Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Plan kursu online

 Czas czytania: 3 minut

Aby twój autorski kurs online był wartościowy dla odbiorców i spotkał się z ich przychylnością, musisz poważnie podejść do kwestii jego zawartości. W tym celu najlepiej przygotować skrupulatny projekt kursu od A do Z, czyli rozłożyć go na części składowe. Jak stworzyć tego typu konspekt i co konkretnie powinno się w nim znaleźć? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule naszej Akademii Twórcy.


Co powinien zawierać plan kursu online?

Warto na wstępie wyjaśnić, co powinien zawierać prawidłowo sporządzony plan kursu online. Podstawą jest oczywiście szczegółowe rozpisanie poszczególnych modułów na mniejsze tematy i zagadnienia. Każdy z nich warto pokrótce opisać z podkreśleniem kluczowych dla odbiorcy kwestii. Tak rozpisane moduły szkolenia ułatwią ci jego późniejsze nagrywanie, ponieważ dużo prościej jest mówić zwięźle o konkretnych aspektach, niż rozwodzić się godzinami nad ogólnymi zagadnieniami i gubić w tych wywodach meritum. Jeśli jednak sądzisz, że plan kursu to wyłącznie rozpisanie jego zawartości teoretycznej, niestety jesteś w błędzie. W przygotowywanym projekcie należy bowiem uwzględnić również wszystkie elementy dodatkowe, czyli m.in.:

  • materiały źródłowe i odsyłające odbiorców do innych publikacji;
  • materiały uzupełniające;
  • grafiki i elementy interaktywne;
  • ściągi i podsumowania każdego modułu w pigułce;
  • zadania praktyczne i testy.

To oczywiście nie wszystkie materiały dodatkowe, które możesz dołączyć do swojego kursu online. Wszystko zależy od twojego pomysłu i poruszanej tematyki, a także specyfiki grupy docelowej. Pamiętaj jednak, aby każdy element rozłożyć na czynniki pierwsze i wpleść w tworzony konspekt.


Jak stworzyć plan kursu online?

Skoro wiemy już, co powinien zawierać solidny projekt kursu online, zastanówmy się teraz, w jaki sposób najlepiej go przygotować. Możliwości masz kilka i różnią się one przede wszystkim sposobem pracy.

  • Przygotuj notatnik i kolorowe markery. Na jego pierwszej stronie rozpisz ramowy plan swojego szkolenia (wystarczą same tytuły modułów). Następnie podziel notatnik na tyle części, ile modułów zaplanowałeś. Każdy z nich powinien zostać oznaczony odrębnym kolorem (podobnie jak w ramowym planie). Wydzielone części wypełnij szczegółowymi informacjami na temat danych rozdziałów i pogrupuj je w mniejsze podrozdziały.
  • Skorzystaj ze specjalnych programów do zarządzania projektami (np. Asana lub Trello). Ta opcja dedykowana jest osobom, które preferują interaktywne i nowoczesne rozwiązania.
  • Powieś na ścianie tablicę korkową lub magnetyczną. Potraktuj ją jako mapę swojego kursu online. Szczegółowo wypisz wszystkie części składowe szkolenia, które możesz następnie uzupełniać w podręcznych notatkach. Strategiczne elementy umieść jednak na tablicy i kolejno skreślaj po ich realizacji.

Kiedy szukać wsparcia zewnętrznego wykonawcy?

Jako twórca autorskiego szkolenia online z całą pewnością dysponujesz rozległą wiedzą i doświadczeniem z zakresu, który poruszasz. Masz wszelkie merytoryczne zasoby, aby przekazać odbiorcom swoje wartościowe wskazówki i rady. Czy jednak na pewno poradzisz sobie z przygotowaniem wszystkich niezbędnych materiałów? Warto odpowiedzieć sobie na to pytanie już na etapie tworzenia projektu kursu. Jeśli okaże się, że niektóre jego elementy mogą sprawić ci trudność, nie przejmuj się. To bolączka zdecydowanej większości twórców kursów online! Profesjonalne i dobrze przygotowane szkolenie powinno w końcu zostać wzbogacone o różnego rodzaju grafiki, wykresy, ściągi czy elementy interaktywne. Nie każdy twórca posiada określone zdolności do tworzenia tego typu materiałów. Na szczęście możesz zgłosić się do podwykonawcy, który na podstawie briefu przygotuje za ciebie problematyczne pliki. Oczywiście wiązać się to będzie z dodatkowymi kosztami, jednak jeśli zależy ci na pozytywnym odbiorze twojego szkolenia, zdecydowanie warto je ponieść.


Dlaczego stworzenie konspektu kursu jest tak istotne?

Przygotowanie szczegółowego planu autorskiego kursu online pozwoli ci przede wszystkim tworzyć go w sposób efektywny i konsekwentny. Kolejne moduły szkolenia powinny bowiem wynikać bezpośrednio z poprzednich, dlatego podczas przygotowywania poszczególnych materiałów konieczne jest trzymanie się sztywnego planu. W przeciwnym razie do twojego kursu może wkraść się chaos, a to z całą pewnością nie zostanie dobrze odebrane przez twoich klientów. Oczywiście może wydarzyć się sytuacja, gdy na etapie samego tworzenia wpadniesz na doskonały pomysł urozmaicenia szkolenia, który wcześniej nie przyszedł ci do głowy. W podobnej sytuacji powinieneś jednak wrócić do wcześniej przygotowanego planu i zastanowić się, czy ostatecznie nie zaburzy on całości dzieła. Dopiero po rozważeniu takiego ryzyka możesz bezpiecznie umieścić nową ideę w odpowiedniej sekcji harmonogramu. Dobrze przygotowany proces tworzenia własnego kursu online to bowiem klucz do jego sukcesu.

Już dziś zapraszamy cię do kolejnego poradnika z naszej serii, w którym zastanowimy się, w jaki sposób zebrać niezbędne materiały wzbogacające twój autorski kurs online!

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup