Chęć zarabiania na swojej pasji to motywacja do działania wielu osób, które zaczynają karierę twórcy internetowego. Dziś nie będziemy jednak rozmawiać o pieniądzach. Wręcz przeciwnie, wyjaśnimy Ci, dlaczego warto posiadać produkt, który będziesz udostępniał swoim odbiorcom za darmo.
Darmowy produkt – czym właściwie jest?
Jak sama nazwa wskazuje, darmowy produkt to coś, co należy do Ciebie i czym postanowiłeś podzielić się z innymi bez pobierania za to opłat. Może to być pełnowartościowa rzecz lub usługa, ale wcale nie musi. Równie dobrze sprawdzi się próbka, czy wersja demonstracyjna.
Potraktuj je jako narzędzie, które posłuży Ci do pozyskania nowych odbiorców oraz do utrzymania zainteresowania tych obecnych. Wydaje Ci się, że wręczając coś za darmo, ponosisz straty? Nie należy postrzegać tego w taki sposób. Potraktuj to jako inwestycję, która z biegiem czasu przyniesie Ci wymierne korzyści w postaci licznego grona obserwujących i klientów, a także zaufania, którym będzie darzona Twoja marka.
Pamiętaj, że darmowy produkt musi być na tyle atrakcyjny, by zainteresować potencjalnego klienta, a jednocześnie nie powinien podważać wartości swoich płatnych odpowiedników znajdujących się w Twojej ofercie.
Rodzaje darmowych produktów
Przyjrzyjmy się teraz bliżej poszczególnym rodzajom darmowych produktów. Można podzielić je na kilka kategorii:
- próbki – proste w przygotowaniu, nie kosztują zbyt wiele, a do tego ułatwiają promowanie asortymentu. Dużym atutem jest ich uniwersalny charakter. Z łatwością przygotuje je większość internetowych twórców.
- webinary i kursy online – pozwalają na przekazanie wartościowych informacji i ułatwiają budowanie wizerunku eksperta, któremu można zaufać.
- ebooki, poradniki, raporty – dzięki nim zdobędziesz zainteresowanie osób, które cenią sobie merytoryczne treści. Dasz im się lepiej poznać i zwiększysz prawdopodobieństwo tego, że zdecydują się na skorzystanie z Twoich usług.
- wersje demonstracyjne – to znakomity sposób na to, by zachęcić potencjalnych klientów do przetestowania produktu bądź usługi, przekonania się jak działa, a następnie wykupienia ich pełnowartościowych odpowiedników.
Jak widzisz, jest z czego wybierać.
Jak przygotować swój darmowy produkt?
Wiesz już jakie formy przybierają darmowe produkty. Przyszedł czas na nieco trudniejsze zadanie, czyli zastanowienie się nad tym, które z tych rozwiązań najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku. Stworzenie takiego narzędzia marketingowego nie jest proste i wymaga kompleksowego podejścia.
Zacznij od wyznaczenia celu, który chcesz osiągnąć przy jego pomocy. Na czym Ci zależy? Na zbudowaniu bazy subskrybentów, zwiększeniu ruchu na stronie internetowej, czy na zdobyciu zaufania odbiorców? To bardzo ważne, żebyś potrafił odpowiedzieć na to pytanie.
Następnie przypomnij sobie, czego potrzebuje Twoja grupa docelowa, co ją motywuje i co znajduje się w kręgu jej zainteresowań. Dopiero wtedy przejdź do konkretów, czyli do tworzenia darmowego produktu. Upewnij się, że jest atrakcyjny, użyteczny i zachęcający do zgłębienia Twojej oferty.
Nasza rada? Już na wczesnym etapie prac zastanów się nad tym, jak będziesz go dystrybuować i reklamować. Zdecyduj też, czy zamierzasz udostępniać go wyłącznie przez określony czas, czy też będzie stałym elementem Twojej strategii.
Najczęściej spotykane błędy podczas tworzenia darmowego produktu
Jeśli dopiero rozwijasz swoją internetową działalność, nietrudno o popełnienie błędów.
Na co uważać podczas tworzenia darmowego produktu? Musisz mieć pewność, że rzeczywiście jest wartościowy. Gdy nie będzie atrakcyjny dla odbiorcy, nie tylko go nie zainteresuje, ale wręcz zniechęci do Twojej marki.
Kolejna pułapka, w którą łatwo wpaść, to brak spójności między nieodpłatnym produktem a resztą oferty. Jeśli nie ma między nimi związku, potencjalni klienci mogą poczuć się zdezorientowani. Nie będą też rozumieli, dlaczego mieliby cokolwiek od Ciebie nabyć.
Często spotykany błąd to również nieodpowiednia lub niewystarczająca promocja, która sprawia, że produkt dociera jedynie do niewielkiej grupy odbiorców i nie przynosi tym samym oczekiwanych efektów.
Dystrybucja i promocja, czyli jak dotrzeć do odbiorców
Będziemy z Tobą szczerzy. Stworzenie wartościowego darmowego produktu to tylko połowa sukcesu. Potrzebna jest jeszcze właściwa dystrybucja. Warto wykorzystać potencjał mediów społecznościowych i promować tam swój produkt, na przykład regularnie udostępniając link do jego pobrania wraz z krótkim hasłem promocyjnym. Facebook i Instagram będą do tego idealne.
Kolejne narzędzie to e-mail marketing. Systematycznie wysyłaj do subskrybentów informację o darmowym produkcie, ale pilnuj, by nie robić tego zbyt często. W końcu nie chcesz zniechęcić do siebie odbiorców, prawda? Bardzo możliwe, że zintegrowałeś już stronę internetową z oprogramowaniem sprzedażowym, takim jak SalesCRM od Imker. Pójdź tym tropem i zrób z niej użytek do udostępniania również tych nieodpłatnych treści.
Zadbaj o to, by osoby, które ją odwiedzają, otrzymały powiadomienie o darmowym produkcie i jasną instrukcję, w jaki sposób mogą go zdobyć. Na bieżąco monitoruj poszczególne kanały dystrybucji i analizuj, które z nich sprawdzają się najlepiej. Wyciągaj wnioski i optymalizuj działania.
Korzyści z oferowania darmowych produktów
Darmowy produkt to praktyczny prezent dla Twoich odbiorców. A co Ty możesz dzięki niemu zyskać? To przede wszystkim sposób na zdobycie nowych klientów. Pozwala im przetestować Twoją ofertę i ocenić, czy spełnia ona ich oczekiwania.Jeśli tak się stanie i dostrzegą w niej wartość, obdarzą Cię zaufaniem i z dużym prawdopodobieństwem zdecydują się na zapłacenie za pełnowartościowy towar lub usługę. Udowodnisz, że działasz transparentnie i nie masz niczego do ukrycia, a przy tym jesteś pewien tego, co tworzysz.W większości przypadków darmowy produkt przynosi rozgłos temu, kto go udostępnia. Twoja marka zyska więc na rozpoznawalności. Co więcej, może on pełnić funkcję zachęty i skłonić internautów do podarowania Ci czegoś w zamian. Zazwyczaj jest to adres e-mail, który posłuży Ci do budowania listy mailingowej. Jak widzisz, udostępnianie darmowego produktu to opłacalna inwestycja.
Przykłady skutecznego wykorzystania darmowych produktów przez popularne marki
Nic tak nie motywuje do działania, jak przykłady osób, które odniosły sukces i mogą obecnie stanowić inspirację. Nie brakuje marek, które udowodniły, że darmowy produkt to strzał w dziesiątkę. Firmy różnej wielkości i z różnych branż z powodzeniem stosują tę taktykę, aby zwiększyć bazę klientów i podnieść poziom ich zaangażowania.Dropbox, przedsiębiorstwo oferujące usługi przechowywania danych w chmurze, udostępnia użytkownikom bezpłatny plan. Liczba darmowych gigabajtów jest w nim ograniczona, ale dla wielu użytkowników był on na tyle atrakcyjny, by z biegiem czasu skłonić ich do przejścia na płatny plan premium.Kolejny przykład to Adobe, który chętnie udostępniał wersje próbne swoich flagowych programów takich jak Photoshop czy InDesign. Efekt? Umocnienie pozycji firmy jako lidera w dziedzinie oprogramowania do projektowania graficznego.Spotify, popularna platforma do strumieniowania muzyki, oferuje darmowy plan, który pozwala użytkownikom na słuchanie muzyki za darmo, ale z reklamami. Wiele osób, które zaczęło od darmowej wersji, później zdecydowało się na subskrypcję premium, chcąc cieszyć się nieograniczoną muzyką bez reklam.
Jesteśmy przekonani, że dzięki powyższym informacjom potrafisz już dostrzec potencjał, który ma darmowy produkt i wiesz, jak go wykorzystać. Chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej, chociażby na temat zwiększania sprzedaży i ruchu na stronie internetowej? W takim razie serdecznie zapraszamy Cię do lektury kolejnych wpisów.