fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Nie oceniaj książki po okładce? Czyli dlaczego warto zadbać o odpowiednią okładkę książki

  z dnia: 24 czerwca 2022

W naszym języku na dobre utarło się powiedzenie, aby „nie oceniać książki po okładce”. Odnosi się oczywiście do wszystkich aspektów życia, ale dziś chcielibyśmy potraktować je wprost i zastanowić się, dlaczego okładka książki jest tak ważna. Można bowiem śmiało stwierdzić, że dla wielu czytelników projekt okładki stanowi główne kryterium wyboru.


Dlaczego okładka książki jest tak ważna?

Z okładką książki jest trochę tak jak z opakowaniem artykułu spożywczego czy sklepową witryną. Większość konsumentów kupuje najpierw wzorkiem, a dopiero później sprawdza realną wartość danego produktu. Dotyczy to także książek, których okładka spełnia dwie kluczowe role:

  • informacyjną – na okładce publikacji znajduje się szereg danych dotyczących treści dzieła, autora czy wydawcy. To przede wszystkim z okładki potencjalni nabywcy czerpią informacje, które potrafią zaważyć na decyzji zakupowej;
  • sprzedażową – okładka ma również zachęcić odbiorców do zwrócenia uwagi na książkę, a to już połowa sukcesu. Powinna być zatem zaprojektowana w sposób wyrazisty i ciekawy.

Czy zdarzyło Ci się wejść do księgarni w celu zakupu jednej, konkretnej książki, a wyszedłeś z trzema innymi? Dlaczego dokonałeś zakupu właśnie tych pozycji? Z jakichś powodów zwróciły Twoją uwagę. To z całą pewnością zasługa dobrze zaprojektowanej okładki. Oprawa dzieła ma zatem o wiele większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać.


Odpowiednia okładka, czyli jaka?

Zastanówmy się teraz, czym powinna wyróżniać się odpowiednia okładka. Nie bez znaczenia są tutaj trendy graficzne, które oczywiście z biegiem lat ewoluują i zmieniają się. Dyktują je przede wszystkim duże wydawnictwa, które nie zawsze wprowadzają na rynek dobrą jakość. Wielu autorów publikuje swoje dzieła w seriach, których okładki wyglądają wręcz identycznie. Podobnie wygląda sprawa publikacji o bliźniaczej tematyce. Sytuacja ta sprawia, że z jednej strony łatwo jest zaprojektować okładkę, która będzie wyrazista, z drugiej jednak – czytelnicy czują się często bezpieczniej, sięgając po dzieła, po których wiedzą, czego mogą się spodziewać. Jak zatem zwycięsko wyjść z tej sytuacji i znaleźć optymalny kompromis?

Wszystko zależy od tematyki, jaką porusza wydawane dzieło. Aby znaleźć złoty środek, najlepiej jest wybrać się do księgarni i przejrzeć topowe dzieła z danego segmentu: np. kryminały, romanse czy poradniki. Zwróć uwagę na wykorzystaną kolorystykę, czcionkę oraz rodzaj oprawy. Następnie postaraj się wprowadzić do projektu swój indywidualny pierwiastek. Dobrze zaprojektowana okładka książki powinna bowiem przede wszystkim przyciągać uwagę potencjalnych czytelników, budzić emocje i ciekawość. Oczywiście na oprawie muszą znaleźć się także informacje o autorze i tematyce dzieła.


Jak zaprojektować dobrą okładkę?

Okładka książki powinna być inspirowana przede wszystkim jej treścią i okolicznościami powstania. Jej zaprojektowanie wiąże się zatem z koniecznością znajomości dzieła lub umiejętnym przekazaniu grafikowi naszej wizji. Z tego powodu wielu autorów decyduje się na samodzielne zaprojektowanie okładki, chcąc jednocześnie obniżyć koszty wydawnicze. I o ile twórcy posiadający konkretne umiejętności z tego zakresu są w stanie stworzyć naprawdę imponującą grafikę, o tyle większość autorów polega na tym zadaniu.

Jeśli zatem naprawdę zależy Ci na dobrym odbiorze i satysfakcjonującej sprzedaży własnej książki, ale nie znasz się na projektowaniu graficznym, oddaj tę kwestię w ręce doświadczonego profesjonalisty. Dzięki temu unikniesz komplikacji i przykrych rozczarowań. Profesjonalni graficy to osoby niezwykle kreatywne, które nie tylko wezmą pod uwagę Twoje wytyczne i wszelkie rekomendacje dotyczące projektu, ale zaproponują także własne rozwiązania.


Co w przypadku e-booków?

Odpowiednia okładka e-booka jest tak samo ważna, jak oprawa książki tradycyjnej. Czytelnicy bardzo często przeglądają elektroniczne biblioteki w poszukiwaniu czegoś, co po prostu zwróci ich uwagę. Są spragnieni czytania i chcą po prostu znaleźć interesujące dzieło. Nie mają jednak czasu na długie poszukiwania, dlatego bardzo często kierują się impulsem i „oceniają książkę po okładce”. Dobra oprawa książki elektronicznej ma zatem przede wszystkim sprawić, że spośród dziesiątek tytułów wyświetlonych na ekranie, odbiorca wybierze właśnie Twoją, a następnie rozwinie jej opis i doda dzieło do swojego koszyka. Druga sprawa to możliwe wydanie książki tradycyjnej w przyszłości. Wielu twórców na późniejszym etapie swojej działalności postanawia wydać e-book także w tej formie. Aby zachować spójność, okładka powinna być dokładnie taka sama, jak w przypadku dzieła elektronicznego.

Projekt okładki to jeden z kluczowych elementów procesu wydawniczego. Zdecydowanie warto potraktować go naprawdę poważnie i nie bagatelizować tej kwestii, ponieważ ma ona naprawdę istotny wpływ na późniejszą sprzedaż naszego dzieła.

IMKER
IMKER

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez IMKER spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej „IMKER KRZYSZTOF BARTNIK”) z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️