Skontaktuj się z nami! Blog

Zapisz się! » do naszego newslettera. Dzięki temu nic Cię nie ominie!

Czym różni się wydanie książki w tradycyjnym wydawnictwie, w modelu self-publishing oraz ze wsparciem IMKER?

  z dnia: 6 sierpnia 2020

“Wydać książkę” – co to tak naprawdę znaczy? Jakie procesy i etapy kryją się za tym przedsięwzięciem? Kto za nie odpowiada, w zależności od tego czy autor zdecyduje się na współpracę z tradycyjnym wydawnictwem, publikację w modelu self-publishing, lub self-publishing ze wsparciem IMKER?


W całym procesie tworzenia i sprzedaży produktu, jakim jest książka, można wyróżnić 13 głównych kroków:

    1. Napisanie książki
    2. Akceptacja treści
    3. Redakcja, korekta i skład
    4. Okładka (pomysł, opracowanie graficzne)
    5. Druk (wybór papieru, formatu, decyzja o nakładzie)
    6. Odbiór książek z drukarni, kontrola jakości
    7. Magazynowanie książek
    8. Obsługa wysyłki premierowej
    9. Zaopatrzenie w materiały potrzebne do wysyłki
    10. Sklep internetowy
    11. Dystrybucja i sprzedaż
    12. Obsługa klientów
    13. Rozliczenia (faktury, wpłaty, zwroty etc.)

Proponujemy Wam przyjrzenie się każdemu z osobna i porównanie tego, jak wyglądają w zależności od wybranego modelu publikacji.


Napisanie książki

Autor samodzielnie pisze książkę – to jedyna czynność, która leży całkowicie po stronie autora, niezależnie od modelu, w którym postanowił wydać swoje dzieło. No chyba, że twórca postanowi skorzystać z usług ghost writera… Ale to już zupełnie inna historia, na którą na pewno nie znajdziemy miejsca w tym tekście.

Autorzy postanawiają wydać książkę samodzielnie najczęściej z trzech powodów:

  • Po pierwsze, chcą samodzielnie decydować o finalnym efekcie: zawartości, treści, okładce.
  • Po drugie, nie chcą dzielić się zyskami z wydawnictwem w tak nierównych proporcjach: 5-10 proc. ceny książki dla autora – 90-95 proc. dla wydawnictwa.
  • Trzecim powodem są prawa majątkowe do dzieła. Self-publisherzy zachowują pełnię praw, a tym samym decydują o kolejnych wydaniach, audiobookach, ewentualnych ekranizacjach lub grach realizowanych na podstawie ich książek i sami ustalają wynagrodzenia z nimi związane.

Self-publishing to nie tylko benefity!

Trzeba jednak spojrzeć na proces wydawniczy szerzej, aby przekonać się, że znakomite pióro to tylko jeden z wielu elementów potrzebnych do osiągnięcia sukcesu. Podczas współpracy z tradycyjnym wydawnictwem, to ono przejmuje szereg obowiązków. Za niektóre aspekty chcieliby odpowiadać autorzy, ale większości obowiązków chętnie się zrzekają. Co więc sprawia, że niektórzy decydują się jednak na self-publishing? Jakie wyzwania przed nimi stoją? Jakie korzyści się z tym wiążą?


Redakcja, korekta

Ten krok jest wyjątkowo ważny i czasochłonny. Co gorsza, jeżeli któryś z elementów zostanie przeprowadzony pobieżnie i niestarannie, będzie wymagał powtórzenia. Słaba korekta sprawi, że nawet wnikliwy i interesujący materiał, może być przez czytelników odebrany jako mało wiarygodny i nieprofesjonalny. Samodzielna korekta i redakcja może być niewystarczająco dokładna. Autor przyzwyczajony do własnych sformułowań, może nie uchwycić nieścisłości, błędów stylistycznych czy logicznych. Przy współpracy z tradycyjnym wydawnictwem, to ono odpowiada za merytoryczną stronę tego etapu.

Jak uniknąć błędów?

IMKER współpracuje ze specjalistami, którzy służą self-publisherom pomocą w redakcji i korekcie.


Okładka

O grafice okładkowej i rodzaju okładki, papierze, formacie książki i rodzaju druku decyduje wydawca. W przypadku self-publishingu jest oczywiście odwrotnie. O tych wszystkich kwestiach decyduje sam autor. Autor ma więc jednocześnie przywilej decydowania o finalnym efekcie, ale musi też podjąć kilka szczegółowych decyzji w tematach, na których się zazwyczaj nie zna.

Jak ograniczyć ryzyko błędnej decyzji dotyczącej okładki, formatu, papieru?

IMKER doradza przed podjęciem ostatecznych decyzji o projekcie okładki, rodzaju papieru etc. Rozważy, jaka okładka, papier czy format będzie atrakcyjniejszy dla czytelników. Jak przy tym zoptymalizować koszty. Zastanowi się, czy i kiedy warto wykreować coś niestandardowego – bo przecież druk takich formatów jest zazwyczaj droższy. Zwróci też uwagę na takie kwestie jak wytrzymałość okładki – niektóre ich rodzaje łatwo się niszczą w transporcie.


Wielkość nakładu

To kolejny aspekt, na który nie ma wpływu autor, wydając swoją książkę w tradycyjnym wydawnictwie. Kiedy jednak wydaje ją samodzielnie, sam musi oszacować wielkość nakładu. Warto zaznaczyć, że jest to kluczowy parametr! Łatwo przeszarżować z wielkością nakładu i zamiast zarobić – stracić.

Jak dobrze zdefiniować wielkość nakładu?

Doradzamy w tej kwestii naszym klientom, biorąc pod uwagę potencjalną grupę docelową, możliwości marketingowo-sprzedażowe autora oraz koszty druku. Zazwyczaj wystarczy kilkaset sprzedanych egzemplarzy, aby inwestycja w self-publishing się zwróciła.


Dostawa książek z drukarni. Kontrola jakości

To jest bardzo ważny moment, za który jest odpowiedzialne wydawnictwo lub self-publisher. W przypadku współpracy z nami, to IMKER przejmuje pałeczkę i od momentu odbioru książek z drukarni zajmuje się całą fizyczną i logistyczną pracą związaną z książkami.

Jak pomagamy zachować jakość?

Dzięki naszej czujności już wielu autorów uniknęło rozczarowania co do jakości druku i mogło skutecznie dochodzić swoich praw do reklamacji w drukarni.

Podczas przyjęcia przesyłki z drukarni:

  • Rozpakowujemy część palety, bo czasem w środku bywają egzemplarze uszkodzone w transporcie albo wadliwe – np. na skutek zbyt szybkiego spakowania świeżo po wydrukowaniu.
  • Robimy zdjęcia.
  • Przekazujemy uwagi do autora.
  • Spisujemy ewentualne protokoły szkody/niezgodności i przygotowujemy dokumentację do ewentualnej reklamacji w drukarni.

Drukarnie dobrze wiedzą, że zupełnie wyjątkowo dbamy o szczegóły i jakość. Zdają sobie sprawę, że dostawa zostanie szczegółowo sprawdzona i starają się wszystko zrobić na najwyższym poziomie, tak żeby uniknąć niepotrzebnych zgłoszeń reklamacyjnych.


Magazynowanie książek

W poprzednim wpisie blogowym, wizualizowaliśmy Wam, ile miejsca zajmuje 60 paczek, zawierających wewnątrz tylko jedną książkę. Podpowiadamy lub przypominamy – naprawdę sporo.

Niezależni wydawcy, jeśli nie współpracują z firmą fulfillmentową, muszą wygospodarować taką przestrzeń w domu, piwnicy lub wynająć magazyn, co generuje koszt od kilkuset do nawet kilku tys. zł. Miejsce na magazynowanie książek nie tylko trzeba znaleźć, ale też zadbać, by było ubezpieczone na wypadek zalania, pożaru czy kradzieży, a także o to, by nie było w nim wilgoci, która błyskawicznie niszczy książki.

Jak IMKER może pomóc rozwiązać problem przestrzeni na magazynowanie książek?

Przechowując książki u nas nie tylko nie ograniczasz swojej przestrzeni życiowej. Masz również pewność, że budynki, w których przechowujemy Twoje utwory spełniają odpowiednie standardy oraz są ubezpieczone od zdarzeń losowych oraz zabezpieczone przed wilgocią.

 


Wysyłka premierowa

To długo wyczekiwany moment dla każdego autora. Książka nareszcie jest gotowa, są pierwsze zamówienia, może nawet setki zamówień. I znowu, jeśli autor wydaje książkę w wydawnictwie, to ono zajmuje się wysyłką. Jeśli jednak podjął się wysyłki samodzielnie – czeka go wyzwanie.

W zależności od liczby egzemplarzy, samodzielna wysyłka może zająć kilka dni lub nawet tygodni. Jest to czynność prosta, ale wymagająca odpowiedniego sprzętu, materiałów oraz przestrzeni, umowy z kurierem lub skorzystania z usług brokera, a wówczas nadawanie trwa dłużej. Można do tego zatrudnić pracowników lub korzystać z pomocy rodziny lub przyjaciół – ale wówczas trudno o utrzymanie jakości. I w praktyce – również rozsądnych terminów ważnych dla czytelników. Samodzielne pakowanie i wysyłka paczek pochłania bardzo dużo czasu i zasobów, które można byłoby poświęcić na promocję i marketing oraz budowanie relacji z klientami.

Jak podchodzimy do tematu przedsprzedaży w IMKER?

Dysponujemy odpowiednim zapleczem, przestrzenią oraz wyszkoloną kadrą pracowniczą. Obsłużyliśmy już ponad 200 wysyłek premierowych o różnych wolumenach, od 50 do ponad 40 tys. przesyłek. Nasze doświadczenie pozwala nam tak zaplanować proces, żeby dziennie wysyłać ok. 2-3 tys. przesyłek tylko w imieniu jednego autora. Mamy umowy z kilkoma firmami kurierskimi i to autor wybiera, które formy wysyłki udostępni w swoim sklepie, nie ponosząc dodatkowych kosztów na działania logistyczne związane z obsługą różnych przewoźników. Oferujemy wysyłkę Pocztą Polską – Kurier 48, kurier DPD, kurier InPost, Paczkomaty InPost, Paczka w Ruchu. Po naszej stronie jest też zapewnienie opakowania, wypełniaczy, dyspenserów, kartonów, kopert, etc. To my martwimy się o to, żeby nie zabrakło kartonów, taśmy czy papieru do druku etykiet.


Sprzedaż książek

Gdy książka jest wydana przez tradycyjne wydawnictwo, to ono decyduje, gdzie i za jaką cenę będzie sprzedawana. Wybiera księgarnie i sklepy internetowe, bądź sprzedaje za pośrednictwem własnej strony. Autor nie ma wpływu na to, czy książka jest sprzedawana po cenie okładkowej czy mniejszej, wynegocjowanej przez punkty sprzedaży. Ma to znaczenie, ponieważ bardzo często autor dostaje swój procent od ceny sprzedaży, a nie od ceny okładkowej. Twórca też nie ma szansy na skontrolowanie wydawnictwa, ile książek rzeczywiście zostało sprzedanych. Pozostaje mu tylko zaufać, że wydawca jest uczciwy.

Autorzy niezależni mogą starać się samodzielnie umieścić książkę w księgarniach. Może być to trudne, zwłaszcza w księgarniach sieciowych, przyzwyczajonych do zawierania umów bezpośrednio z wydawnictwami. Najczęściej jednak, twórcy decydują się na sprzedaż książki poprzez własną stronę internetową, landing page lub bloga.

Jak IMKER może wesprzeć sprzedaż?

Oferujemy system SalesCRM, który jest prosty w obsłudze i dostosowany do obsługi sprzedaży książek w ramach self-publishingu. Nasz system jest zintegrowany ze wszystkimi istotnymi narzędziami – wykorzystuje popularne i sprawdzone rozwiązania w zakresie wystawiania faktur, przyjmowania płatności, nadawania przesyłek, wysyłki newslettera. Do tego daje możliwość upsellingu – proponowania w koszyku dodatkowych produktów oraz odzyskiwania nieopłaconych zamówień. Ponadto, współpracujemy ze sprawdzonymi webdesignerami w zakresie tworzenia landing page sprzedażowych. Możemy doradzić w zakresie sposobu dystrybucji, strategii cenowej i ewentualnych akcji promocyjnych. Mamy unikalne doświadczenie, którym chętnie się dzielimy.


Obsługa klienta

Kontakt z czytelnikami jest jednym przywilejów autora. Ale ten w sprawie zwrotów, reklamacji, zażaleń – jest po prostu obowiązkiem, realizowanym przez wydawnictwo, przez self-publishera, albo przez nas. Jako jedyna firma fulfillmentowa na rynku oferujemy także usługi związane z obsługą klienta, która jest czasochłonna i wymaga szybkiej reakcji w przypadku zażaleń. Podczas ich rozpatrywania ważna jest też znajomość praw konsumenckich.

Jak pomagamy w obsłudze klientów?

Wyręczamy, oferując kompleksowy pakiet obsługi klienta, który wynika z wielu lat doświadczeń. Oferujemy support w zakresie obsługi mailowej i telefonicznej oraz pełną obsługę reklamacji i zwrotów. Nasi pracownicy są odpowiednio wyszkoleni z zakresu komunikacji, a ich celem jest jak najszybsze rozwiązywanie problemów klienta. Posiadamy wypracowane standardy obsługi reklamacji i zwrotów zgodne z obowiązującymi przepisami. Średni czas reakcji na e-mail w lipcu wynosił 2 godziny i 8 minut, a na 62 proc. wiadomości odpowiedzieliśmy w ciągu godziny.


Faktury, rozliczenia

Jeśli autor wydaje książkę w modelu selfpublishing, musi prowadzić własną działalność gospodarczą. Przyda się też własny księgowy, z którym ustali zasady wystawiania faktur i rozliczania sprzedaży.

Kiedy autor ma już ustalone te zasady, nasze biuro obsługi może rozliczać wpłaty, wystawiać faktury i korekty według wytycznych klienta w systemie wFirma/Fakturownia oraz wygenerować z tego systemu pliki JPK dla księgowości.


Dochód ze sprzedaży książki

Docieramy do punktu, w którym różnice są najbardziej spektakularne. Jeśli książka wydana w wydawnictwie kosztuje na rynku 49 zł, autor może liczyć tylko na 3-5 zł od sprzedanej sztuki. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju umowy, ale w przybliżeniu jest to właśnie taka kwota.

Self-publisher dostaje 100 proc. ceny sprzedaży. Oczywiście musi ponieść koszty związane z zakupem materiałów, wysyłaniem paczek, działaniami sprzedażowo-marketingowymi. Czasem koszty liczą się w złotówkach, ale warto wziąć też pod uwagę cenę czasu jaki self-publisher musi poświęcić wszystkim zajęciom związanym z tworzeniem i sprzedażą książki. Więcej o czasie i kosztach sukcesu przeczytacie w tym materiale.

Ile pieniędzy trafia do autora współpracującego z IMKER?

W przypadku współpracy niezależnego autora z IMKER, twórca otrzymuje 100 proc. ceny każdej sprzedanej książki. IMKER zarabia na paczkach oraz pozostałych usługach, zgodnie z zawartą umową.


Self-publishing z IMKER

Autorzy, którzy mimo dodatkowych obowiązków, chcą podjąć się wydania książki w modelu self-publishing, mogą skorzystać z naszego wsparcia. W IMKER przejmujemy obowiązki autora – od odbioru książek z drukarni, poprzez magazynowanie, organizację premierowej wysyłki, obsługę zamówień, pakowanie przesyłek, przyjmowanie zwrotów i reklamacji. To nie wystarczy? Nie ma problemu!

Współpracujemy z firmami, które profesjonalnie zajmują się redakcją, korektą i składem książek. Polecamy drukarnie, które oferują najlepszy stosunek jakości do ceny. Doradzamy, jaki nakład książek będzie odpowiedni, biorąc pod uwagę wielkość społeczności zgromadzonej wokół autora i jej zaangażowanie. Doradzamy w kwestii cen i promocji oferujemy autorski system SalesCRM, a także współpracujemy z webdesignerami.

Wszystko, czego potrzebujesz.
Co możemy dla Ciebie zrobić?

Ewa Bartnik
Ewa Bartnik

Ewa Bartnik - absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, a także studiów podyplomowych z rachunkowości w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu. Obecnie studiuje MBA na Politechnice Lubelskiej. Od 14 lat związana z branżą e-commerce. Swoje rozległe doświadczenia zdobyte w trakcie pracy w sklepach internetowych, wykorzystywała współtworząc blog eKomercyjnie.pl. Od 2018 roku w firmie IMKER odpowiada za zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, optymalizację procesów biznesowych, politykę HR i rozwój organizacji. Jej wszechstronne zainteresowania związane z rozwijaniem talentów, controllingiem kosztów oraz outsourcingiem usług jako metodą optymalizacji wyników, motywują ją do ciągłego doskonalenia oraz budowania organizacji uczącej się. Kiedy nie pracuje, czyta, chodzi po górach, żegluje, zajmuje się rękodziełem artystycznym i poszukiwaniem dzikich plaż. Czy Ewa kiedykolwiek odpoczywa? Nie musi. Wierzy, że osoby, które zawodowo robią to, co kochają, nigdy nie pracują. To właśnie jej przypadek.

Zaczynajmy współpracę!

Przejrzyj ofertę i skontaktuj się z nami!