Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Promowanie kursu online

 Czas czytania: 4 minut

Stworzenie własnego kursu online to oczywiście nie koniec twojej drogi jako twórcy. Można rzec, że najważniejsze dopiero przed tobą – kurs musi teraz trafić w ręce odbiorców. Aby szkolenie z powodzeniem się sprzedawało, niezbędne jest przygotowanie strategii jego promocji. W ostatnim artykule naszej Akademii podpowiemy, jak sprostać temu wyzwaniu, a dziś przedstawimy ci konkretne kanały dotarcia do potencjalnych klientów, z których możesz skorzystać.


Media społecznościowe

Jak się z pewnością domyślasz, najskuteczniejszym kanałem do promocji autorskiego kursu online są platformy społecznościowe. Obecnie zdecydowana większość użytkowników Internetu posiada przynajmniej jedno konto w mediach społecznościowych i aktywnie z niego korzysta. Zdecydowanie warto wykorzystać potencjał social media przy promowaniu własnego dzieła, a możliwości w tym zakresie masz naprawdę wiele: możesz reklamować swój kurs m.in. w obrębie Facebook’a, Instagram’a, TikToka, LinkedIn’a czy YouTube. Dobór konkretnego medium uzależniony jest przede wszystkim od cech twojej grupy docelowej. Jakie działania w social media najlepiej się sprawdzają? To przede wszystkim budowanie silnej i zaufanej społeczności przy wsparciu kampanii online, o których nieco więcej opowiemy w dalszej części artykułu.

Webinary i transmisje live

Prowadzenie webinarów i transmisji na żywo to prawdopodobnie jedna z najskuteczniejszych i najczęściej wykorzystywanych form promocji autorskiego kursu online. Podczas nich odbiorca może nie tylko zyskać wartościowe informacje i wskazówki, ale również poznać cię bliżej i realnie ocenić poziom twojej wiedzy. Jeśli uda ci się zainteresować potencjalnego klienta podczas krótkiego spotkania w grupie, to bardzo prawdopodobne, że zainwestuje on w twoje dzieło. Webinary z roku na rok stają się coraz bardziej popularne, a umieszczenie ich w strategii promocji własnego kursu to tak naprawdę must have. Jeśli chcesz być blisko swoich odbiorców, rozumieć ich potrzeby oraz oczekiwania, powinieneś regularnie się z nimi spotykać. W dobie Internetu jest to niezwykle proste, ponieważ wystarczy zorganizować transmisję live, podczas której twoja grupa docelowa będzie mogła wyczuć klimat twojej pracy. Dobrym pomysłem jest również przygotowanie specjalnego rabatu na zakup szkolenia dla tych osób, które wzięły udział w webinarze lub transmisji.

Wykorzystanie własnej społeczności

Nie od dziś wiadomo, że własna społeczność zebrana np. w mediach społecznościowych czy na autorskim blogu jest bardzo pomocna podczas sprzedaży własnych książek czy innych produktów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku kursów online. Jeśli udało ci się zebrać oddane audytorium, to prawdopodobnie właśnie wśród nich znajdują się twoi pierwsi klienci. Warto rozpocząć informowanie ich o stworzonym kursie online na długo przed jego ostateczną publikacją. Chcąc ci pomóc, odbiorcy mogą udostępniać informacje na ten temat wśród swoich znajomych, co oczywiście przełoży się na znaczny wzrost zainteresowania twoim szkoleniem.

Kampanie marketingowe

Wspominaliśmy już dzisiaj o kampaniach internetowych, które również świetnie sprawdzają się przy promowaniu własnego kursu online. Ich największą mocą jest zdecydowanie możliwość precyzyjnego targetowania grup docelowych, czyli emitowania swoich reklam tylko tym osobom, które mogą być potencjalnie zainteresowane zakupem szkolenia. Tego typu kampanie możesz prowadzić zarówno na platformach społecznościowych, jak i np. w sieci wyszukiwania lub sieci reklamowej Google. Minusem takich działań jest oczywiście konieczność zagospodarowania budżetu mediowego, bez którego realizacja kampanii nie jest możliwa. Dużym atutem jest jednak fakt, że możesz skrupulatnie analizować osiągnięte rezultaty i wykorzystywać je w celu regularnej optymalizacji wyników.

Lead magnety

Często zdobycie zainteresowania wśród odbiorców wiąże się z koniecznością przekazania im czegoś w zamian zupełnie za darmo na tzw. zachętę. W przypadku kursu online może być to np. darmowy dostęp do pierwszej lekcji, notatki z kursu czy po prostu atrakcyjny rabat. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, czym wyróżnia się twoja grupa docelowa i jakie ma preferencje. Materiały przekazywane odbiorcom za darmo w celu wzbudzenia w nich zainteresowania nazywamy lead magnetami. To nie tylko darmowe lekcje czy zniżki, ale również wartościowe artykuły, e-booki, konsultacje czy zaproszenie do zamkniętej grupy tematycznej.

Newsletter

Kolejnym świetnym pomysłem na promowanie autorskiego kursu online jest wykorzystanie potencjału kampanii e-mail marketingowych, czyli tzw. newsletterów. Z tego rozwiązania możesz jednak skorzystać wyłącznie w sytuacji, gdy dysponujesz bazą adresów mailowych swoich potencjalnych klientów. W budowaniu tego typu bazy pomagają m.in. wspomniane wcześniej lead magnety. Na czym polega wysyłka newslettera i jakie konkretnie korzyści ci przyniesie? Newsletter to jednostronnie prowadzona komunikacja z odbiorcami, która opiera się na wysyłce wysoce merytorycznych materiałów. Dostępne są one tylko dla członków zbudowanej społeczności – w zamian za zapisanie się do newslettera twoi odbiorcy regularnie otrzymują ciekawe i wartościowe treści. Jako twórca kursu online możesz promować w nich swoje dzieło i w miarę zdobywania zaufania czytelników przekonywać ich do dokonania zakupu.

Współpraca z influencerami

W niektórych przypadkach doskonałym pomysłem na wsparcie promocji autorskiego kursu online jest podjęcie współpracy z influencerami. Jeśli np. jesteś twórcą szkolenia dotyczącego branży beauty lub rozwoju osobistego, możesz zaangażować w komunikację aktywnych blogerów i influencerów, którzy będą promować twoje dzieło w swoich mediach społecznościowych. Takie rozwiązanie to szansa na dotarcie z kursem do osób, które interesują się daną tematyką, ale mogą nie czuć potrzeby zakupu kursu. Influencerzy świetnie kreują owe potrzeby w swoich odbiorcach, ponieważ są oni wśród nich postrzegani jako swego rodzaju autorytety i eksperci. Przed podjęciem podobnej współpracy warto jednak dokładnie zweryfikować warunki rozliczania się za promocję kursu. Niektórzy influencerzy preferują bowiem stałą stawkę, podczas gdy inni zgadzają się na rozliczenie w modelu za efekt, czyli w twoim przypadku zakup szkolenia.

Kurs online jako produkt dodatkowy

Twój autorski kurs online może być również sprzedawany jako produkt dodatkowy do innego dzieła, które udało ci się wyprodukować. Jeśli np. jesteś autorem książki lub e-booka, sprzedaż szkolenia z całą pewnością przebiegnie dużo prościej, niż w przypadku osób niemogących pochwalić się żadnym dotychczasowym dorobkiem. Wówczas możesz nie tylko wykorzystać potencjał zbudowanej społeczności, ale również stworzyć ciekawe i atrakcyjne pakiety składające się np. z poradnika oraz szkolenia online. Tego typu produkty świetnie sprzedają się wśród konsumentów, dlatego jeśli masz podobne możliwości, zdecydowanie warto je wykorzystać. Kurs online może również świetnie wspierać twoją codzienną działalność: możesz sprzedawać go np. podczas prowadzonych wykładów i konferencji branżowych, szkoleń stacjonarnych czy standardowej pracy z klientami.

Ostatni artykuł Akademii Twórcy IMKER dla autorów kursów online poświęcony będzie strategii sprzedażowej i promocyjnej szkolenia. Rozpracujemy ten temat na części pierwsze – już dziś serdecznie zapraszamy cię do lektury!

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup