Kontynuujemy przegląd platform internetowych, które zapewniają twórcom spore pole do popisu i na których warto być obecnym. Dziś skupimy się na Instagramie. Kiedyś służył do publikowania zdjęć z wakacji, obecnie jest cenionym narzędziem komunikacji dla marek. Cieszy się ogromną popularnością, więc warto upewnić się, że Twój profil nie utonie w morzu pozostałych kont. Jak to zrobić? Na to i na wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Instagram – dlaczego warto?
Instagram dysponuje ogromnym potencjałem marketingowym. Zgromadził społeczność złożoną z setek milionów aktywnych użytkowników z całego świata. Pomyśl, że każdy z nich może być Twoim odbiorcą. Czy to nie ekscytujące? Niezależnie od tego, czy zależy Ci na kreowaniu marki osobistej, jesteś freelancerem, influencerem, czy prowadzisz małą firmę, Instagram daje Ci możliwość rozwoju i zyskania rozpoznawalności. Posłuży Ci do promowania usług, produktów i dzielenia się przejawami swojej kreatywności. Możesz to robić nie tylko poprzez zdjęcia, ale i filmy, stories oraz transmisje na żywo. Właśnie dlatego warto dać mu szansę.
Instagram. Jak zacząć, czyli zakładanie konta
Przejdźmy do konkretów i tego, w jaki sposób poznać Instagram. Jak zacząć stawiać tam pierwsze kroki? Oczywiście od założenia konta. Pobierz jego darmową aplikację na smartfona, zainstaluj ją i wybierz opcję rejestracji. Będzie Ci do tego potrzebny adres e-mail lub numer telefonu. Już na samym początku musisz wybrać, czy profil będzie prywatny, czy firmowy. Ważne, żebyś dobrze przemyślał tę decyzję, bo w zależności od niej zostaną Ci udostępnione konkretne funkcje.
Przykładowo, posiadając konto biznesowe, możesz korzystać z narzędzi do analizy statystyk, a także dodawać linki do swojego sklepu czy strony internetowej. Właśnie dlatego polecamy Ci tę konkretną opcję. Następnie wybierz nazwę. Powinna jednoznacznie nawiązywać do Twojej marki, być łatwa do zapamiętania i niezbyt długa. Wstaw zdjęcie profilowe i stwórz krótki opis konta.
Zastanów się nad tym, co będziesz publikować
Nie jest tajemnicą, że najprościej osiągnąć sukces na Instagramie poprzez interesujący, spójny i atrakcyjny wizualnie content. Nie udostępniaj tam materiałów wyłącznie pod wpływem impulsu. Dokładnie przemyśl, co zamierzasz publikować i planuj posty z wyprzedzeniem. Postaraj się stworzyć swój indywidualny styl. To pomoże w budowaniu tożsamości marki na Instagramie i pozwoli odbiorcom szybko rozpoznawać Twoje treści na tej platformie możesz dzielić się poradami, fotografiami produktów, tutorialami, przemyśleniami i nie tylko. Pamiętaj, by były dopasowane do grupy docelowej i odpowiadały na jej potrzeby. Testuj różne rozwiązania i analizuj, które z nich spotykają się z najlepszym odzewem.
Bądź systematyczny
Systematyczność to podstawa. Regularne publikowanie postów nie tylko zwiększa Twoją widoczność u odbiorców, ale również pozytywnie wpływa na algorytm Instagrama, który będzie promował Twoje konto. Najkorzystniejszą opcją jest utrzymanie stałego rytmu udostępniania postów. Może to być raz dziennie, co dwa dni, albo trzy razy w tygodniu.
Oprócz tego zwracaj uwagę na to, kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna na platformie. Publikując w tym czasie, możesz cieszyć się większymi zasięgami i zaangażowaniem. Brzmi tak, jakbyś musiał podporządkować swoje życie Instagramowi i pracować z zegarkiem w ręce? Nic bardziej mylnego. Całe zadanie ułatwią Ci narzędzia, które pozwalają wcześniej ustalić moment publikacji i udostępniać treści bez Twojego udziału.
Jak zacząć na Instagramie? Planuj posty i zachowaj spójność
Planowanie contentu pozwoli Ci prowadzić estetyczny i ciekawy profil na Instagramie. Najważniejsze jest to, by nie ograniczać się wyłącznie do zdjęć, ale sięgać też po filmy, stories i cytaty. Materiały w różnej formie pomogą dotrzeć do większej grupy odbiorców i utrzymać ich zaangażowanie na wysokim poziomie. Bardzo ważna jest tutaj spójność wizualna. Wszystkie posty powinny tworzyć harmonijną całość.
Jak zacząć na Instagramie, by uzyskać taki efekt? Korzystając z konkretnego stylu fotografii, jednolitej kolorystyki i tej samej czcionki. Uczyń je znakami rozpoznawczymi swojej marki. Zapoznaj się z narzędziami, takimi jak Unum, Planoly, czy Later. Dzięki nim zobaczysz, jak dany post będzie wyglądał na Twoim profilu jeszcze przed jego publikacją i ułatwisz sobie pracę.
Nie bój się stosować hashtagów
Hashtagi to Twoi najwięksi sprzymierzeńcy w walce o zwiększenie zasięgu postów. Gdy będziesz odpowiednio ich używać, Twoje zdjęcia i filmy trafią do szerszego grona osób, a to z kolei zaowocuje wzrostem liczby obserwujących, polubień oraz komentarzy. Instagram pozwala na umieszczenie aż 30 hashtagów pod postem. Do osiągnięcia zadowalających efektów wystarczy ich już kilka. Jak wybrać te właściwe? Pilnuj, by były ściśle związane z tematem publikacji, Twoją marką i branżą.
Unikaj tych zbyt ogólnych, takich jak #happy czy #beautiful. Są bardzo popularne, ale mało skuteczne ze względu na ogromną ilość postów, które można pod nimi znaleźć. Skup się na bardziej oryginalnych i niszowych hashtagach. Miej na uwadze to, że możesz umieszczać je zarówno w opisie posta, jak i w komentarzu pod nim. W obydwu przypadkach będą działać, jednak wielu użytkowników preferuje umieszczanie ich w komentarzach, aby zachować właściwą estetykę opisów.
Poznaj algorytm i pozwól, by działał na Twoją korzyść
Algorytm Instagrama to zbiór reguł, które decydują o tym, jakie treści użytkownik zobaczy. Zarówno w sugestiach, jak i w miejscu, w którym pojawiają się posty udostępnione przez obserwowane przez niego konta. Gdy dowiesz się, w jaki sposób działa, będziesz mógł zwiększyć swoje zasięgi. Wspomniany algorytm uwzględnia kilka czynników.
Pierwszy z nich to zaangażowanie. Im więcej polubień, komentarzy i udostępnień ma post, tym wyżej znajdzie się on w aktualnościach u odbiorców. Pod uwagę brane są także relacje między kontami. Jeśli konkretna osoba często lajkuje Twoje posty i jest aktywna na Twoim profilu, Instagram uzna, że jest on dla niej istotny i będzie podsuwał jej więcej treści Twojego autorstwa. Jaki z tego wniosek? Udostępniaj angażujące posty, które zachęcają do interakcji i dbaj o dobre relacje z odbiorcami.
Jak zacząć prowadzić Instagram – zbuduj społeczność
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zacząć prowadzić Instagram, który cieszy się dużą liczbą obserwatorów, musisz nauczyć się budować społeczność. Wbrew pozorom liczba obserwujących nie jest najważniejsza. Istotne jest to, by byli oni aktywni i zainteresowani Twoim contentem. Zebranie takiej grupy jest procesem, który wymaga czasu i wysiłku, ale jest to inwestycja, która się opłaci. Aby osiągnąć sukces, wystarczy kierować się kilkoma prostymi zasadami.
Nigdy nie ignoruj swoich followersów. Systematycznie odpowiadaj na ich komentarze oraz wiadomości. Komunikuj do ściśle określonej grupy docelowej, odpowiadając tym samym na jej oczekiwania i potrzeby. Nie bój się pokazać swojego prawdziwego ja i bądź autentyczny, a przekonasz się, że ludzie to docenią. Stwórz swój unikalny styl, który pozwoli Ci wyróżnić się spośród konkurencji i przyciągnie odbiorców. Promuj konto w innych mediach społecznościowych, na blogu albo stronie internetowej.
No i oczywiście bądź cierpliwy.
W Imker współpracujemy zarówno z internetowymi twórcami, którzy są obecni w sieci już od dłuższego czasu, jak i z tymi, którzy dopiero rozpoczynają tam swoją przygodę. Słyniemy z elastyczności i indywidualnego podejścia do klienta, dlatego z chęcią dowiemy się, jak możemy Ci pomóc w osiągnięciu sukcesu. Możesz powierzyć nam logistykę, sprzedaż i wszystko to, co zajmuje Ci czas, który mógłbyś poświęcić na pracę kreatywną. Zapraszamy do kontaktu i już dziś zachęcamy do śledzenia kolejnych wpisów z cyklu Akademii Twórcy Internetowego.