Zaangażowana społeczność, która regularnie reaguje na treści, komentuje je i udostępnia, to ogromna wartość dla każdego internetowego twórcy. To również istotny czynnik brany pod uwagę podczas określania wartości budowanej marki. Co zrobić, by zebrać liczne grono oddanych obserwujących? Uzbroić się w cierpliwość, być konsekwentnym i kierować się kilkoma prostymi radami. Znajdziesz je w poniższym artykule.
Korzyści z posiadania zaangażowanej społeczności
Jak już wspominaliśmy w poprzednich artykułach z cyklu Akademii Twórcy Internetowego, algorytmy w mediach społecznościowych premiują zaangażowanie użytkowników. Profile, które się nim cieszą, są bardziej widoczne i z łatwością docierają do szerszego grona odbiorców. Nie można również bagatelizować roli lojalności.Zaangażowani konsumenci bardziej utożsamiają się z marką, co przekłada się na długotrwałe relacje i mniejsze ryzyko korzystania z usług konkurencji. Bardzo często są ambasadorami marki, bo dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami, polecają produkty i pozytywnie wypowiadają na ich temat. To z kolei przyciąga nowych klientów i pomaga kreować pozytywny wizerunek zupełnie za darmo.
Dopasuj treści do swojej grupy docelowej
Zaangażowana społeczność to fundament, na którym możesz budować sukces. Zastanówmy się więc, co zrobić, żebyś ją wokół siebie zebrał. Posłużymy się przykładem z życia prywatnego. Z kim lubisz spędzać czas i kogo darzysz sympatią? Z reguły są to ci, którzy prowadzą z Tobą interesujące rozmowy, mają podobne poczucie humoru i styl życia. W tym przypadku zasada jest taka sama.
Musisz odpowiednio komunikować się ze swoją grupą docelową, dostosowując do niej publikowane treści. W tym celu przeanalizuj to, na jakich platformach, forach i stronach ci ludzie spędzają najwięcej czasu i co przykuwa ich uwagę. Czy są to teksty pełne informacji, czy może lekkie i humorystyczne wpisy? W ten sposób będziesz mógł obrać odpowiedni kierunek i tworzyć treści, które będą uznawane za wartościowe. Odbiorcy będą czuli, że marka mówi bezpośrednio do nich, a tu ułatwi stworzenie więzi emocjonalnej.
Spraw, by odbiorcy darzyli Cię zaufaniem
Zaufanie to jeden z najważniejszych czynników w kontekście zaangażowania społeczności. Trudno bez niego nawiązać silną relację. Aby je zdobyć, musisz wykazywać się konsekwencją. Regularność publikacji i spójność treści to podstawa. Kolejny kluczowy element to autentyczność. Odbiorcy są zmęczeni nachalnymi reklamami i przesadną perfekcją. Chcą widzieć prawdziwą, ludzką stronę marek. Pokaż siebie podczas pracy, pozwól wejść internautom za kulisy.Dziel się nie tylko sukcesami, ale i porażkami. Szczerość Ci się opłaci.Kolejnym istotnym elementem jest uczciwość i transparentność. Nikt nie jest doskonały i każdemu zdarza się popełniać błędy. Sęk w tym, jak na nie reagujesz. Ukrywanie ich albo zaprzeczanie pomyłkom, do których doszło z Twojej winy, prędzej czy później wyjdzie na jaw i zaszkodzi wizerunkowi Twojej marki.
Zaufanie trudno zyskać, a bardzo łatwo stracić. O ewentualnych kłopotach mów otwarcie. Twoja społeczność to doceni.Jak mówić, by chcieli słuchać, czyli właściwy ton komunikacji
Podczas budowania zaangażowanej społeczności nie liczy się tylko to, co mówisz, ale i to, w jaki sposób to robisz. Wybierając odpowiedni ton komunikacji, zyskujesz możliwość zbliżenia się do odbiorców. Skąd będziesz wiedział, który z nich jest właściwy? Wystarczy dopasować go do charakteru Twojej marki. W przypadku tych, które komunikują swoją eksperckość i tradycję, lepiej sprawdzi się ton formalny. Natomiast przy marce rozrywkowej i lifestylowej idealnym wyborem będzie ton swobodny i pełen anegdot.Pamiętaj jednak, że słuchanie jest równie istotne. Gdy Twoja społeczność czuje, że jest słyszana, zwiększa się jej zaangażowanie. Dlatego upewnij się, że jesteś otwarty na feedback i ochoczo angażujesz się w rozmowy z odbiorcami.
Pamiętaj też, że ton komunikacji powinien być wszędzie taki sam – w social mediach, na stronie internetowej i w wiadomościach e-mail.
Twórz komunikaty w różnej formie – zdjęcia, filmy, teksty
Różnorodność treści to niezawodny sposób podtrzymywania zaangażowania społeczności. Przyzwyczajenie odbiorców do jednego typu komunikatów może doprowadzić do znudzenia i stopniowego spadku aktywności. Na co warto postawić? Zdjęcia są znakomitym narzędziem komunikacji, zwłaszcza na takich platformach jak Instagram. Pozwalają przekazywać istotne informacje w atrakcyjnej formie, robić to szybko, a na dodatek skutecznie.Pamiętaj o tym, że spora część ludzi to wzrokowcy. Wielu z nich szybciej zapamięta fotografię, czy infografikę niż suche dane umieszczone w tekście. Filmy to kolejny format, który zdecydowanie zyskuje na popularności. Przy ich pomocy przekażesz sporo treści w sposób łatwy do przyswojenia. Są bardzo uniwersalne, bo posłużą Ci do prezentowania produktów, kulis swojej działalności oraz do relacjonowania firmowych eventów.Teksty sprawdzą się bardzo dobrze, ale pamiętaj, że nie powinny być zbyt długie. Nie zaszkodzi dodać do nich emotikon, które uczynią przekaz przyjaznym dla oczu. Eksperymentuj, testuj nowe rozwiązania i sprawdź, co w Twoim przypadku przynosi najlepsze efekty.
Co sprawdza się w poszczególnych mediach społecznościowych?
Pewnie doskonale wiesz, że poszczególne media społecznościowe różnią się od siebie. Wykorzystaj to i dostosowuj treści do konkretnej platformy, a zaangażowanie społeczności będzie rosło. Na Facebooku warto skupić się na tworzeniu postów, które inicjują rozmowę i interakcje między użytkownikami. Ta platforma pozwala też wykorzystywać filmy i opcję Facebook Live, która służy do organizowania transmisji na żywo. To bardzo angażująca forma kontaktu z odbiorcami, którą z łatwością dopasujesz do specyfiki swojej marki.Na Instagramie z kolei królują zdjęcia i krótkie video. Estetyczne fotografie, które zapadają w pamięć i czymś się wyróżniają, relacje na InstaStories, odpowiadanie na komentarze – tym tropem warto podążać. Jest jeszcze LinkedIn, gdzie największą aktywność generują merytoryczne, edukacyjne treści. Dziel się tam aktualnościami związanymi z biznesowymi aspektami kreowania marki i prowadzenia firmy, publikuj artykuły eksperckie i pokazuj kulisy swojej pracy.Oczywiście to tylko niektóre przykłady. Liczba mediów społecznościowych stale rośnie, co stwarza wiele możliwości i zwiększa szansę na to, że wybierzesz te, które będą najlepiej rezonowały z Twoją marką i grupą odbiorców.
Jak mierzyć zaangażowanie społeczności? Praktyczne rady
Warto trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, czy podejmowane przez Ciebie działania przynoszą efekty. Mierzenie zaangażowania społeczności dostarczy Ci cennych informacji, które pozwolą na dokonanie rzetelnej oceny i weryfikację realizowanej strategii. Jak to robić? Jest kilka sposobów.Pierwszy i najprostszy z nich to analiza liczby polubień, udostępnień i komentarzy Twoich postów. To w końcu namacalne wskaźniki aktywności Twojej grupy odbiorców. Sprawdź również, jak dużo osób posty zainteresowały na tyle, by kliknąć i dowiedzieć się czegoś więcej. To szczególnie istotne w przypadku publikacji, które mają na celu skierowanie użytkowników do określonej strony internetowej.Weź pod uwagę także czas spędzony na stronie. Oczywiście im jest on dłuższy, tym lepiej. Traktuj tego rodzaju analizę jako stały element budowania marki, a nie jednorazowe zadanie. Dzięki temu będziesz mógł nieustannie się rozwijać i zwiększać poziom zaangażowania społeczności.
Wiesz już, co zrobić, żeby zdobyć zainteresowanie odbiorców i utrzymać je na odpowiednio wysokim poziomie. Zapraszamy Cię do śledzenia kolejnych wpisów z serii Akademii Twórcy Internetowego, w których wyjaśnimy jak zwiększyć ruch na stronie internetowej i nie tylko.