Fulfillment to usługa, która w ostatnich latach konsekwentnie zyskuje na popularności. Wspiera ona twórców oraz właścicieli sklepów internetowych, dzięki czemu mogą oni oddelegować znaczną część swoich obowiązków na zewnątrz. Na czym konkretnie polegają usługi fulfillmentu i dlaczego warto z nich skorzystać?
W tym artykule przeczytasz o:
Czym jest fulfillment?
Fulfillment to usługa, która polega na outsourcingu poszczególnych procesów logistycznych do zewnętrznej firmy. Zakłada m.in. kompleksową obsługę magazynu, pakowania czy wysyłki zamówień. Firmy oferujące tego typu usługi doskonale wpisują się w potrzeby nowoczesnego biznesu, szczególnie w branży e-commerce.
Wiele osób myli fulfilment z dropshippingiem, jednak warto nauczyć się rozróżniać te dwie usługi. Dropshipping nie zakłada bowiem tak dużej kompleksowości i personalizacji, choć w wielu kwestiach zakres działań się pokrywa.
Co wchodzi w zakres usług fulfillmentowych?
Standardowe usługi fulfillmentu zakładają realizację kilku kluczowych procesów: magazynowanie towaru, pakowanie i wysyłkę zamówień. Możliwy jest outsourcing wszystkich tych usług, jak i tylko częściowa współpraca.
Jeśli chodzi o magazynowanie, to firmy fulfillmentowe dysponują własną przestrzenią, która jest doskonale zabezpieczona i wyposażona. Towar przechowywany jest na nowoczesnych paletach i/lub regałach magazynowych.
Co ważne, w zakres usługi wchodzi również zazwyczaj kompleksowa obsługa stanów magazynowych – przyjmowanie dostaw towaru, kontrola stanu magazynowego, przygotowywanie wszelkiej dokumentacji czy obsługa zamówień hurtowych. Z kolei pakowanie paczek i ich wysyłka przebiega z zachowaniem najwyższych standardów, co znacznie zmniejsza ilość reklamacji czy zwrotów. Każda paczka jest pakowana i wysyłana przez wyspecjalizowanych fachowców, jest też dodatkowo zabezpieczana na czas transportu.
Co więcej, firmy fulfilmentowe (jak np. IMKER) zajmują się również zmianą statusów zamówień w sklepie internetowym czy monitorowaniem paczek podczas dostawy. Jeśli istnieje taka potrzeba, pracownicy firm outsourcingowych mogą także interweniować u przewoźników w sprawie ewentualnych problemów z dostarczeniem zamówienia na czas. To niezwykle istotne z punktu widzenia budowania pozytywnego wizerunku danej marki.
Dlaczego warto skorzystać z usługi fulfillmentu?
Fulfillment to usługa, dzięki której twórcy czy właściciele sklepów internetowych mogą zyskać przestrzeń czasową do realizowania kluczowych i strategicznych dla swoich biznesów procesów. Prowadzenie własnej działalności wymaga bowiem ogromnego zaangażowania i zajmowania się wieloma kwestiami – nie tylko uzupełnianiem asortymentu i generowaniem zysków, ale również działaniami marketingowymi, obsługą klienta, dbaniem o wszelkie zasoby i wizerunek marki.
Zdarza się, że w natłoku obowiązków najzwyczajniej brakuje czasu na odpowiednie zorganizowanie wysyłki czy odpowiedź na maila klienta. To generuje niestety ryzyko wygenerowania złych opinii, co oczywiście ma przełożenie na PR marki. Fulfillment pozwala całkowite wyeliminowanie tego typu problemów, ponieważ całość procesów logistycznych leży po stronie firmy outsourcingowej. Co więcej, dzięki współpracy z zewnętrznym operatorem możliwe jest również znaczne zoptymalizowanie prowadzonej działalności oraz obniżenie szeregu kosztów.
Dzięki fulfillmentowi nie ma bowiem potrzeby wynajmowania własnej przestrzeni magazynowej czy zajmowania się kontaktem z dostawcami towaru. Warto pamiętać, że własna przestrzeń magazynowa to nie tylko sam koszt najmu, ale również koszty związane z ogrzewaniem, wentylacją, energią czy samym sprzętem.
Usługa fulfillmentu w ogólnym rozrachunku jest dużo korzystniejsza.
Dodatkowe możliwości
Wiele firm (w tym IMKER) oferuje swoim Partnerom również szereg usług uzupełniających, które jeszcze bardziej usprawniają pracę twórców, właścicieli sklepów internetowych czy innych biznesów.
Co jeszcze zatem możesz oddać w ręce fachowców?
- Insertowanie, czyli dołączanie do zamówień różnego rodzaju dodatków (ulotek, kuponów, próbek, spersonalizowanych listów czy gadżetów).
- Niestandardowe pakowanie produktów przy użyciu najróżniejszych materiałów, w tym kolorowych kopert, ekologicznych papierów czy taśm z nadrukiem.
- Pełną inwentaryzację magazynu.
- Obsługę reklamacji i zwrotów.
- Kontrolę jakości towarów po reklamacji czy zwrocie.
To oczywiście nie wszystkie usługi, które możesz oddelegować do zewnętrznej firmy. Zdecydowana większość usługodawców fulfillmentowych stara się przygotowywać oferty z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań kontrahenta, dlatego, jeśli potrzebujesz niestandardowej usługi, bardzo prawdopodobne, że np. w IMKER ją zrealizujemy.
W IMKER dbamy o najdrobniejsze detale, a dzięki wieloletniemu doświadczeniu i odpowiednim zasobom jesteśmy w stanie skutecznie odciążać naszych klientów i usprawniać ich biznesy. Jeśli chcesz skorzystać z tych możliwości, serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami!