niepotrzebny chaos? Najpierw zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć poprzez swoją publikację. Możliwości jest naprawdę sporo, bo dzięki niej jesteś w stanie budować markę osobistą i kreować swój wizerunek eksperta. To doskonały pomysł na zaprezentowanie innym autorskich badań albo świeżego podejścia do dobrze znanych już zagadnień z dziedziny marketingu. Pozwoli Ci to na zyskanie zainteresowania i uznania w branży. Być może otworzy też przed Tobą drzwi do nowych możliwości zawodowych. Właściwym celem będzie także edukowanie innych oraz ten najbardziej prozaiczny, czyli… stworzenie sobie nowego źródła dochodu.
Poznaj swoich odbiorców i dostarcz im treści, których oczekują
Aby czytelnicy uznali Twoją książkę za wartościową, musi być do nich dopasowana. Właśnie dlatego tak istotne jest dokładne określenie grupy odbiorców. Dzięki temu będziesz w stanie na przykład wybrać stosowny styl narracji oraz właściwie dobrać materiały, na których będziesz bazować. Typowo naukowa pozycja dedykowana wyspecjalizowanym weteranom marketingu będzie zawierała zupełnie inne informacje, niż motywacyjny poradnik, w którym zamieścisz swój przepis na odniesienie sukcesu w świecie reklamy. Pełna świadomość tego, dla kogo piszesz, pozwoli Ci tworzyć wysokiej jakości treści spełniające oczekiwania czytelników. A przecież dokładnie o to chodzi!
Książka marketingowa stworzona przez eksperta
Zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteś prawdziwym ekspertem i tematyka, którą chcesz poruszyć w swoim dziele, nie ma przed Tobą żadnych tajemnic. Wiesz, jak pisać książkę, ale miej na uwadze to, by korzystać nie tylko z własnych zasobów, ale też odwoływać się do ogólnodostępnych analiz wykonanych przez innych. Nie stroń od cytatów i danych, które stanowią potwierdzenie głoszonych przez Ciebie tez. To one sprawią, że wiarygodność publikacji dodatkowo wzrośnie, a Ty będziesz postrzegany jako autor, który korzysta z różnych źródeł i jest otwarty na eksplorowanie swojego obszaru zainteresowań. Znakomitym pomysłem jest przedstawienie przeprowadzonych przez siebie badań. Poświęć im odpowiednio dużo uwagi, starannie i przystępnie je opisując. Skoncentruj się nie tylko na wnioskach, ale i całym procesie, który ułatwi zrozumienie odbiorcom idei, która Ci przyświecała, gdy przystępowałeś do tego przedsięwzięcia.
Bądź na bieżąco i śledź trendy
Zanim umieścisz jakieś informacje w książce, zrób solidny research. Zmieniające się trendy, nowe narzędzia, aktualizacje regulacji prawnych – w świecie marketingu spotykamy się z nimi bardzo często. Trzymaj rękę na pulsie, żeby upewnić się, że sprzedawana przez Ciebie wiedza wciąż jest aktualna. Uważnie śledź, co dzieje się w branży i reaguj. W tym przypadku kluczowe jest to, by nie pozostawać w miejscu, tylko się rozwijać. Wtedy Twoje dzieła będą naturalnie ewoluowały razem z Tobą. Nie zaszkodzi też pokusić się o głębszą analizę i podzielić się z czytelnikami prognozami dotyczącymi przyszłości marketingu. Masz szerokie pole do popisu, więc zrób z tego użytek.
Jak napisać książkę marketingową, która wyróżni się spośród innych?
Nie da się ukryć, że pozycje, które oferują coś nowego, są wyjątkowo dobrze postrzegane przez odbiorców. Nie bój się głosić oryginalnych tez i stąpać po nieodkrytym jeszcze terytorium. Wykaż się odwagą, a zobaczysz, że Ci się to opłaci. Możesz oczywiście napisać książkę marketingową na temat, który został już wcześniej poruszony przez innych twórców, ale warto zrobić to wtedy w odmienny sposób. Sprawdzi się świeże spojrzenie, nietypowy punkt widzenia albo skupienie się na nieco innym aspekcie omawianego zagadnienia. Eksperymentuj i bądź kreatywny!
Zadbaj o odpowiednią strukturę publikacji
Profesjonalna książka ma być dopracowana i dobrze przemyślana. Upewnij się, że wszystkie informacje zawarłeś w niej we właściwej kolejności. Powinny tworzyć logiczną całość tak, by żaden czytelnik nie miał kłopotów ze zrozumieniem tego, co chciałeś przekazać. Zachowaj związek przyczynowo – skutkowy. Twoje dzieło musi również zawierać spis treści, który ułatwi odbiorcom szybkie odnalezienie tego, co najbardziej ich interesuje. Dobrze rozplanuj treść i podziel ją na rozdziały o podobnej długości. Kieruj się starą, sprawdzoną zasadą, zgodnie z którą zaczniesz od wprowadzenia. To miejsce na zarysowanie tematu książki i kilka ogólnych słów dotyczących marketingu. Płynnie przejdź do rozwinięcia, a następnie zwieńcz całość zakończeniem, w którym zawarte zostaną wnioski i finalne przemyślenia. Uwaga! Pisząc je, warto zastanowić się nad tym, czy planujesz kontynuację książki. Jeśli tak, nie zaszkodzi wspomnieć o tym na ostatnich stronach pozycji, aby już w tym momencie zacząć budować zainteresowanie odbiorców.
Korekta to podstawa
Zanim uznasz, że Twoja książka jest już gotowa, jeszcze raz dokładnie ją przeczytaj. Po pewnym czasie znacznie łatwiej będziesz mógł dostrzec błędy i je poprawić. Porządna korekta jest niezbędnym elementem w trakcie pracy nad książką. Pozwala wyeliminować literówki, inaczej sformułować zbyt długie albo niejasne zdania, a także pochylić się nad interpunkcją tak, by w tekście znalazło się dokładnie tyle przecinków, ile trzeba. To ostatnie szlify, które mają ogromny wpływ na końcowy odbiór dzieła i wartość, którą posiada ono w oczach czytelników.
Self-publishing, a może współpraca z wydawnictwem?
Jako świeżo upieczony autor z pewnością zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby Twoja publikacja trafiła do szerokiego grona odbiorców. Możesz nawiązać współpracę z jednym z wydawnictw, ale jeśli cenisz sobie większą swobodę i jesteś nastawiony na maksymalizację zysków, idealnym rozwiązaniem będzie self-publishing. To doskonały sposób na profesjonalne wydawanie książek na własnych zasadach. Będziesz cieszył się imponującą decyzyjnością i szansą na poprowadzenie swojej kariery dokładnie w tym kierunku, który sobie wytyczyłeś.
W Imker oferujemy kompleksowe wsparcie dla osób, które pragną publikować książki w różnych formatach, kursy, a także podcasty. Zapewniamy narzędzie potrzebne do sprzedaży i dopasowujemy się do indywidualnych potrzeb zleceniodawcy. Z nami oszczędzasz czas i pieniądze, bo możesz zająć się tym, co naprawdę lubisz. Formalności weźmiemy na siebie! Zaufało nam już wielu klientów. Zapoznaj się z naszymi usługami i dołącz do nich!