LinkedIn to narzędzie, które pozwala zbudować sieć profesjonalnych kontaktów i odkryć wiele możliwości biznesowych. Ten portal społecznościowy o międzynarodowym charakterze powinien znać każdy twórca internetowy, który poważnie myśli o robieniu kariery w wirtualnym świecie. Nie martw się, jeśli do tej pory nie miałeś styczności z tą platformą. W poniższym artykule wyjaśnimy Ci, jak krok po kroku zacząć na niej swoją działalność.
Co to jest LinkedIn i dlaczego warto z niego korzystać?
LinkedIn zaprojektowano z myślą o profesjonalistach działających w wielu różnych branżach. Jego głównym celem jest nawiązywanie kontaktów oraz wymiana informacji. Może nie brzmi to tak ekscytująco, jak opis Facebooka, czy Instagrama, ale zdecydowanie warto być tam obecnym. Pozwoli Ci to utrzymywać relacje z dotychczasowymi współpracownikami i docierać do osób, z którymi chciałbyś realizować różne projekty. To idealne miejsce do zaprezentowania swojego doświadczenia zawodowego oraz umiejętności, a co za tym idzie, promowania własnej marki.
Jak zacząć na LinkedIn? Stwórz profil
Jak zacząć na LinkedIn? Dokładnie tak, jak na innych platformach, czyli zakładając tam konto. Stanie się ono Twoją wizytówką, więc potraktuj to zadanie poważnie i przyłóż się do niego. Konieczne jest podanie podstawowych danych, takich jak imię, nazwisko, miejsce zamieszkania oraz adres e-mail. Zostaniesz też zapytany o doświadczenie zawodowe i to, czym się aktualnie zajmujesz. Wydaje się proste, prawda? I takie jest. Gdy już się z tym uporasz, będziemy mogli zająć się szczegółami, które odgrywają kluczową rolę na LinkedIn. Tutaj wszystko musi być dopięte na ostatni guzik.
Zaprezentuj się w odpowiedni sposób – rola profesjonalnego zdjęcia
Bez właściwego zdjęcia ani rusz. To kluczowy element konta na LinkedIn, bo z reguły jest pierwszą rzeczą, na którą zwracają uwagę inni użytkownicy. Aby zrobić na nich dobre wrażenie, dopilnuj tego, by fotografia miała wysoką jakość i przedstawiała Cię w odpowiedni sposób. Powinieneś wyglądać na niej profesjonalnie i naturalnie zarazem.
Jeśli zajmujesz się pracą kreatywną albo tworzysz content rozrywkowy, nie musisz wcale zakładać garnituru i udawać się na sesję w biurze. Pokaż się od mniej formalnej strony, bo w ten sposób zachowasz autentyczność. Nie sięgaj jednak po zdjęcia z przyjęć czy wakacji. To nie jest miejsce, w którym powinieneś dzielić się nimi z innymi.
Dobrze wykonana fotografia musi mieć stosowną ostrość i ukazywać Twoją twarz z niezbyt dużej odległości. Istotne jest również odpowiednie oświetlenie.
Dokładnie opisz swoje doświadczenie i umiejętności
Zdobyłeś już zainteresowanie odbiorców. Nadeszła więc pora na to, żebyś dał im się lepiej poznać. Dokładnie opisz swoje doświadczenie zawodowe. Oprócz zajmowanych do tej pory stanowisk umieść w tej sekcji informacje o konkretnych projektach, za które byłeś odpowiedzialny i przy których pracowałeś. Nie pomijaj osiągniętych celów i wyzwań, którym sprostałeś i które stały się kamieniem milowym na Twojej ścieżce kariery.Im więcej przykładów, które udowadniają, co potrafisz i z czym radzisz sobie wyjątkowo dobrze, tym lepiej. Bardzo ważna jest również sekcja poświęcona umiejętnościom. Pochwal się w niej ukończonymi szkoleniami i znajomością języków obcych.
Buduj sieć kontaktów na LinkedIn
Zaraz po tym, jak uzupełnisz swój profil, będziesz mógł przystąpić do budowania wspomnianej już sieci kontaktów. Zacznij od wysłania zaproszeń tym, których już znasz. Mowa o byłych i obecnych współpracownikach, partnerach biznesowych, klientach. Nie ograniczaj się wyłącznie do branży, w której działasz.Znakomitym pomysłem jest nawiązywanie znajomości z osobami o podobnych zainteresowaniach i tymi, którzy imponują Ci swoimi osiągnięciami. Będą Cię inspirowały i będziesz mógł sporo się od nich nauczyć. Warto podkreślić, że tworzenie sieci kontaktów nie jest jednorazowym zadaniem. To proces, który powinien trwać przez cały czas. Tylko wtedy przyniesie Ci zadowalające efekty. Regularnie sprawdzaj, kto odwiedził Twój profil, próbował się z Tobą porozumieć i kto Cię obserwuje.
Skoncentruj się nie tylko na nowych znajomościach, ale i na pielęgnowaniu tych już posiadanych. Na bieżąco wchodź w interakcje, komentuj posty, udzielaj odpowiedzi na pytania i udostępniaj ciekawe treści. Obawiasz się, że to wszystko zajmie zbyt wiele czasu i będzie Ci trudno pogodzić to z pozostałymi obowiązkami związanymi z kreowaniem i promowaniem marki? Postaw na outsourcing i powierz nam logistykę, obsługę klientów i pozostałe kwestie, na które nie chcesz tracić energii.
Regularnie publikuj posty i artykuły
Podobnie jak na innych platformach społecznościowych, tak i na LinkedIn nie wolno być biernym. Stworzenie interesującego profilu i sieci kontaktów nie wystarczy do tego, żeby Twoja marka odniosła zauważalne korzyści. Potraktuj ten portal jako aktywną społeczność ekspertów, którzy chętnie i często dzielą się swoją wiedzą. Stań się jednym z nich i systematycznie publikuj wartościowe posty oraz artykuły. Dzięki nim dasz się poznać jako utalentowany twórca, który wie, co chce przekazać innym i nie boi się tego robić.
Jakie konkretnie treści warto udostępniać? Komentarze do aktualnych wydarzeń w Twojej branży, spostrzeżenia na temat trendów rynkowych, artykuły poradnikowe, a także opinie na temat konkretnych kwestii, które są dla Ciebie ważne. Bardzo dobrym pomysłem będą również wpisy poświęcone Twoim pasjom. Materiały powinny mieć wysoką jakość i być publikowane regularnie. Najlepiej, aby pojawiały się przynajmniej raz w tygodniu. W ten sposób udowodnisz innym, że jesteś aktywny, zaangażowany i gotowy do dialogu.
Gdy ktoś skomentuje Twój post, odpisz na ten komentarz. Staraj się również udzielać wyczerpujących odpowiedzi na ewentualne pytania, które mogą paść.
Poznaj najważniejsze funkcje LinkedIn i naucz się z nich korzystać
Abyś mógł jak najlepiej wykorzystać potencjał LinkedIn, musisz dobrze znać najważniejsze funkcje tej platformy i nauczyć się robić z nich użytek. Pierwsza z nich to zaawansowane narzędzie do wyszukiwania, które pozwoli Ci znaleźć konkretnych ludzi, a następnie nawiązać z nimi kontakt i relację.Jeśli jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe, przyda Ci się specjalna opcja wyszukiwania ofert pracy. Dzięki niej będziesz otrzymywał powiadomienia o rekrutacji na stanowiska, które są dopasowane do Twojego profilu i preferencji. Kolejna funkcja to LinkedIn Learning, platforma e-learningowa oferująca setki kursów z różnych dziedzin.Jako twórca internetowy z pewnością pragniesz być na bieżąco z najnowszymi trendami oraz nieustannie się rozwijać. To narzędzie może Ci w tym pomóc.
Rozpoczęcie przygody z LinkedIn nie jest niczym skomplikowanym. Przygotuj estetyczne, profesjonalne zdjęcie profilowe, uzupełnij konto danymi dotyczącymi przebiegu kariery zawodowej i zastanów się nad tym, jak najlepiej wyeksponować tam swoje osiągnięcia i umiejętności. Następnie skup się na budowaniu sieci kontaktów i podtrzymywaniu relacji. Z kolejnych wpisów z serii Akademii Twórcy Internetowego dowiesz się, jak duża powinna być społeczność zgromadzona wokół Twojej marki oraz jak dbać o to, by utrzymać jej zaangażowanie na odpowiednim poziomie.