fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Logistyka dla e-commerce – na czym polega? | Imker

  z dnia: 8 listopada 2024

W dynamicznie rozwijającym się świecie handlu internetowego logistyka jest kluczowym elementem decydującym o sukcesie sklepu online. Dostęp do odpowiedniego zaplecza magazynowego i szereg działań o kompleksowym charakterze pozwalają na szybkie realizowanie zamówień. To z kolei przekłada się na zadowolenie konsumentów. Dziś wyjaśnimy, na czym dokładnie polega logistyka dla e-commerce. Zastanowimy się też nad tym, jak automatyzacja i wsparcie profesjonalistów może pomóc Ci w rozwijaniu swojej marki.

Spis treści:

  1. Logistyka e-commerce – czym jest i dlaczego jest tak ważna?
  2. Magazynowanie i zarządzanie zapasami, czyli logistyka dla e-commerce
  3. Obsługa logistyczna e-commerce sposobem na sprawne realizowanie zamówień
  4. Wysyłka towarów – szybko, bezpiecznie i bez zbędnych pomyłek
  5. Profesjonalna obsługa logistyczna sklepów internetowych dopasowana do potrzeb klienta

Logistyka e-commerce – czym jest i dlaczego jest tak ważna?

Logistyka e-commerce to szerokie pojęcie. Obejmuje wszystkie procesy związane z planowaniem, realizacją i monitorowaniem przepływu towarów. Od momentu złożenia zamówienia przez konsumenta, aż do dostarczenia mu produktu. Istotna jest tutaj elastyczność i wydajność. To one pozwalają sprostać wyzwaniom związanym z handlem internetowym, do których należą między innymi błyskawiczne dostawy, czy obsługa zwrotów. Przedsiębiorstwa, które mają kontrolę nad procesami logistycznymi i skutecznie nimi zarządzają, zyskują przewagę konkurencyjną. Z kolei te, które mają z tym problem, są narażone na negatywne opinie i utratę klientów. Choć wielu osobom może tak się kojarzyć, logistyka w e-commerce to znacznie więcej niż transport. To szereg działań, do których należą:

  • magazynowanie
  • pakowanie
  • zarządzanie zapasami
  • obsługa zwrotów

i nie tylko. Trudno wyobrazić sobie sprawnie funkcjonujący sklep z ubraniami, w którym te aspekty szwankują.

Magazynowanie i zarządzanie zapasami, czyli logistyka dla e-commerce

Właściwe zarządzanie magazynem i zapasami to niezwykle ważna kwestia. Zacznijmy od samej nieruchomości. Magazyn z prawdziwego zdarzenia powinien pozwalać na bezproblemowe i szybkie odnajdywanie poszczególnych artykułów. Dzięki temu przygotowywanie przesyłek oraz przeprowadzanie inwentaryzacji zajmie znacznie mniej czasu. Przestrzeń musi być zoptymalizowana, a ubrania właściwie rozmieszczone. Logistyka dla e-commerce to także zarządzanie zapasami. Podstawą jest odpowiedni system, który pozwoli na bieżąco kontrolować ilość poszczególnych produktów i dokonywać zamówień, zanim wystąpią braki towarowe. W rezultacie unikniesz sytuacji, w których artykuły cieszące się dużym zainteresowaniem stają się niedostępne, a Ty tracisz możliwość generowania zysków. Zbyt mała ilość asortymentu to również potencjalne opóźnienia w realizacji zamówień. Trzeba jednak pamiętać o tym, że zbyt duże zapasy także mogą stanowić źródło problemów. Bardzo często sprawiają, że właściciele sklepów decydują się na wynajem większej powierzchni magazynowej, która nie jest w pełni wykorzystywana. Tym samym narażają się na wyższe i niepotrzebne koszty. Właśnie dlatego konieczne jest zachowanie równowagi między utrzymywaniem odpowiedniej ilości towarów, a jej optymalizacją dokonywaną na podstawie zbieranych na bieżąco danych sprzedażowych. To z nich dowiesz się, które artykuły są popularne wśród konsumentów, a które nie mają wielu nabywców. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zdecydować, które z nich zostaną w ofercie, a które należałoby z niej wycofać.

Obsługa logistyczna e-commerce sposobem na sprawne realizowanie zamówień

Obsługa logistyczna e-commerce wymaga doskonałej koordynacji wielu działań. Nowoczesne systemy zintegrowane z magazynem i firmami kurierskimi pozwalają na automatyczne przesyłanie informacji o zamówieniach do magazynu. Zauważalnie przyspiesza to proces kompletacji towaru i przygotowania go do wysyłki. Wszystkie zamówienia są dokładnie weryfikowane, by upewnić się, że znajdują się w nich właściwe produkty, a ich stan jest nienaruszony. Istotną częścią logistyki e-commerce jest też stała komunikacja z klientami. Mowa tutaj zwłaszcza o informowaniu ich o aktualnym statusie zamówienia oraz przekazywaniu potwierdzenia wysyłki. Nie wolno również zapominać o obsłudze zwrotów. Im ona sprawniejsza, tym łatwiej zdobyć zaufanie konsumentów. Najważniejsze są tutaj proste i zrozumiałe zasady oraz udogodnienia, które pozwalają klientom z łatwością i szybko odesłać towar oraz otrzymać zwrot środków.

Wysyłka towarów – szybko, bezpiecznie i bez zbędnych pomyłek

Jednym z fundamentów obsługi logistycznej e-commerce jest wysyłka towarów. Szybka i bezbłędna realizacja zamówień to klucz do sukcesu sklepu internetowego. Konsumenci oczekują, że nabyte przez nich artykuły dotrą na czas, a w przypadku jakichkolwiek problemów będą mogli łatwo skontaktować się z osobami, które udzielą im pomocy. Nie wolno zapominać o nawiązaniu współpracy z właściwymi firmami kurierskimi. Najlepszą opcją będą te, które gwarantują wiele możliwości dostawy – od standardowych przesyłek, aż po te ekspresowe. Sporym atutem jest także dostęp do śledzenia paczek w czasie rzeczywistym. Pozwoli klientom na bieżąco monitorować, gdzie w danym momencie znajduje się ich zamówienie. Istotnym aspektem jest także estetyka opakowania. Właściwie zapakowane artykuły prezentują się profesjonalnie i budują pozytywny wizerunek marki. Są też należycie zabezpieczone przed rozmaitymi uszkodzeniami. Interesującym rozwiązaniem są personalizowane pudełka, na przykład z logo sklepu. To estetyczny akcent, który zrobi dobre wrażenie na odbiorcach. Nie da się ukryć, że możliwie jak najkrótszy czas dostawy jest priorytetem dla konsumentów. Zależy im na tym, by otrzymać kupione ubrania w ciągu 24, maksymalnie 48 godzin od dokonania zakupu. Jest to dla Ciebie pewne wyzwanie, ale dzięki stosownej organizacji i godnym zaufania przedsiębiorstwom kurierskim będziesz w stanie stawić mu czoła. Szybkość dostawy nie tylko wpływa na zadowolenie klientów, ale również na ich decyzje o ponownych zakupach.

Profesjonalna obsługa logistyczna sklepów internetowych dopasowana do potrzeb klienta

W dzisiejszych czasach sklepy online niezależnie od ich wielkości, muszą dostosować swoje procesy logistyczne do rosnących oczekiwań klientów. Każdy aspekt, taki jak zarządzanie magazynem, czy wybór odpowiedniej firmy przewozowej, musi być nie tylko opłacalny dla marki, ale i korzystny dla konsumentów. Nie da się ukryć, że wysokiej jakości obsługa logistyczna sklepów internetowych może zauważalnie przyczynić się do sukcesu sklepu internetowego i ułatwić jego rozwój. Ogromną zaletą jest to, że obecnie jesteś w stanie korzystać z pomocy fachowców. Nie ma potrzeby, żebyś samodzielnie zajmował się poszukiwaniem i wynajmem magazynu, kontrolowaniem znajdującego się w nim towaru, a także jego wysyłką. Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z profesjonalistami i powierzenie im tych zadań. Fulfillment dla ecommerce to idealna opcja, gdy pragniesz skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu i poświęcić się takim kwestiom, jak marketing, czy nawiązywanie kontaktów w branży. Firma zewnętrzna dysponuje licznym zespołem złożonym z osób o imponującej wiedzy, doświadczeniu i umiejętnościach. Nie musisz więc obawiać się o to, że braki kadrowe wpłyną na funkcjonowanie Twojego sklepu. Dostęp do zaawansowanych technologicznie rozwiązań, automatyzacja licznych procesów i dysponowanie wystarczająco dużą przestrzenią magazynową sprawiają, że wszystkie zadania są wykonywane szybko, sprawnie i poprawnie. W Imker współpracujemy z właścicielami sklepów internetowych z różnych branż. Dołącz do nich i przekonaj się, co możemy dla Ciebie zrobić!

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️