Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Przygotowanie dźwięku – scenariusz

 Czas czytania: 4 minut

Zanim rozpoczniesz nagrywanie swojego kursu online, musisz posiadać jego scenariusz. Zgłębianie kolejnych zagadnień „z głowy” może przynieść dość chaotyczny efekt, poza tym istnieje duże ryzyko, że pominiesz którąś z istotnych kwestii. Dlaczego scenariusz narracji jest tak istotny i jak go stworzyć? Tego dowiesz się z kolejnego artykułu naszej Akademii Twórcy. Zarekomendujemy ci również kilka praktycznych rozwiązań dotyczących rejestracji i montażu dźwięku.


Dlaczego scenariusz tekstu jest tak istotny?

Scenariusz narracji autorskiego kursu online to jeden z kluczowych elementów składających się na jego przygotowywanie. Dzięki niemu dokładnie przemyślisz to, co i w jaki sposób chcesz powiedzieć swoim kursantom. Bez scenariusza do twoich nagrań może wkraść się zakłopotanie, niepewność, zagubienie czy zwyczajny stres. Tego typu emocje są w mig wychwytywane przez odbiorców, co czyni cię w ich oczach mało profesjonalnym i nierzetelnym ekspertem. Przygotowanie scenariusza pozwoli ci również przećwiczyć zaplanowane kwestie i poprawić ewentualne fragmenty poszczególnych wypowiedzi jeszcze przed rozpoczęciem nagrywania. To dużo prostsze i wygodniejsze, niż kilkukrotne rejestrowanie tego samego modułu. Scenariusz narracji własnego kursu warto również zacząć tworzyć z wyprzedzeniem i regularnie modyfikować w miarę pojawiania się kolejnych pomysłów, których z pewnością ci nie brakuje. Dzięki temu dojdziesz do perfekcji i przygotujesz doskonałą treść danej lekcji, co twoi odbiorcy bez wątpienia zauważą i docenią.

Tworzenie scenariusza kursu

Istotą stworzenia dobrego scenariusza narracji jest zamienienie go w rozmowę. Twoi odbiorcy podczas odbywania kursu powinni czuć się tak, jakby uczestniczyli w prawdziwej lekcji. Postaraj się stworzyć z nimi wirtualną relację, dzięki czemu łatwiej przyswoją prezentowany materiał i lepiej ocenią twoje szkolenie. Staraj się zatem unikać zbyt skomplikowanych i oficjalnych zwrotów. Zamiast nich wpleć do scenariusza tzw. słowa przejściowe, czyli np. „teraz, kiedy…”, „zastanówmy się wspólnie…” lub „przejdźmy dalej…”. Zadawaj również pytania, które automatycznie spowodują wśród odbiorców poczucie indywidualności: „jak sądzisz?”, „czy zastanawiałeś się kiedykolwiek?”, „czy miałeś podobny problem?”. Tego typu zwroty doskonale budują więź i zaangażowanie odbiorcy i potęgują jego uwagę.

Przejdźmy teraz do praktycznej kwestii tworzenia scenariusza narracji kursu online. W jaki sposób go spisać i nadać mu odpowiednią formę? W tym zakresie zdecydowanie nie warto szukać innowacyjnych rozwiązań i nadmiernie kombinować, ponieważ sprawdzi się tu najbardziej klasyczna opcja, czyli spisanie tekstu i podzielenie go na części. Po przygotowaniu konkretnej lekcji przeczytaj tekst na głos, ponieważ może okazać się, że niektóre fragmenty brzmiały dobrze jedynie w twoich myślach i wymagają naniesienia poprawek. Warto nawet wykonać nagranie próbne, aby sprawdzić, czy mówisz zrozumiale, płynnie oraz z odpowiednią intonacją.

Buduj zaangażowanie odbiorców

W jaki jeszcze sposób możesz budować zaangażowanie swoich odbiorców? Poza wyżej przedstawionymi wskazówkami weź również pod uwagę konieczność wykonywania przez nich określonych zadań, które również warto umieścić w przygotowywanym scenariuszu. Na etapie montażu obrazu będziesz mógł wyświetlić kursantom np. tabelę, wykres, animację lub inną grafikę, która będzie pełniła funkcję zadania. W scenariuszu zawrzyj jednak jego wyjaśnienie oraz cel. Dla przykładu: podczas jednej z lekcji chcesz, aby twoi odbiorcy zastosowali pewną technikę w praktyce. W związku z tym przygotowałeś przerywnik w formie krótkiego zadania do wykonania na gorąco po omówionym zagadnieniu. Podczas montażu modułu pozostawisz kursantom określony czas na jego wykonanie, a następnie zaprezentujesz na ekranie prawidłowe rozwiązanie. Tego typu wzbogacenia szkolenia nie tylko zwiększą jego wartość merytoryczną, ale również uczynią cały kurs bardziej dynamicznym. Warto umieścić podobne przerywniki w scenariuszu i zgrabnie wpleść je w całą narrację.

Rejestracja przygotowanego tekstu

Gdy będziesz już mieć za sobą kwestię stworzenia scenariuszu swojego kursu online i jesteś przekonany co do tego, co ostatecznie chcesz powiedzieć i w jaki sposób, możesz przejść do rejestracji dźwięku. O tym, w jaki sposób nagrywać własne szkolenie i jakie wyposażenie będzie ci do tego potrzebne, pisaliśmy już w poprzednich częściach naszej Akademii. Dziś chcielibyśmy omówić kwestię samego procesu nagrywania, w którym pomaga wcześniej napisany scenariusz. Oczywiście powinieneś przez cały czas mieć go przed sobą. Jeśli zatniesz się, przejęzyczysz lub pomylisz, nie wyłączaj mikrofonu i nie zaczynaj rejestracji od nowa, ponieważ szkoda twojego czasu. Scenariusz powinien być podzielony na mniejsze fragmenty właśnie dlatego, abyś w razie pomyłki mógł łatwo wrócić do danej kwestii i po prostu powtórzyć ją od początku. Nie martw się – na etapie montażu z łatwością wytniesz wszystkie niepożądane fragmenty, pozostawiając jedynie płynną i spójną mowę. Warto zwracać uwagę na intonację: mów spokojnie i wyraźnie, ale jednocześnie zdecydowanie i dynamicznie. W razie pomyłki i konieczności powtórzenia kwestii postaraj się zachować pierwotny ton głosu i jego ton.

Obróbka dźwięku i montaż

Zastanawiasz się z pewnością, w jaki sposób usuniesz z nagranej ścieżki dźwięku fragmenty zawierające pomyłki. Przyda ci się do tego program do montażu dźwięku, których na rynku dostępnych jest naprawdę wiele. Do prostej edycji w zupełności wystarczy ci klasyczny AudaCity, który jest programem zupełnie darmowym. Po wgraniu zarejestrowanego dźwięku do programu twoim oczom ukaże się ścieżka w formie graficznej. Przesuwając myszką komputera, możesz sprawnie się po niej poruszać, odszukując fragmenty do wycięcia. Taki fragment wystarczy zaznaczyć i usunąć, a poboczne fragmenty ścieżek automatycznie zespalają się. Po usunięciu wszystkich niepożądanych kwestii warto oczywiście odsłuchać całość nagrania, aby mieć pewność, że jest ono spójne i zrozumiałe. Wprowadzone zmiany zawsze możesz cofnąć. Na etapie montażu możesz również poprawić jakość dźwięku, oczyścić go z szumów czy dodać do niego muzykę.

Cenna wskazówka: podczas montażu dźwięku nie wycinaj ciszy pomiędzy powtórzonymi fragmentami. Aby finalny dźwięk brzmiał naturalnie i nie wydawał się zmontowany, lepiej pozostawić choć sekundę przerwy, którą możemy określić mianem „oddechu” pomiędzy wypowiadanymi zdaniami.

Dołącz skrypt tekstu szkolenia

Aby umożliwić kursantom utrwalenie zaprezentowanego materiału, warto spisać skrypt każdego z modułów w formie notatki. Przygotowany wcześniej scenariusz zdecydowanie ułatwi ci to zadanie, ponieważ z pewnością będzie wymagał jedynie delikatnej korekty i zmiany formy w bardziej zwięzłą. Dzięki temu twoi odbiorcy będą mieć możliwość skopiowania treści danej części szkolenia i wybrania dla siebie najważniejszych fragmentów. Jeśli na wstępie uprzedzisz ich o tym fakcie, zamiast robić własne notatki podczas realizowania danej lekcji, będą mogli 100% uwagi poświęcić na jej słuchanie.

Jak widzisz, stworzenie scenariusza narracji kursu jest istotne nie tylko z punktu widzenia merytoryki szkolenia, ale również jego praktycznej realizacji. Z kolei w następnym artykule naszej serii omówimy kwestię przygotowania materiałów graficznych. Już dziś serdecznie zapraszamy cię do lektury!

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup