Czyli zdecydowałaś / eś, że chcesz zostać twórcą internetowym. Aby odnieść sukces w sieci i zyskać rozpoznawalność, musisz czymś się wyróżnić. Zastanawiasz się nad tym, jak to zrobić? Cały sekret tkwi w odnalezieniu niszy i umiejętnym jej wykorzystaniu. W poniższym wpisie podpowiemy Ci, jak znaleźć swoje miejsce na rynku online, jak budować swoją markę i jak ją rozwijać.
Czym jest sukces w internecie?
Zanim wyjaśnimy, jak go osiągnąć, opowiemy o tym, czym tak naprawdę jest sukces w Internecie. Zależy nam na tym, żebyś pamiętał o tym, że ma on wiele definicji i dla każdego może być ona inna.
Dla niektórych będzie to prowadzenie bloga, który ma wierną grupę czytelników wyrażających pochwały wobec twórczości autora. Dla innej osoby będzie to stanie na czele niezwykle dochodowego biznesu ecommerce, a dla Ciebie na przykład uruchomienie platformy edukacyjnej, która zmieni życia tysięcy ludzi.
Wszystko zależy od indywidualnych celów, ambicji i pasji. Osiągnięcie sukcesu wymaga czasu, ale możesz nam wierzyć – z odpowiednim podejściem i strategią znajduje się on na wyciągnięcie ręki.
Zastanów się nad tym, w czym jesteś dobry i zarabiaj na swojej pasji
Aby znaleźć niszę, powinieneś najpierw przyjrzeć się sobie. Zastanów się nad tym, w czym jesteś naprawdę dobry i co lubisz robić z przyjemnością. Możesz być biegły w grafice komputerowej, mieć naturalny talent do pisania, zachwycać wyczuciem stylu i znajomością modowych trendów, albo wyróżniać się pasją do gotowania. Wykorzystaj to.
Następnie upewnij się, że znajdą się chętni do zakupu produktów lub usług, które pragniesz oferować. Sedno problemu tkwi w odnalezieniu punktu, w którym te dwie sfery się przecinają. Jest nim miejsce, w którym to, co uwielbiasz robić, spotyka się z tym, na co ludzie są skłonni wydać swoje pieniądze.
Bądź sobą, czyli dlaczego autentyczność się opłaca?
Internet pełen jest powtarzalnych treści i bezosobowych firm. Musisz się spośród nich wyróżnić, a najlepiej zrobić to, będąc sobą i podkreślając swoje atuty. Nie kopiuj tych, którzy cieszą się internetową sławą. Autentyczność znacznie bardziej Ci się opłaci.
Pokaż światu, jak wiele zalet posiadasz, eksponuj swój talent i wyjątkowość. Bądź szczery i prowadź działalność transparentnie. W ten sposób odbiorcy zaczną Ci ufać, a Twoja grupa docelowa będzie lojalna wobec Twojej marki.
Dokładnie przeanalizuj rynek
Zanim wejdziesz na rynek, musisz go zrozumieć. Uchroni Cię to przed popełnieniem wielu błędów. Przeprowadź dokładną analizę, by poznać aktualne trendy, potrzeby klientów, konkurencję i pozostałe czynniki, które wpływają na odnalezienie niszy. Sprawdź, jakie produkty i usługi są powszechnie dostępne oraz ile kosztują.
Potem skup się na swojej grupie docelowej. Kto do niej należy? Jakie ma potrzeby, oczekiwania i problemy? Te wszystkie działania pozwolą Ci znaleźć niszę i dowiedzieć się, co wyjątkowego możesz zaoferować swoim przyszłym klientom. W rezultacie stworzysz skuteczną strategię biznesową, która umożliwi Ci realizację wyznaczonych celów.
Śledź trendy i spróbuj je przewidywać
Bardzo ważne jest to, by być na bieżąco. Nasza rada? Nie poprzestawaj na śledzeniu trendów. Próbuj je przewidzieć, a zyskasz dzięki temu przewagę rynkową i dopasujesz ofertę do potrzeb odbiorców. To świetny sposób na odkrycie swojej niszy.
Sięgnij po branżowe blogi, raporty, dane od dostawców. Zajrzyj też do mediów społecznościowych i na fora online. Istotne jest zrozumienie, które trendy są tylko chwilowe, a które mają szansę na długotrwałe wprowadzenie zmian w interesującym Cię sektorze.
Określ i poznaj swoją grupę docelową
Wróćmy jeszcze do kwestii grupy docelowej. To kluczowe, ponieważ musisz wiedzieć jak najwięcej na temat potencjalnych klientów. Zacznij od opracowania profilu swojego idealnego konsumenta. Niech obejmie nie tylko wiek, płeć i miejsce zamieszkania, ale i styl życia, zainteresowania, wartości, cele i marzenia.
Pomyśl, jakie strony internetowe odwiedza, co lubi robić w wolnym czasie, jakiego rodzaju treści go interesują oraz w jaki sposób porozumiewa się z innymi.
Przyjrzyj się też temu, jak robi zakupy. Szybko i impulsywnie, czy dopiero po obejrzeniu recenzji i zapoznaniu się z opiniami? Samodzielnie, czy ze wsparciem fachowego doradcy? Dopiero gdy będziesz dysponował tymi informacjami, będziesz w stanie tworzyć usługi, produkty i treści, które naprawdę trafią do Twojej grupy docelowej.
Warto co pewien czas wracać do takich analiz, mając na uwadze to, że ludzie się zmieniają.
Wsłuchuj się w potrzeby i problemy odbiorców
Wiesz już, do kogo chcesz kierować swoją ofertę. To znakomity punkt wyjścia do dalszych działań, które obejmują poznanie potrzeb, oczekiwań i problemów Twojej grupy docelowej. Ludzie szukają w sieci tego, co umożliwi im pozbycie się kłopotów, poprawienie nastroju, czy zwyczajnie dostarczy im rozrywki. Gdy dowiesz się, czego pragną i będziesz mógł im to dać, najprawdopodobniej odniesiesz duży sukces. Jak więc to zrobić? Oto kilka sprawdzonych metod.
Po pierwsze, bezpośredni kontakt. Stwórz i rozdaj ankietę w formie papierowej albo elektronicznej. Możesz też prowadzić krótkie rozmowy i zadawać w nich pytania.
Wykorzystaj dostępne już informacje. Zajrzyj do sieci. Ludzie często dzielą się swoimi problemami i potrzebami online. Sprawdź fora, grupy na Facebooku, serwisy Q&A i zobacz, jakie kwestie są tam poruszane.
Im więcej wiesz o konkurencji, tym lepiej
Wroga warto znać. Oczywiście potraktuj to powiedzenie z przymrużeniem oka, trzeba jednak przyznać, że jest w nim trochę racji. Powinieneś być świadomy swojej konkurencji. Bez względu na to, jak unikalna jest Twoja nisza, prawdopodobnie istnieją inni gracze na rynku, którzy mają podobną ofertę. Dlatego też musisz wiedzieć, co i jak robią, oraz w jaki sposób możesz to wykorzystać.
Poznaj asortyment konkurencji, zgłęb techniki marketingowe, które stosuje i zastanów się nad jej mocnymi i słabymi stronami. Zwróć uwagę na ceny i spróbuj zidentyfikować potrzeby Twojej grupy docelowej, na które konkurencja nie odpowiada. To wszystko pozwoli Ci być świadomym swojej pozycji na rynku i zidentyfikować lukę, którą możesz wypełnić. Łatwiej będzie Ci opracować skuteczną strategię marketingową, wybrać właściwe techniki promocyjne i ustalić ceny swoich usług, czy produktów.
Nie kopiuj innych
Miej na uwadze to, że analiza konkurencji nie służy do wzorowania się na niej. Chodzi o to, by uczyć się na cudzych sukcesach i porażkach, a także wyciągać z nich wnioski, które pomogą Ci zbudować lepszy biznes. Podczas pracy nie pomijaj też tak zwanej konkurencji pośredniej, czyli firm, które nie oferują dokładnie tego samego, co Ty, ale rozwiązują takie same problemy i wychodzą naprzeciw takim samym oczekiwaniom. Zrozumienie, jak one działają, może dać Ci nowe pomysły i inspiracje na rozwój swojej marki.
Jak widzisz, poszukiwanie swojej niszy to kompleksowy proces, do którego należy dobrze się przygotować. Gdy już to zrobisz i zaczniesz prowadzić swoją działalność w sieci, z przyjemnością Ci w tym pomożemy. W Imker możesz liczyć na profesjonalne wsparcie obejmujące udostępnienie systemu sprzedażowego, outsourcing logistyki, czy obsługę klientów. Mamy wszystko, czego potrzebujesz jako twórca internetowy.