Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Cel stworzenia kursu online

 Czas czytania: 3 minut

Jednym z twoich pierwszych kroków w tworzeniu autorskiego kursu online powinno być zastanowienie się, jaki cel chcesz osiągnąć. Na tym etapie warto odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania: co odbiorcy zyskają po twoim kursie? Jaką wiedzą i umiejętnościami po jego zakończeniu powinni dysponować? Istotę tego kroku omówimy szerzej w dzisiejszym artykule naszej Akademii Twórcy Kursów.


Dlaczego określenie celu stworzenia kursu online jest tak ważne?

Każda poważna inicjatywa powinna z założenia spełniać jakiś cel i przynosić konkretny efekt. Aby rzeczywiście się tak stało, musi zostać odpowiednio zaplanowana. Dla przykładu: zanim marketingowiec uruchomi kampanię internetową, wcześniej tworzy jej skrupulatny plan i określa cele, które ma osiągnąć dla swojego klienta.

W przypadku kursów online sytuacja wygląda podobnie. Zanim przystąpisz do jego tworzenia, zastanów się, co w rezultacie mają zyskać twoi odbiorcy. Czy mają stać się ekspertami w danej dziedzinie? A może powinni posiąść konkretną umiejętność? Odpowiedzi na te pytania ułatwią ci zaplanowanie kolejnych lekcji i ułożenie ich w optymalny sposób.

Oczywiście wiele zależy od tego, jaką tematykę porusza twoje szkolenie, jednak w każdym przypadku cel powinien być z góry określony. Jeśli np. tworzysz kurs online dla początkujących wizażystek, po jego ukończeniu twoje kursantki powinny potrafić samodzielnie wykonać np. wieczorowy makijaż.

Jeśli z góry określisz tego typu cel, sama produkcja poszczególnych etapów szkolenia będzie dużo prostsza i bardziej oczywista.


Jak określić cel stworzenia kursu?

Aby dobrze określić cel stworzenia autorskiego kursu online, musisz na chwilę stanąć po stronie samego odbiorcy i poniekąd wejść w jego skórę. Czego tak naprawdę potrzebują twoi fani? Dlaczego w ogóle mają kupić twój kurs? Czy jego ukończenie otworzy przed nimi nowe furtki zawodowe? To tylko niektóre z pytań, które zdecydowanie warto zadać sobie na etapie planowania kursu online.

Pamiętaj, że cel powinien być zwięzły i zrozumiały, ponieważ musi Ci przyświecać przez cały okres przygotowywania materiałów i produkowania szkolenia. Poza tym konkretne rezultaty, które zagwarantujesz w kursie swoim odbiorcom, są również swego rodzaju chwytem marketingowym, który będziesz mógł wykorzystać w późniejszej promocji autorskiego szkolenia.

Z pewnością widziałeś wiele reklam, których treść brzmiała np. „po tym kursie online będziesz w stanie samodzielnie tworzyć proste kampanie Facebook Ads” albo „po moim kursie będziesz w stanie prowadzić biznesowe rozmowy po angielsku”. Właśnie tak brzmi prawidłowo skonstruowany cel stworzenia własnego szkolenia online: jest krótki, zachęcający i konkretny.


Cel celowi nierówny

Warto pamiętać, że cel stworzenia własnego kursu online odnosi się nie tylko do twoich odbiorców, ale również do ciebie jako twórcy. Jeśli uda ci się jasno określić, co konkretnie twoi kursanci mają zyskać i jakie kompetencje rozwinąć, możesz również zastanowić się nad efektem, który ty chcesz osiągnąć. Pamiętaj jednak, że nie powinna być to kwestia nadrzędna.

Odpowiedz sobie zatem na pytania: kim chcę się stać po opublikowaniu własnego kursu? W jakim miejscu chcę się znaleźć? Jak fakt ten ma wpłynąć na rozwój mojej kariery? Jakie zyski chcę wygenerować? To oczywiście nie wszystkie zagadnienia, które warto wziąć pod uwagę.

Istotą tego etapu jest zaplanowanie widocznej zmiany, która ma nastąpić w twoim zawodowym i prywatnym życiu po wyprodukowaniu autorskiego szkolenia online. A może inicjatywa ta ma być początkiem czegoś zupełnie nowego? Może ma przynieść ci szerokie grono wiernych fanów, dzięki którym wreszcie rozwiniesz skrzydła jako twórca? To wyjątkowo subiektywna kwestia, jednak zdecydowanie nie warto pomijać jej dogłębnego rozważenia na początkowym etapie tworzenia kursu.


Cel kursu, a jego późniejsze tworzenie

Mówi się, że nic tak nie motywuje, jak jasno określony cel. Podobnie jest w tym przypadku – cel stworzenia autorskiego kursu online powinien nieprzerwanie przyświecać ci przez cały czas pracy nad materiałem. Dzięki temu twoje szkolenie będzie lepiej przygotowane i spójne z wizją całego przedsięwzięcia.

Cel możesz dla przykładu wydrukować i powiesić w widocznym miejscu, zapisać na karteczce i przykleić do komputera czy po prostu często do niego wracać i uświadamiać sobie jego istotę. Jeśli w wirze pracy o nim zapomnisz, może niestety okazać się, że finalna wersja twojego kursu online jest dalece odległa od początkowych założeń, a to z kolei generuje ryzyko słabego odbioru szkolenia wśród twojej grupy docelowej.

Pamiętaj, że autorski kurs tworzysz przede wszystkim dla swoich odbiorców. Ma on nieść realną i unikalną wartość oraz stanowić swego rodzaju furtkę do ich dalszego rozwoju. Korzyści materialne czy wizerunkowe po stronie twórcy to także istotne kwestie, ale jeśli skupisz się wyłącznie na nich, możesz niestety spotkać się z krytyką swoich fanów, a nawet całkowitym brakiem zainteresowania z ich strony.

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup