Cze艣膰 !
Bardzo dzi臋kuj臋 wszystkim za 偶yczenia kolejnych 15 lat prowadzenia dzia艂alno艣ci, kt贸re dosta艂em po wysy艂ce ostatniego newslettera! Ciesz臋 si臋, 偶e mo偶emy razem zmienia膰 rynek tw贸rc贸w w Polsce.
A dzisiaj przedstawi臋 Ci histori臋 produktu o nazwie „Vivid Kingdoms”.
Nic nie wiesz na ten temat?
Nic dziwnego, bo ten produkt dopiero powstaje. Aktualnie trwa zbi贸rka crowdfundingowa na jego produkcj臋.
Ale nie to w tej historii jest z perspektywy tw贸rcy najciekawsze…
Zapraszam!
Poznajcie Ten Hundred
Ten Hundred (a raczej Peter Robinson) to artysta i designer ze Stan贸w Zjednoczonych. Specjalizuje si臋 w tworzeniu efektownych murali oraz 偶ywych, kolorowych obraz贸w.
Swoj膮 dzia艂alno艣膰 niemal od samego pocz膮tku pokazuje w sieci. Prowadzi w艂asn膮 stron臋 (ze sklepem, gdzie sprzedaje w艂asne produkty), popularny kana艂 na YouTube, bardzo cz臋sto pokazuje „zaplecze” tego, jak powstaj膮 jego dzie艂a.
Na YouTube pojawi艂 si臋 jeszcze w 2009 roku i do czasu „Vivid Kingdoms” opublikowa艂 mn贸stwo film贸w i zebra艂 spo艂eczno艣膰 ponad 500 tys. subskrybent贸w.
Oczywi艣cie nic nie wydarzy艂o si臋 „samo”, tylko krok po kroku Peter zdobywa艂 rozpoznawalno艣膰 w 艣wiecie Internetu.
Co to jest Vivid Kingdoms?
Pomimo mn贸stwo zrealizowanych projekt贸w, za bohaterem tego wpisu chodzi艂o jednak wielkie marzenie. Tak to cz臋sto z nami tw贸rcami bywa 馃榾
Ot贸偶 Peter chcia艂 zrealizowa膰 pomys艂 stworzenia w艂asnej, unikalnej talii kart.
Nie byle jakiej, bo z艂o偶onej w ca艂o艣ci z jego dzie艂, koncepcji i wykonanych na 艣wietnej jako艣ci papierze.
Tym jest w艂a艣nie opisywane Vivid Kingdoms.
Czy do tej pory na rynku nie by艂o mn贸stwa innych, ilustrowanych talii kart? Oczywi艣cie, 偶e by艂y.
Ten Hundred postanowi艂 jednak kilka rzeczy zrobi膰 inaczej… I to zadecydowa艂o o jego sukcesie.
Jak mo偶na podej艣膰 do tworzenia w艂asnego produktu?
Pomys艂 by艂 ciekawy, wymaga艂 jednak du偶ego zaanga偶owania ze strony tw贸rcy, przez co odk艂ada艂 ci膮gle jego rozpocz臋cie.
A偶 wreszcie – jak sam przyznaje – postanowi艂 po prostu zacz膮膰.
Nie dzia艂a艂 jednak w typowy spos贸b – znika艂 z social medi贸w, zaszy艂 si臋 w pracowni i tworzy艂 produkt, a偶 b臋dzie z niego zadowolony…
Zamiast tego, rozpocz膮艂 10 lipca tego roku seri臋 film贸w na YouTube, w kt贸rych krok po kroku opisywa艂 ca艂y proces.
W pierwszym przedstawi艂 swoj膮 koncepcj臋, pierwsze rysunki oraz pokaza艂, z jakimi problemami przyjdzie mu si臋 mierzy膰.
W kolejnych pokazywa艂 dalsze prace oraz zmiany, kt贸re wdro偶y艂. Omawia艂 proces produkcji samych kart, spotyka艂 si臋 z do艣wiadczonymi w temacie osobami. Prezentowa艂 projekty, a p贸藕niej opakowania, itd.
Czyli zamiast ukrywania si臋 ze swoj膮 prac膮, wyszed艂 odbiorcom naprzeciw. To by艂 艣wietny kierunek.
Ale Peter zrobi艂 co艣 jeszcze…
Anga偶owanie spo艂eczno艣ci w powstawanie produktu!
Bardzo du偶o zmian od momentu rozpocz臋cia prac do ich finiszu powsta艂o w „Vivid Kingdoms” na bazie reakcji fan贸w.
Od samego pocz膮tku Ten Hundred postawi艂 na otwart膮 komunikacj臋 ze swoj膮 spo艂eczno艣ci膮. Zach臋ca艂 ich do wyra偶ania swojego zdania, podrzucania pomys艂贸w, reagowania na to co robi艂.
Jak przyznaje Peter, czytanie setek wiadomo艣ci sp艂ywaj膮cych do niego r贸偶nymi kana艂ami (email, Discord, Messenger, etc.), by艂o sporym wyzwaniem, ale to dzi臋ki nim ca艂y projekt ostatecznie wygl膮da tak, a nie inaczej.
Tw贸rca przyznaje, 偶e bez pomocy swojej zaanga偶owanej spo艂eczno艣ci nigdy nie wpad艂by na wiele pomys艂贸w.
Efekty publicznego tworzenia produktu
Kolejnym krokiem w ca艂ej inicjatywie by艂o uruchomienie sprzeda偶y.
Ten Hundred przyzna艂, 偶e zastanawia艂 si臋 nad sfinansowaniem produkcji i po prostu umieszczeniem jej w swoim sklepie, lecz finalnie – ze wzgl臋du na to, 偶e nie by艂 w stanie oszacowa膰 zainteresowania – zdecydowa艂 si臋 na kampani臋 crowdfundingow膮 na serwisie Kickstarter.
Jej pr贸g zostawia艂 ustawiony do艣膰 nisko, na 10 tysi臋cy dolar贸w.
Po cichu tw贸rca przyznawa艂, 偶e marzy艂 o tym, 偶eby sprzeda膰 swoje talie kart w sumie za 100 tysi臋cy dolar贸w.
Tymczasem w pierwszych 24 godzinach od uruchomienia kampanii na Kickstarter zebra艂 zawrotn膮 kwot臋 1 miliona dolar贸w!
A pr贸g powodzenia kampanii by艂 ju偶 osi膮gni臋ty w… 3 minuty!
Aktualnie, gdy czytacie te s艂owa, na liczniku jest ju偶 kwota 1,67 mln USD i ca艂y czas ro艣nie. Liczba wspieraj膮cych kampani臋 przekroczy艂a 19 tysi臋cy.
Do ko艅ca oferty jest jeszcze 13 dni, a Peter dodaje nowe rzeczy do oferty (m.in. unikalne opakowania, koszulki ze wzorami z kart, etc.).
Upsell na ca艂ego! 馃殌
Lekcje z tej historii dla Ciebie
Uwielbiam takie historie! Uwielbiam tak偶e si臋 nimi z Tob膮 dzieli膰 wraz z wnioskami.
Dzia艂ania Ten Hundred podczas projektu „Vivid Kingdoms” pokazuj膮 wiele ciekawych rzeczy.
Przede wszystkim, olbrzymi potencja艂 budowania produkt贸w w oparciu o posiadan膮 spo艂eczno艣膰, kt贸ra chce wspiera膰 tw贸rc臋 w ka偶dej kolejnej pracy.
Publiczne tworzenie produktu pokazuje te偶 jak bardzo mo偶na udoskonali膰 tworzon膮 rzecz, dzi臋ki pomys艂om aktywnych fan贸w.
To sprawia, 偶e oni anga偶uj膮 si臋 w jego powstawanie i na ko艅cu kupuj膮 po cz臋艣ci swoje dzie艂o. Dzi臋ki temu, 偶e uczestniczyli w procesie s膮 ju偶 przekonani do zakupu.
Historia Petera pokazuje te偶, 偶e decyduj膮c si臋 na opcj臋 build in public trzeba na to zarezerowa膰 bardzo du偶o czasu, bo projekt poch艂ania ca艂膮 energi臋.
Na pewno nie by艂by w stanie osi膮gn膮膰 takich wynik贸w, gdyby dopiero zaczyna艂 (bez 偶adnej spo艂eczno艣ci), ale te偶 nic nie powstaje od razu. To proces i trzeba mie膰 tego 艣wiadomo艣膰.
Mam nadziej臋, 偶e ta historia zmotywuje Ci臋 do dzia艂ania.
Najlepszy moment na start to w艂a艣nie dzisiaj!
PS
Na koniec jeszcze moja obserwacja.
Tak du偶y, niespodziewany sukces mo偶e te偶 spowodowa膰 problemy z dostarczeniem wszystkich zam贸wie艅 na czas.
Wyd艂u偶a si臋 czas produkcji (inaczej zamawia si臋 5 tys. czegokolwiek, a inaczej 20 tys.), do tego tak偶e konieczno艣膰 znacznie wi臋kszych wysy艂ek.
To mo偶e, ale nie musi, wp艂yn膮膰 na timeline ca艂ego projektu.
W takich chwilach przydaje si臋 w艂a艣nie IMKER, kt贸ry szybko i sprawnie realizuje nawet du偶e liczby zam贸wie艅 w kr贸tkim czasie. Szkoda, 偶e nie ma nas jeszcze na rynku ameryka艅skim 馃槈
Z przyjemno艣ci膮 jednak rozwi膮zujemy tego typu sytuacje dla polskich tw贸rc贸w.
Je偶eli zatem zdecydujesz si臋 na publiczne tworzenie swojego produktu i b臋dziesz potrzebowa艂 partnera do sprzeda偶y i wysy艂ek, to wiesz gdzie nas znale藕膰!
Spodziewaj si臋 kolejnych wiadomo艣ci ode mnie na temat self-publishingu oraz sprzeda偶y ksi膮偶ek w Internecie w najbli偶szym czasie.
—
Pozdrawiam
Krzysztof Bartnik / 聽imker.pl