Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Jak sprzedawać kurs online?

 Czas czytania: 3 minut

Sprzedaż własnego kursu online może być realizowana na kilka sposobów. Każdy z nich ma wady i zalety, jednak ostatecznie to od ciebie zależy, na które rozwiązanie się zdecydujesz. W naszym dzisiejszym artykule przedstawimy ci te opcje bardziej szczegółowo.

Spis treści:

  1. Kampania w okienkach sprzedażowych
  2. Kampania stała
  3. Model subskrypcyjny (abonament)
  4. Przedsprzedaż kursu online

Kampania w okienkach sprzedażowych

Najpopularniejszym modelem na sprzedaż własnego kursu są tzw. okienka, czyli umożliwienie zakupu szkolenia w określonych przedziałach czasowych. Odbiorcy mają zatem możliwość wykupienia dostępu jedynie w konkretnych dniach, a następna edycja szkolenia może być zaplanowana np. dopiero za pół roku. Istotą tego rozwiązania jest presja, pod którą odbiorcy często decydują się na sfinalizowanie transakcji. Dobrym pomysłem przy uruchomieniu okienka sprzedażowego jest jego wcześniejsze promowanie np. przy pomocy webinarów lub serii zachęcających postów w mediach społecznościowych. Plusem tego rozwiązania jest możliwość wygenerowania dużej sprzedaży w krótkim czasie. Minus to z kolei ryzyko, że poziom sprzedaży nie będzie zbyt satysfakcjonujący, a wraz z zamknięciem okna sprzedażowego zamknie się również możliwość dalszej sprzedaży kursu na długi czas.

Kampania stała

Stała sprzedaż kursu online polega na umożliwieniu odbiorcom jego zakupu w każdej chwili. Rezygnujemy zatem z określonych okien czasowych na rzecz stałej kampanii. Ten model nie pasuje jednak do każdej branży: należy wcześniej przeanalizować preferencje grupy docelowej, zmieniające się trendy czy działania konkurencji. Może bowiem okazać się, że w twoim przypadku bardziej rentowna będzie sprzedaż w okienkach, ponieważ problem, który rozwiązuje twój produkt, jest cyklicznie powracający. Wielu autorów woli również zorganizować jedną większą sprzedaż swojego szkolenia, a następnie spokojnie planować kolejne działania. Plusem tego modelu jest możliwość generowania stałych zysków ze sprzedaży szkolenia. Dodatkowo nie zamykasz sobie możliwości sprzedaży i możesz stale promować swoją markę, aby zwiększać grono potencjalnych klientów. Wady to z kolei brak presji wśród grupy docelowej, co może powodować ciągłe odkładanie zakupu kursu w czasie. Wiąże się to z dużo mniejszymi zyskami ze sprzedaży. Dodatkowo konieczna jest wówczas regularna obsługa kursu i stałe prowadzenie działań marketingowych.

Model subskrypcyjny (abonament)

Kolejne rozwiązanie to model subskrypcyjny, który znany jest z wielu platform edukacyjnych. Na wstępie warto dodać, że tzw. membership nie jest jeszcze zbyt mocno rozwinięty w naszym kraju. Odbiorca wykupuje abonament, a płatność za dostęp do twoich materiałów jest pobierana bezpośrednio z jego karty płatniczej. Plusem tego rozwiązania jest podniesienie parametru LTV klienta: w dłuższej perspektywie klient prawdopodobnie zostawi u ciebie więcej pieniędzy niż w modelu płatności jednorazowej. Minusem jest z kolei konieczność nieustannego podtrzymywania uwagi kursanta i zachęcania go do kontynuacji subskrypcji, z której może zrezygnować w każdej chwili.

Przedsprzedaż kursu online

Ostatnią możliwością jest organizacja przedsprzedaży własnego szkolenia. To opcja dedykowana przede wszystkim tym twórcom, którzy potrzebują dodatkowych środków na dopracowanie kursu lub mają mocno ograniczony budżet na szerszą promocję swojego dzieła. Przedsprzedaż polega na umożliwieniu potencjalnym odbiorcom dokonania zakupu, zanim jeszcze kurs zostanie oficjalnie udostępniony. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że możliwe jest szybkie gromadzenie środków na wdrożenie ostatnich poprawek na platformie lub uruchomienie kampanii marketingowych. Przedsprzedaż pozwala również zbadać i ocenić potencjał zakupowy grupy docelowej. Oczywiście są także wady: to rozwiązanie sprawdza się najczęściej jedynie u tych odbiorców, którzy mają zbudowany silny wizerunek eksperta i posiadają społeczność np. w mediach społecznościowych, wśród której mogą promować przedsprzedaż swojego szkolenia.

Jeśli chodzi o przedsprzedaż kursu online, to ciekawym przykładem sukcesu tego rozwiązania jest kurs Atlas Pasywnego Inwestora, który skierowany jest do dobrze zarabiających profesjonalistów, czyli m.in. programistów, grafików, lekarzy czy prawników.  Do szkolenia dołączyło podczas okresu przedsprzedaży rekordowe 3553 osoby. Projekt zakładał wykorzystanie listy mailingowej w celu skierowania ruchu na stronę kursu. Gdy udało się zebrać osoby zainteresowane tematyką szkolenia, twórcy dostarczali im wartościowe materiały przez kolejne kilka tygodni. Wówczas na liście potencjalnych klientów pozostały tylko te osoby, które rzeczywiście były gotowe zakupić szkolenie. Wówczas ruszyła bardzo aktywna przedsprzedaż. Autorzy kursu wykorzystali także zaplecze do sprzedaży od IMKER, czyli SalesCRM. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym case study.

A w kolejnym artykule naszego cyklu podejmiemy temat obsługi kursu online i najczęstszych problemów, z którymi spotykają się twórcy. Już dziś serdecznie zachęcamy cię do lektury!

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup