Odpowiednio zaprojektowany landing page pomoże Ci osiągać kluczowe cele, takie jak dotarcie do szerokiego grona odbiorców, zainteresowanie ich swoją ofertą, a przede wszystkim zwiększenie sprzedaży. Dziś skupimy się na tym, jak powinien wyglądać wzorowy landing page, z jakich elementów powinien się składać oraz czym charakteryzować.
Czym jest landing page i dlaczego jest tak ważny?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest landing page. Najprościej rzecz ujmując, to strona internetowa, której zadaniem jest sprawienie, by odwiedzający ją użytkownicy stali się Twoimi klientami albo wykonali określone zadanie. Może to być na przykład zapisanie się do newslettera albo pobranie darmowego produktu, czy umożliwienie Ci pozyskiwania leadów. To narzędzie, w którym tkwi bardzo duży potencjał. Przy jego pomocy jesteś w stanie osiągnąć wiele korzyści, bez konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych.
Jasno określ cel Twojego landing page
Zanim zabierzesz się za projektowanie strony, musisz zdefiniować jej cel. Co chcesz poprzez nią osiągnąć? Zebrać dane kontaktowe potencjalnych klientów? Promować usługę albo produkt? A może pozyskać nowych subskrybentów? Dobrze się zastanów. Jasno określony cel jest kluczowy, ponieważ wpływa na wszystkie inne aspekty tworzenia Twojego landing page, od projektu i treści aż po strategię marketingową. Pomaga skupić się na tym, co najważniejsze, tworzyć spójną komunikację i ocenić efektywność.
Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na stronę, która okaże się skuteczna w przypadku każdego twórcy internetowego. Najważniejsze to dopasowanie jej do specyfiki swojej marki i realizowanej strategii marketingowej. Przykładowo, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu zapisów do newslettera, Twój landing page powinien skupić się na przedstawianiu korzyści z subskrypcji, prezentacji treści, które czytelnicy otrzymają i na skutecznym formularzu do zapisów.
Wybierz grupę docelową
Kolejną istotną kwestią jest zrozumienie tego, do kogo skierowana będzie strona. Z pewnością od dawna wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa, jakie ma potrzeby oraz zainteresowania. Teraz pójdź o krok dalej i pomyśl, jakie może mieć pytania na temat Twojego asortymentu. Gdy odbiorcy nie będą mieli przed Tobą tajemnic, stworzenie landing page, który będzie dla nich atrakcyjny, stanie się znacznie prostsze. Będziesz świadomy tego, jakiego języka używać oraz w jaki sposób przekazywać istotne informacje, by motywować internautów do podejmowania konkretnych działań. To w zauważalny sposób wpłynie na efektywność landing page.
Zaplanuj strukturę strony
Po tym, jak już będziesz wiedział, dla kogo i po co tworzysz stronę, będziesz mógł przystąpić do zaplanowania jej struktury. Badania dowiodły, że większość ludzi zapoznaje się z witryną według określonego schematu.
Robimy to nieświadomie, ale nasz wzrok przesuwa się według wzorów przypominających litery Z i F. Właśnie dlatego najkorzystniejszym układem landing page będzie ten w kształcie jednej z nich.
Warto podkreślić, że treść powinna być zaprojektowana tak, by prowadzić użytkownika do podjęcia akcji. Każdy obszar strony musi ze sobą współgrać. Znakomitym pomysłem będzie zintegrowanie jej z oprogramowaniem sprzedażowym, takim jak SalesCRM od Imker. Dzięki temu internauci będą mogli szybko i intuicyjnie dokonać zakupu.
Te elementy powinien zawierać konwertujący landing page
Konwertujący landing page musi zawierać kilka podstawowych elementów, które decydują o jego skuteczności. To przede wszystkim nagłówek. Jest pierwszym, na co zwracają uwagę osoby odwiedzające stronę. Powinien być krótki, intrygujący i zapadać w pamięć. Im więcej emocji wzbudza, tym lepiej.
Następnie przygotuj podtytuł, który podsumuje Twoją ofertę i zasugeruje korzyści, które zapewnia ona klientom. Przyłóż wagę do warstwy wizualnej. Dobrze wykonane zdjęcie lub grafika pomoże zaprezentować Twoją ofertę w atrakcyjny sposób. Jasno i wyraźnie komunikuj korzyści. Co konkretnie odwiedzający otrzyma? Koniecznie stwórz skuteczne CTA, poprzez które powiesz odbiorcom, co mają zrobić. To serce każdego landing page i klucz do sukcesu, bo od niego zależy skuteczność całej strony. CTA musi być napisane językiem korzyści i atrakcyjne pod względem estetycznym.
Koniecznie zoptymalizuj je pod kątem komputerów oraz urządzeń mobilnych. Dziś sporo osób przegląda internet na telefonach i tabletach, więc musisz upewnić się, że Twoja strona będzie dla nich funkcjonalna. W strategicznym obszarze umieść przycisk służący do zapisania się do newslettera albo formularz kontaktowy. Ułatwi to nakłonienie użytkowników do podjęcia pożądanych działań. Jeśli zdołałeś już zebrać pozytywne opinie klientów, podziel się nimi, publikując je na landing page. To nieocenione narzędzie perswazyjne, które warto wypróbować. Jak widzisz, konwertujący landing page powinien składać się z wielu elementów. Najważniejsze jest to, by umiejętnie je ze sobą połączyć tak, by tworzyły spójną i starannie przemyślaną całość.
Stwórz projekt, dbając o warstwę merytoryczną i wizualną
Właściwie zaprojektowana strona to wartościowe treści ubrane w estetyczną warstwę wizualną. Nic więc dziwnego, że jej stworzenie wymaga artystycznej wizji oraz wykazania się logicznym, a nawet strategicznym myśleniem. Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne, dlatego zainwestuj w atrakcyjny design landing page. Bardzo często to sekundy decydują o tym, czy odbiorca opuści Twoją stronę, czy zostanie na niej na dłużej.
Większość ludzi to wzrokowcy, dlatego eleganckie i nowoczesne layouty, dobrze dobrane palety barw i grafiki wysokiej jakości są w stanie w dużym stopniu przyczynić się do konwersji. Upewnij się, że wygląd witryny jest spójny z wizerunkiem marki. Nasza rada? Bądź oszczędny, jeśli chodzi o dobieranie poszczególnych środków wyrazu.trona musi dobrze się prezentować, ale design powinien współgrać z treścią, a nie obniżać jej czytelność i przytłaczać. Pamiętaj, by wypełnić landing page najważniejszymi informacjami, które są potrzebne do tego, by użytkownik zrobił to, czego od niego oczekujesz. Bądź przekonujący i mów wprost, stawiając na krótkie zdania. Unikaj długich bloków tekstu, bo nie zachęcają do tego, żeby się z nimi zapoznać.
Testuj i optymalizuj
Zaprojektowanie i uruchomienie strony to dopiero połowa sukcesu. Aby ocenić jej skuteczność, potrzebujesz czasu. Świat digital marketingu rządzi się swoimi prawami i jest niezwykle dynamiczny. Nawet jeśli coś działa dziś, niekoniecznie oznacza to, że będzie działało również jutro. Właśnie dlatego musisz systematycznie przeprowadzać testy i analizować ich wyniki. Jeżeli zauważysz, że konwersja uległa zmniejszeniu, to najwyższy czas na to, by dokonać optymalizacji witryny.
Pomogą Ci w tym testy A/B. Polegają na stworzeniu dwóch wersji tej samej strony, które będą różniły się jednym elementem. Może to być kolor przycisku, zdanie w nagłówku albo konkretna grafika. Następnie bada się, która z nich jest bardziej skuteczna. Dzięki tej metodzie jesteś w stanie ulepszać swój landing page na podstawie rzeczywistych danych, a nie domysłów. Najważniejszym celem optymalizacji jest zwiększenie konwersji.Dlatego zawsze skupiaj się na poprawie elementów, które mają na to realny wpływ.
Jak mierzyć skuteczność landing page?
Skuteczność landing page możesz mierzyć na wiele sposobów. Skup się na wskaźniku odrzuceń, ilości czasu spędzonego na stronie oraz na stopie konwersji. To one pozwolą Ci ocenić, czy użytkownicy zachowują się tak, jak sobie tego życzysz.
Wysoka stopa konwersji i niski wskaźnik odrzuceń to oznaka dobrze zaprojektowanego i skutecznego landing page. Stopa konwersji to procent odwiedzających, którzy wykonują pożądane działanie na Twojej stronie.
Przykładowo, jeśli jej celem jest zapis na newsletter, będzie ona określać procent użytkowników, którzy wypełnili formularz zapisu. Oblicza się go dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich odwiedzin witryny. Wskaźnik odrzuceń to z kolei procent osób, które po wejściu na landing page opuszczają go, nie wykonując żadnej akcji. Im on niższy, tym lepiej.
Jesteśmy przekonani, że dzięki informacjom przedstawionym w tym artykule, bez trudu stworzysz stronę, która pozwoli Ci osiągać zamierzone cele. W kolejnym wpisie z cyklu Akademii Twórcy Internetowego zdradzimy kilka sposobów na zwiększenie sprzedaży.