Aby newsletter przynosił pożądane efekty, musi być wiarygodny. W dobie spamu i wiadomości, które regularnie widujemy w swojej poczcie elektronicznej, kluczowe jest nie tylko zdobycie zainteresowania, ale i zaufania odbiorców. Jak to zrobić? I czym charakteryzuje się wiarygodny newsletter?
Jak stworzyć newsletter? Podstawowe zasady
Zacznijmy od kilku podstawowych zasad, którymi powinieneś się kierować, gdy zastanawiasz się nad tym, jak stworzyć newsletter.
Jego głównym celem jest przyniesienie Ci korzyści, jednak musisz spojrzeć na to z szerszej perspektywy i pamiętać o tym, że powinien być atrakcyjny również dla odbiorców. Właśnie dlatego konieczne jest zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Dowiedz się, co ich interesuje i daj im to. Unikaj zamieszczania zbyt dużej ilości informacji w jednej wiadomości. W tym przypadku mniej znaczy więcej. Jednocześnie upewnij się, że udostępniane przez Ciebie treści są unikalne, wartościowe i angażujące.
Zadbaj o warstwę wizualną. Godny zaufania newsletter prezentuje się profesjonalnie i nie jest męczący dla oczu. Stylowy design i balans między tekstem a elementami graficznymi to klucz do sukcesu. Istotna jest również regularność wysyłki. Wiadomości powinny być dostarczane do odbiorców w odpowiednich odstępach czasu, zdecydowanie częściej, niż raz na kilka miesięcy. Unikaj jednak wysyłania ich co parę dni, bo zaczną być traktowane jako spam.
Kluczowe elementy wiarygodnego newslettera
Wiarygodność to fundament, na którym opiera się skuteczny newsletter. Bądź transparentny. Jasno informuj o celu subskrypcji, częstotliwości wysyłki i rodzaju treści, którą będziesz udostępniać. Dzięki temu spełnisz obietnicę daną osobom, dla których jest on przeznaczony i unikniesz sytuacji, w której mogłyby poczuć się oszukane.
Postaraj się w miarę możliwości personalizować e-maile. Jak to zrobić? Dopasowuj ich zawartość do grupy odbiorców, a jeśli jesteś w stanie, to używaj imion. Zaprojektuj newsletter tak, by był przejrzysty i responsywny. Musi być czytelny i atrakcyjny wizualnie niezależnie od tego, na jakim urządzeniu jest otwierany. Spraw, by odbiorcy mogli z łatwością zarządzać subskrypcją, w tym także ją anulować. To aspekt, który buduje zaufanie i pomoże Ci zjednać sobie szacunek.
Jak przygotować newsletter o dużej skuteczności? Zintegruj go ze stroną
Jak przygotować newsletter, który będzie postrzegany jako godny zaufania? Jasno sygnalizuj jego związek ze swoją marką i zintegruj go ze stroną internetową. Udostępnij formularz zapisu w taki sposób, by każdy mógł bez trudu go znaleźć. Najlepiej sprawdzi się stopka i nagłówek witryny.
Możesz też wykorzystać pop-up. Zaprojektuj go tak, by był przyjazny użytkownikom i nie zniechęcał na przykład poprzez zbyt dużą ilość danych, którymi mieliby się z Tobą podzielić. To bardzo proste, a obecnie wiele narzędzi do e-mail marketingu bez trudu zintegrujesz z systemami sprzedażowymi, takimi jak SalesCRM od Imker. Dzięki temu wszystko stworzy spójną, funkcjonalną całość.
Sposoby zachęcenia odbiorców do subskrypcji newslettera
W jaki sposób udowodnić odbiorcom wartość newslettera, jeżeli jeszcze nie mieli z nim styczności? Zachęć ich do subskrypcji. Zrobisz to poprzez wspomniany już, odpowiednio zaprojektowany i atrakcyjny formularz, a także małą autoreklamę. Wyraźnie komunikuj o tym, dlaczego warto otrzymywać Twój newsletter.
Podkreślaj to, co w nim oferujesz. Ekskluzywne treści, specjalne rabaty i akcje promocyjne – to tylko niektóre przykłady. Możesz też nagradzać tych, którzy zdecydowali się na subskrypcję poprzez podarowanie im darmowego produktu, albo atrakcyjnej zniżki na zakupy.
Niezależnie od tego, którą z tych metod wybierzesz, upewnij się, że działasz z poszanowaniem litery prawa. Newsletter musi być zgodny z RODO, ustawą o prawie telekomunikacyjnym i ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Odbiorcy muszą wyrazić jednoznaczną i świadomą zgodę na otrzymywanie od Ciebie newslettera.
Znaczenie kampanii powitalnych
Grono Twoich subskrybentów powiększyło się właśnie o kolejną osobę. Gratulujemy, ale pamiętaj, że trzeba jeszcze zadbać o to, by utrzymać jej zainteresowanie. Na początek idealnie sprawdzi się kampania powitalna. Jest bardzo ważna, bo w końcu nie bez powodu mówi się o sile pierwszego wrażenia.
To seria wiadomości wysyłanych do odbiorcy zaraz po jego zapisaniu się do newslettera. Jej celem jest zapoznanie go z marką i tym, czym zajmujesz się jako twórca internetowy. Powinna zostać uruchomiona automatycznie, bo zachowujesz w ten sposób płynność działania i unikasz pomyłek, w wyniku których e-maile mogłyby nie dotrzeć do niektórych subskrybentów. Poprzez tego rodzaju kampanię jesteś w stanie utwierdzić odbiorców w tym, że dobrze zrobili, zapisując się do newslettera, przybliżyć im swoją markę i zachęcić do zakupu Twoich usług lub produktów.
Uznajmy ją za początek Waszej znajomości, który bezpośrednio rzutuje na dalsze losy tej relacji. W pierwszej wiadomości warto używać takich zwrotów jak: „Dziękuję, że jesteś ze mną!”, „Witaj w naszym sklepie!”, czy „Miło Cię poznać”. W kolejnych e-mailach skup się na krótkiej charakterystyce swojej marki i wszelkich informacjach, które według Ciebie są istotne dla nowych odbiorców.
Jak tworzyć newsletter, by utrzymać zainteresowanie odbiorców?
Jak tworzyć newsletter, który spotyka się z ciepłym przyjęciem subskrybentów? Kluczowe jest bycie konsekwentnym. Zachowaj spójność treści i regularność wysyłki. Powiedz, czego można spodziewać się po Twoim newsletterze i dotrzymuj tej obietnicy. To wspaniały sposób na zbudowanie zaufania i utrzymanie zainteresowania.
Przez cały czas stosuj ten sam ton komunikacji. Powinien być dopasowany do Twojej marki. Bardzo dobrze sprawdza się ten nieformalny, a zarazem profesjonalny. Ważne jest także systematyczne udostępnianie newslettera. Wysyłanie go raz na jakiś czas nie utrzyma zainteresowania czytelników. W zależności od branży i rodzaju materiałów, które tworzysz, regularność wysyłki będzie się różnić – to zupełnie naturalne.
Najlepsze rezultaty osiągniesz, gdy będziesz na bieżąco monitorował skuteczność prowadzonych działań. Analiza statystyk, takich jak wskaźniki otwarcia i kliknięcia pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie i podejmować kroki mające na celu optymalizację.
Twórz wartościowe treści i nie wysyłaj wiadomości zbyt często
Dostarczanie obserwatorom wartościowych treści, również tych nieodpłatnych, to bardzo opłacalna inwestycja. Newsletter zawierający coś więcej, niż tylko materiały promujące Twój asortyment, będzie wzbudzał zaufanie.
Dlatego też upewnij się, że każda wiadomość jest dokładnie przemyślana. Umieszczaj w nich praktyczne porady, krótkie przewodniki, wywiady z ekspertami, a nawet historie Twoich zadowolonych klientów. Dzięki temu zbudujesz silną relację z subskrybentami. Testuj różne możliwości, weryfikuj ich efektywność i poświęć nieco czasu na wypracowanie rozwiązań, które w Twoim przypadku będą najskuteczniejsze.
Stworzenie angażującego i interesującego newslettera to spore wyzwanie, ale jesteśmy przekonani, że teraz z łatwością sobie z nim poradzisz. Serdecznie zapraszamy Cię do lektury kolejnych wpisów z serii Akademii Twórcy Internetowego. Dowiesz się z nich między innymi tego, jak budować listę mailingową.