Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Obsługa kursu

 Czas czytania: 3 minut

Nie każdy początkujący twórca kursu online wie, jak wiele problemów czeka go na etapie sprzedaży i obsługi własnego szkolenia. Warto pamiętać, że nawet najlepiej przygotowany kurs prędzej czy później wygeneruje komplikacje i trudności. Część z nich jesteśmy w stanie przewidzieć, dlatego dziś zebraliśmy dla ciebie najczęstsze problemy, z którymi spotykają się autorzy kursów.


Czy muszę zakładać konto, aby mieć dostęp do szkolenia?

Założenie konta na dedykowanej stronie lub serwisie to pewien standard. Jeśli twój odbiorca chce mieć dostęp do materiałów dodatkowych oraz widzieć postępy kursu, powinien założyć konto, choć to oczywiście zależy od przyjętej formy sprzedaży twojego szkolenia. Z tym pytaniem spotkasz się jednak wielokrotnie.

Czy mam ograniczony dostęp do szkolenia?

Są dwie sytuacje, w których twój kursant może mieć ograniczony dostęp do materiałów: oferujesz swoje szkolenie w formie pakietów lub wprowadziłeś ograniczenia czasowe, które są oczywiście wskazane, jednak nie powinny być zbyt radykalne. Warto umożliwić klientom korzystanie z platformy np. przez 12 miesięcy po sfinalizowaniu transakcji.

Czy egzamin muszę zdać w określonym terminie?

Ustalenie sztywnego terminu egzaminu nie jest dobrym pomysłem. Niektórzy twoi kursanci mogą bowiem potrzebować nieco więcej czasu na odpowiednie przygotowanie się i powtórzenie materiału. Powinieneś dać im tyle czasu, ile potrzebują (oczywiście w ramach czasowej dostępności do kursu).

Czy z mojego dostępu do kursu może korzystać kilka osób?

Zgodnie ze sztuką wykupiony dostęp do kursu powinien służyć jednej osobie, jednak w praktyce nie będziesz w stanie sprawdzić, ilu różnych użytkowników logowało się do panelu na te same dane. Warto zawrzeć w regulaminie informację na ten temat, a w razie pytań jasno informować, że nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie jednego dostępu przez kilka różnych osób.

Kiedy otrzymam swój certyfikat?

Generowanie certyfikatów powinno być zautomatyzowane (przede wszystkim dla twojej wygody). W IMKER masz do dyspozycji podobną opcję, która jest niezwykle praktyczna. Informacja o czasie oczekiwania na certyfikat powinna zostać podana odbiorcy już na etapie jego zaznajamiania się z twoją ofertą. Fakt, że certyfikat zostanie wystawiony błyskawicznie, z całą pewnością pozytywnie wpłynie na odbiór twojego szkolenia przez grupę docelową.

Jak wygląda egzamin?

Z tym pytaniem na pewno spotkasz się wielokrotnie. Odbiorcy często obawiają się, że nie będą w stanie pozytywnie zdać egzaminu, dlatego jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji postanawiają dopytać o szczegóły autora szkolenia. Jako twórca powinieneś przede wszystkim tworzyć, a nie odpisywać na kolejne maile o podobnej treści, dlatego informacje o przebiegu egzaminu warto dołączyć przy stosownym FAQ kursu lub zamieścić je w widocznym miejscu na stronie docelowej.

Co dzieje się w przypadku braku zaliczenia egzaminu?

Warto umożliwić kursantom ponowne podejście do egzaminu, ale jednocześnie ograniczyć liczbę prób np. do 2 lub maksymalnie 3. Nieograniczona możliwość zdawania egzaminu może bowiem sprawić, że kursanci nie będą zbyt zaangażowani i będą podejmować nieskończoną ilość prób, aż w końcu uda im się zaliczyć test. To z kolei może negatywnie wpłynąć na odbiór kursu oraz twój wizerunek eksperta.

Mam problem z odtworzeniem kursu

Jeśli zdarzy się, że twój odbiorca zgłosi problem z odtworzeniem kursu, w pierwszej kolejności zarekomenduj mu zmianę przeglądarki lub sprawdzenie łącza internetowego. Wiele zależy również od hostingu, z którego korzystasz. Komplikacje mogą wystąpić także po tej stronie, dlatego lepiej zawczasu postawić na sprawdzony hosting z responsywnym supportem w razie awarii.

Czy macie specjalną ofertę dla grup?

Zawsze zdarzą się klienci, którzy będą starać się wynegocjować dla siebie możliwie najlepsze warunki zakupu twojego kursu. Jeśli chcesz uniknąć tego typu sytuacji, wprowadź kilka pakietów swojego szkolenia, a w przypadku zgłoszenia się większej grupy kursantów np. z jednej firmy, zaproponuj indywidualną wycenę.

Czy mogę otrzymać fakturę za zakup kursu?

Wystawienie faktury dla nabywcy twojego kursu online powinno być absolutnym standardem. Jeśli chcesz uniknąć pytań o taką możliwość, umieść informację o fakturze w widocznym miejscu na stronie lub w FAQ. Dodatkowo klient powinien mieć możliwość zamówienia faktury już na etapie finalizacji swojego zamówienia.

Czy po zakończeniu kursu wciąż będę mieć dostęp do materiałów?

To dość problematyczna kwestia, która jednak wymaga klarownego przedstawienia. Może się bowiem wydawać, że klient, który otrzymał już certyfikat odbycia kursu, nie będzie potrzebował dostępu do materiałów. Z pewnością warto jednak umożliwić odbiorcy korzystanie z modułów np. jeszcze przez kilka miesięcy po zakończonym egzaminie, aby w razie potrzeby mógł odświeżyć swoją wiedzę lub upewnić się w jakiejś kwestii.

Jeśli chcesz wyróżnić się na rynku twórców kursów online, przygotuj dla swoich klientów odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania oraz doprecyzuj ewentualne dodatkowe kwestie, które mogą budzić ich wątpliwości. Umieść je na swojej stronie sprzedażowej lub dołącz do oferty, ponieważ dzięki temu już na wstępnym etapie sprzedaży szkolenia unikniesz wielu pytań. Niektóre elementy mogą być również twoją przewagą (np. certyfikat), dlatego zdecydowanie warto umieścić je w widocznym miejscu.

W kolejnych artykułach naszej serii zajmiemy się kwestią promowania własnego kursu online. Już dziś serdecznie zapraszamy cię do lektury!

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup