Jako twórca, z pewnością zastanawiałeś się już, jak wykorzystać media społecznościowe do promowania swojego contentu i budowania marki. Trafiłeś w odpowiednie miejsce, bo dziś wyjaśnimy, jak maksymalnie wykorzystać potencjał Facebooka. Krok po kroku, od momentu zakładania konta, przez dobór interesujących treści, aż po monitorowanie skuteczności kampanii reklamowych. Miłej lektury.
Facebook od strony biznesowej
Trzeba przyznać, że na przestrzeni lat Facebook ewoluował. Zmienił się z miejsca, które służyło do dzielenia się z przyjaciółmi zdjęciami i wiadomościami, w znacznie bardziej rozbudowaną platformę. Obecnie oferuje swoim użytkownikom szereg przydatnych narzędzi biznesowych, takich jak grupy, płatne reklamy, czy możliwość założenia fanpage.
Korzystanie z niego wciąż jest intuicyjne, ale aby przynosiło zamierzone efekty, wymaga stosownej wiedzy i umiejętności. Warto poświęcić trochę czasu na ich zdobycie, bo to medium społecznościowe, które zapewnia szansę na dotarcie do ogromnej i zróżnicowanej liczby odbiorców.
Jak zacząć prowadzić fanpage? Pierwsze kroki
Jak zacząć prowadzić fanpage? Zakładając konto. W tym celu wystarczy wejść na stronę główną Facebooka, odnaleźć opcję utworzenia konta i wypełnić formularz niezbędnymi danymi. Należą do nich: adres e-mail, hasło, imię oraz nazwisko.
Następnie musisz kliknąć przycisk Utwórz stronę i wybrać kategorię, która najbardziej odpowiada Twojej marce. Uzupełniasz nazwę, dodajesz interesujący opis oraz zdjęcie profilowe. Postaraj się, by zakładka zawierająca informacje o Twoim brandzie pozwalała znaleźć odbiorcom to, co najistotniejsze. Zazwyczaj jest to numer telefonu, adres poczty elektronicznej i godziny pracy.
Dlaczego warto stworzyć profil biznesowy? Bo w przeciwieństwie do osobistego, gdzie limit wynosi 5000 osób, pozwala Ci cieszyć się nieograniczoną liczbą obserwujących. Gwarantuje też dostęp do narzędzi statystycznych i płatnych kampanii reklamowych.
Ciekawe funkcje, które oferuje Facebook
Facebook oferuje szeroką gamę funkcji, które pomagają w efektywnym promowaniu marki. Biorąc pod uwagę to, że każda z nich może przynieść Ci korzyści, najrozsądniej będzie poznać je wszystkie i nauczyć się robić z nich użytek. Znakomitym pomysłem jest utworzenie grupy, która stanie się przestrzenią do budowania społeczności wokół Twojej marki. Możesz prowadzić tam rozmowy związane z branżą, w której działasz, dzielić się ciekawostkami zarezerwowanymi wyłącznie dla tego specjalnego grona osób, a także zapraszać do aktywnego udziału w dyskusjach.
Doskonałym pomysłem jest też organizowanie wydarzeń dla członków grupy. Jeśli zależy Ci na stworzeniu silnej więzi z odbiorcami, postaw na transmisje live. Jak sama nazwa wskazuje, to przekaz video, który nadajesz na żywo przy pomocy Facebooka. W trakcie takiego spotkania inni mogą zadawać Ci pytania i wchodzić z Tobą w interakcję.
Twórz wydarzenia. Są idealne do promowania premier produktów albo eventów odbywających się w świecie realnym. Dzięki nim dotrzesz do większej liczby odbiorców.
Warto zapoznać się też z reklamami, bo Facebook pozwala dokładnie profilować grupę docelową. To Ty określasz, kto ma je zobaczyć, kierując się demografią, zainteresowaniami, aktywnością i nie tylko. Oczywiście to tylko niektóre z funkcji, które czekają na Ciebie na tej platformie. Masz więc naprawdę sporo możliwości.
Wypełnij swój profil interesującym contentem
Założyłeś już profil swojej marki i wiesz, z jakich narzędzi możesz korzystać, by go rozwijać. To znakomity start. Teraz przyszedł czas na wypełnienie strony treściami, które będą merytoryczne, ciekawe i atrakcyjne wizualnie.
Na pierwszy ogień pójdą zdjęcia – profilowe i okładkowe. Powinny być reprezentatywne, estetyczne i jednoznacznie nawiązywać do Twojego brandu. Wybierając je, miej na uwadze to, że są pierwszym, co zauważa użytkownik, gdy trafi na profil. Wysoka jakość jest więc podstawą.
Zadbaj o wspomnianą już sekcję informacji, a następnie przejdź do regularnego publikowania postów. Tutaj będziesz musiał wykazać się kreatywnością, by pozostały one urozmaicone, a zarazem spójne. Mogą mieć różny cel – informacyjny, promocyjny, edukacyjny albo angażujący. Facebook udostępnia wiele opcji personalizacji. Zachęcamy do tego, żebyś po nie sięgnął i upewnił się, że Twój profil jest unikalny.
Jak prowadzić profil, by przynosił oczekiwane efekty?
Zarządzanie kontem może wydawać się nieco skomplikowane, ale dzięki naszym poradom nie przysporzy Ci to żadnych problemów. Po pierwsze, systematyczność. Nie przesadzimy, mówiąc, że jest kluczem do sukcesu. Postaraj się publikować posty przynajmniej raz dziennie, by Twoja strona regularnie pojawiała się w aktualnościach u jej obserwatorów. Dzięki temu nie zapomną o Twoim brandzie.
Druga kwestia to jakość udostępnianych treści. Powinny być wartościowe dla odbiorców i pozbawione kontrowersji. Prowadząc działalność, nie zapominaj o tym, że wybrałeś tę platformę, aby znaleźć się blisko swoich potencjalnych klientów. Pozostawaj więc z nimi w stałym kontakcie i wchodź z nimi w rozmaite interakcje.
Odpowiadaj na komentarze. Nawet te negatywne. Udowodnisz w ten sposób, że zależy Ci na opiniach i jesteś w stanie uszanować odmienny punkt widzenia. Przynajmniej raz skorzystaj z płatnej reklamy. Wykup posty sponsorowane i przekonaj się, czy taka metoda promocji sprawdza się w Twoim przypadku.
Rób użytek z narzędzi analitycznych, które oferuje Facebook. Dzięki nim dowiesz się, jakiego rodzaju posty wzbudzają największe zainteresowanie, a które nie są angażujące. No i oczywiście nie bój się próbować nowych rzeczy. Testuj różne rozwiązania i szukaj swojego sposobu na sukces, zachowując przy tym wytrwałość.
Najważniejsze zasady komunikowania się z odbiorcami
Tylko przemyślana i odpowiednio zaprojektowana komunikacja z odbiorcami będzie skuteczna. Twórz wszystkie przekazy w tym samym, wcześniej określonym tonie. Jeżeli zwracasz się do internautów oficjalnie, to nie publikuj posta z wyrażeniami zapożyczonymi ze slangu i mowy potocznej. Będzie to brzmiało nieautentycznie. Jeśli zaś wybrałeś sobie swobodny ton, unikaj języka korporacyjnego. Nie bój się sięgać po emotikony, które uczynią wpis ciekawszym, ale rób to z umiarem.
Reaguj szybko i na bieżąco śledź aktywność na Twoim profilu. Najlepiej, gdy odbiorcy otrzymają odpowiedź na zadane pytanie jeszcze tego samego dnia. Poczują się wtedy dostrzeżeni i właściwie traktowani. Stosuj zwroty zachęcające do podjęcia działania i angażuj swoją publiczność. Proś o opinie, uruchamiaj ankiety, sondy, ogłaszaj konkursy.
Traktuj komunikację jak dialog, a nie monolog. Na koniec jeszcze jedna, z pozoru oczywista, ale niezwykle istotna rada. Bądź uprzejmy, bez względu na to, czy komentujący zachowują należytą kulturę osobistą.
Analiza statystyk i korzystanie z narzędzi pomiarowych na Facebooku
Włożyłeś sporo wysiłku w stworzenie i rozwijanie profilu na Facebooku. Jak sprawdzić, czy cały ten trud się opłacił? Najłatwiejszy sposób to oczywiście spojrzenie na liczbę obserwujących.
Oprócz tego dobrze będzie skorzystać z narzędzia analitycznego Facebook Insights. Znajdziesz w nim informacje na temat zasięgów, czyli liczbę użytkowników, którzy zobaczyli Twoje posty, nowych polubień oraz zaangażowania mierzonego w ilości komentarzy, udostępnień i reakcji. Insights powie Ci, o jakiej porze Twoi obserwujący najczęściej korzystają z Facebooka, jak prezentują się ich dane demograficzne i jakie treści są dla nich istotne. Przeglądaj te statystyki na bieżąco.
Obawiasz się, że wraz z rozwojem Twojej marki trudno będzie Ci pogodzić prowadzenie fanpage z innymi obowiązkami? Żaden problem. W Imker weźmiemy na siebie sprzedaż, logistykę i nie tylko. Ty skupisz się na tworzeniu, my zajmiemy się całą resztą. A w kolejnych wpisach z serii Akademii Twórcy Internetowego zdradzimy, w jakich jeszcze mediach społecznościowych warto być obecnym.