Stworzenie silnej i oryginalnej marki, która zapewni Ci przewagę nad konkurencją, to duże wyzwanie. Wymaga kompleksowego działania, świadomości swoich mocnych stron oraz kreatywności. Spokojnie, dzięki poniższemu poradnikowi dasz sobie z tym radę. Za chwilę wyjaśnimy, jak krok po kroku zbudować markę, o której nie sposób zapomnieć.
Silna marka – czym jest?
Silna, wyróżniająca się marka, to znacznie więcej niż ładne logo i chwytliwe hasło reklamowe. To unikalna obietnica dla klientów, wartości, które wyznajesz, a nawet osobowość, którą prezentujesz. Kluczowe jest stworzenie spójnego i dobrze przemyślanego brandu, który następnie ubierzesz w estetyczną i dopasowaną do niego warstwę wizualną. Marka powinna być unikalna, godna zaufania, atrakcyjna i konsekwentna. Musi też w jasny i zrozumiały sposób komunikować swoją misję.
Jak zbudować markę od podstaw? Zacznij od historii
Jak zbudować markę od podstaw? Zacznij od jej historii. Przyjrzyj się swoim korzeniom. Co chcesz przekazać odbiorcom? Dlaczego zdecydowałeś się założyć tę firmę? Jakie były Twoje początki? Czy są jakieś ciekawe lub inspirujące anegdoty z tego okresu? Nie ograniczaj się i weź pod uwagę różne aspekty, które uważasz za istotne. Bądź przy tym transparentny i unikaj koloryzowania. Brak autentyczności szybko wychodzi na jaw i może skutkować poważnym kryzysem wizerunkowym.
Gdy już będzie gotowa, swoją historią możesz dzielić się na wiele sposobów. Umieść ją na stronie internetowej, na profilach w mediach społecznościowych, a nawet na etykietach produktów. Niech dotrze do jak największej liczby ludzi.
Stawiaj na unikalność i stwórz tożsamość marki
Ustaliliśmy już, że chcesz zbudować silną i wyjątkową markę. W takim razie musisz postawić na innowacje i powiew świeżości. Bądź kreatywny i nie wzoruj się na konkurencji. Poszukaj rzeczy, które odróżniają Cię od niej w pozytywny sposób i je eksponuj. Do tego dostosuj identyfikację wizualną, która obejmie logo, kolorystykę i typografię.
Nie zapominaj też o tonie komunikacji. Wszystkie te elementy muszą doskonale ze sobą współgrać. Tożsamość brandu powinna wyrażać się na oficjalnej stronie internetowej, w wiadomościach do klientów, na wizytówkach, billboardach, a nawet na fakturach.
Misja, wartości i osobowość, czyli jak stworzyć markę osobistą
Misja, wartości i osobowość – te trzy elementy są kluczowe dla każdej marki. Dlaczego? Ponieważ wpływają na to, jak odbierana jest przez klientów. Zacznijmy od misji, czyli powodu, dla którego istnieje Twój brand. Wpływa ona na wszystko, co robisz – od produktów i usług, które tworzysz, aż po sposób, w jaki obsługujesz konsumentów. Jej świadomość ułatwi Ci zrozumienie tego, jak stworzyć markę osobistą i skupienie działań oraz komunikatów na tym, co dla Ciebie najważniejsze.
Wartości to z kolei przekonania i ideały, które kierują Twoim biznesem. Są istotne, ponieważ pokazują, na czym Ci zależy i jakie masz standardy. To one pomagają w stworzeniu kultury firmy i przyciągnięciu odbiorców, którzy je podzielają. Osobowość marki w dużej mierze odnosi się do tonu i stylu komunikacji. Jesteś poważny, czy zabawny? Oficjalny, czy swobodny? Nowoczesny, a może tradycyjny? Wbrew pozorom ma to bardzo duży wpływ na to, jak jest postrzegany brand.
Identyfikacja wizualna szyta na miarę
Spójrzmy na markę jak na człowieka. Zajęliśmy się już jego wnętrzem, więc teraz przyszedł czas na powierzchowność. Upewnijmy się, że pięknie wygląda, przykuwa wzrok i imponuje innym. Pomoże w tym identyfikacja wizualna, która powinna być niczym szyta na miarę odzież. Składa się na nią paleta kolorów, typografia, styl fotografii i ilustracji, a nawet układ stron oraz interfejs użytkownika na stronie internetowej czy w aplikacji. Prawidłowa to taka, która jest zrozumiała dla członków Twojego zespołu i łatwa do zastosowania.
Najrozsądniej stworzyć księgę marki, która zawiera wszystkie wytyczne, i udostępnić ją tym, którzy pracują nad Twoim brandem. Spójna identyfikacja wizualna ułatwia szybkie rozpoznanie i zapamiętanie firmy. Pamiętaj, że design to w wielu przypadkach pierwszy element, z którym stykają się odbiorcy. Upewnij się, że będzie to miłe doświadczenie, które zachęci do bliższego poznania Twojego biznesu.
Poznaj moc storytellingu
Historia jest jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie masz do dyspozycji. Właściwie przedstawiona, potrafi przyciągnąć, zaangażować i utrzymać uwagę odbiorców. W kontekście budowania marki storytelling jest więc nieoceniony. Dobrze opowiedziana historia o Twojej firmie, produkcie, albo usłudze będzie wywoływać emocje. To zostaje w pamięci na znacznie dłużej niż suche fakty i liczby. Projektując i realizując przekaz, nie ograniczaj się wyłącznie do jednego medium. Do przedstawienia opowieści może posłużyć Ci:
- film
- infografiki
- spot radiowy
- posty w mediach społecznościowych
i nie tylko. Najważniejsze jest to, by mówić szczerze, ciekawie i w angażujący sposób. Unikaj fikcyjnych historii. Skoncentruj się na pokazaniu prawdziwych doświadczeń, aspiracji i osiągnięć.
Bądź obecny w Internecie
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep ecommerce, świadczysz usługi online, a może po prostu pragniesz dzielić się z innymi swoją twórczością, obecność Twojej marki w Internecie jest niezmiernie ważna. To tutaj konsumenci szukają informacji o firmach, porównują oferty i podejmują decyzje o zakupach. Pierwszy krok to uruchomienie profesjonalnej strony internetowej, którą śmiało można nazwać wirtualnym przedstawicielem Twojego brandu. Wykorzystaj również media społecznościowe do tego, by pozostawać w kontakcie z klientami. To nieodłączna część życia wielu osób, dlatego Twoja marka powinna być tam obecna. Więcej opowiemy o tym w kolejnych artykułach z cyklu Akademii Twórcy Internetowego, dlatego już teraz zachęcamy Cię do ich śledzenia.
Zapewnij klientom obsługę na najwyższym poziomie
Konsumenci cenią i zapamiętują te marki, które odpowiednio ich traktują. Upewnij się, że zapewniasz obsługę klienta na najwyższym poziomie. Wprowadź standardy, które wykraczają poza to, co jest spotykane w branży. Wykazuj się elastycznością, empatią i zrozumieniem. Niezwłocznie rozwiązuj ewentualne problemy i bierz na siebie odpowiedzialność, gdy popełnisz błąd. Zdobywaj i analizuj opinie konsumentów. To najcenniejsze źródło informacji na temat tego, co robisz dobrze, a co należałoby udoskonalić.
Jak zbudować markę osobistą? Poznaj tych, którym się udało
Wspominaliśmy o tym, by być oryginalnym i autentycznym. Nie wyklucza to jednak inspirowania się osobami, które wiedziały, jak zbudować markę osobistą i odniosły sukces.Znakomitym przykładem jest Pan Tabletka, czyli brand stworzony przez farmaceutę, który dzieli się w sieci opiniami na temat leków. Nie zabrakło tu jednak nietypowego elementu, bo głównym celem jest udzielanie porad, które mają na celu rozwiązywanie problemów odbiorców bez konieczności sięgania po farmaceutyki. To właśnie ta unikalna cecha, o której mówiliśmy.
Z kolei marka Moje Dzieci Kreatywnie udowadnia, jak istotna jest moc historii. Jej właścicielka to mama z zamiłowaniem do pracy kreatywnej, która postanowiła dzielić się w internecie pomysłami na zabawy artystyczne dla rodziców i ich pociech. Jest tutaj autentyczność, pasja i odpowiednia komunikacja.
Brand Doktor Ania jest natomiast żywym dowodem na to, że konsekwentne kierowanie się obraną misją przyniesie sukces. Jego twórczyni przez pierwsze lata dzieliła się z odbiorcami cenną wiedzą, nie czerpiąc z tego zysków i budując lojalną społeczność.
Jesteśmy przekonani, że wkrótce dołączysz do tego grona jako kolejny, dumny właściciel silnej marki. W Imker z przyjemnością pomożemy Ci w sprzedaży produktów cyfrowych i nie tylko. Wieloletnie doświadczenie i perfekcyjna znajomość świata ecommerce, selfpublishingu i fulfillmentu sprawiają, że możesz nam zaufać.