Dobre przygotowanie do prowadzenia biznesu internetowego jest podstawą przyszłych sukcesów. Wybory, jakich dokonujemy już na samym początku funkcjonowania w internecie sprawiają, że później jest nam łatwiej – lub niestety trudniej – prowadzić sprzedaż online.
W przypadku sprzedaży książek, poszczególne etapy tego procesu, których realizacji trzeba się podjąć, znajdziesz w treści naszego biznesplanu dla self-publisherów (patrz: Ile zarobisz na książce w modelu self-publishing? Biznesplan do Twoich obliczeń »). Wymieniamy tam (i zamieniamy na konkretne liczby! »).
W poniższym artykule skupiam się na podstawach działalności w internecie. Wymieniam czynności, które musi wykonać absolutnie każdy, kto chce rozpocząć sprzedaż – niezależnie od tego, czy będzie sprzedawał swoje książki, ebooki, audiobooki, kursy online czy inne produkty.
Abraham Lincoln powiedział kiedyś, że gdyby miał osiem godzin na ścięcie drzewa, to spędziłby sześć na ostrzeniu siekiery. Co zatem musisz przygotować wcześniej, aby prowadzenie biznesu internetowego było jak najbardziej efektywne?
W tym artykule przeczytasz o:
#1: Własna domena
Niepowtarzalny adres Twojej strony w sieci, najlepiej taki kojarzący się z Tobą, Twoim produktem, książką czy sklepem to numer jeden na mojej liście.
O wyborze prawidłowej nazwy domeny napisano wiele poradników – powinny łatwo zapadać w pamięć, być dobre do optymalizacji dla wyszukiwarek, etc – ale dopóki sam nie usiądziesz do tego tematu, to nie zobaczysz, jak trudne jest znalezienie unikalnej nazwy spełniającej wszystkie, ważne kryteria.
Gdy znajdziesz nazwę, która będzie ci pasować, sprawdź od razu czy możesz ją zarejestrować. Możesz to zrobić w dowolnej firmie hostingowej lub na stronach dedykowanych tylko zakładaniu domen.
Gdzie rejestrować własne domeny? Do sprawdzenia masz takie strony jak: zenbox.pl, domeny.pl, home.pl, godaddy.com i wiele, wiele innych.
#2: Adres e-mail w Twojej domenie
Adres e-mail to temat ściśle powiązany z własną domeną. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by na początku mieć darmową skrzynkę pocztową w domenie np. @gmail.com czy @hey.com, ale czy nie lepiej i profesjonalnej wygląda własna domena?
W przypadku poczty e-mail ważne będą:
- rozmiar skrzynki,
- interfejs użytkownika
- łatwość powiązania z innymi usługami.
Dla mnie najlepszym rozwiązaniem już od wielu lat jest Google Workspace / G Suite. Na tym opieramy komunikację w IMKER i jednocześnie korzystamy z arkuszy czy dokumentów od Google’a. W ciągu ostatnich kilku lat kojarzę tylko jedną awarię, która polegała na braku dostępu do niektórych usług. W przypadku korzystania z rozwiązań innych dostawców wiem, że problemy zdarzają się częściej.
Oprócz swojego własnego maila (najczęściej imie.nazwisko@ lub imie@), warto też utworzyć dodatkowe adres lub same aliasy dotyczące sprzedaży. Np. sklep@ lub kontakt@ i ten kierunek pisania podawać w sprawach bardziej ogólnych.
Kolejnym krokiem w przypadku e-maila będzie wybór narzędzia do obsługi klienta. Można z tym poczekać do uruchomienia sprzedaży lub zwiększonej liczby zapytań, ale warto mieć z tyłu głowy, że takie oprogramowanie może się przydać.
Polecane rozwiązania do skrzynki e-mailowej: Google Workspace / G Suite, zenbox.pl, home.pl, hey.com i wiele innych.
#3: Operator szybkich płatności
Aby odbierać pieniądze od klientów, potrzebujesz zintegrować swoją stronę z operatorem płatności internetowych. Oczywiście możesz tylko podawać numer konta dla klientów i ręcznie księgować wpłaty, ale w dobie współczesnych rozwiązań brzmi to jak… średniowiecze 🙂 A przy tym tracisz czas – formalności przy takim rozwiązaniu zwykle zajmują dobrych kilka dni.
No i sami klienci chcą korzystać z płatności elektronicznych. Jak pokazuje cykliczne badanie Blue Media, Polacy najchętniej korzystają z szybkich przelewów elektronicznych (29 proc. wskazań), BLIK-a (21 proc.) oraz płatności kartą (18 proc.).
Jeśli wybrany system jest dobrze dostosowany do naszych potrzeb oraz w pełni zintegrowany z oprogramowaniem sklepowym, praca przy obsłudze zamówień to czysta przyjemność. Dla kupującego jest to także spore udogodnienie, bo nie musi on szukać danych do przelewu w e-mailu czy na stronie sklepu, system przeprowadza go przez transakcję krok po kroku, a sprzedawca w ciągu kilku minut otrzymuje informację o dokonaniu wpłaty.
Minusem jest oczywiście prowizja, którą musimy płacić na rzecz operatora szybkich płatności w zamian za usługę. U niektórych firm pojawiają się też opłaty za przekazywanie środków na konto bankowe. Zwykle te wszystkie koszty kształtują się na poziomie od 1 do 3% wartości transakcji.
Przy podejmowaniu decyzji, jaki system płatności wdrożyć, pomyślmy nie tylko o sobie (czyli prowizjach, szybkości przekazywania środków i łatwej obsłudze panelu sprzedawcy), ale także o naszych klientach, bo w końcu to oni będą najczęściej z systemu korzystać. Jeżeli nie będą mieli zaufania do oferowanego rozwiązania (np. operator, którego nie znają), to mogą zrezygnować z procesowania zamówienia. Tego byśmy nie chcieli.
Lista operatorów szybkich płatności do sprawdzenia przez Ciebie: Przelewy24, tpay, PayU, Blue Media, PayPal i wiele innych.
#4: System do wystawiania faktur
Prowadząc sprzedaż, będziesz musieć ją odpowiednio dokumentować. Do tego potrzebny będzie szybki i elastyczny program do wystawiania dokumentów sprzedażowych.
Idealnie, jeżeli pozwoli nie tylko na sprawne wystawianie paragonów czy faktur (najlepiej automatycznie w powiązaniu z systemem sprzedażowym), ale także żeby choć trochę “myślał” za Ciebie – np. po wprowadzeniu NIP-u kontrahenta, od razu pobierze jego aktualne dane z systemu GUS. Dodatkowo rozwiązanie powinno umożliwić Ci rozliczenie całej sprzedaży – przygotować odpowiednie zestawienia, rejestry oraz pliki JPK.
Przy wyborze systemu do wystawiania faktur należy zwrócić uwagę na ewentualny wbudowany mechanizm prowadzenia magazynu (ułatwi życie!) oraz to, czy oprogramowanie jest aktualizowane i jak często. Przepisy dotyczące rozliczeń w Polsce zmieniają się bardzo dynamicznie i nie każdy dostawca oprogramowania nadąża z wprowadzaniem modyfikacji w tym zakresie.
Lista systemów do wystawiania faktur do sprawdzenia przez Ciebie: wFirma, fakturownia, iFirma, inFakt.
#5: Założenie bloga / hosting
Jeśli myślisz o sprzedaży w internecie, a nie posiadasz jeszcze własnej strony lub bloga – zrób to jak najszybciej. Takie miejsce stanie się Twoją wirtualną wizytówką i szybko sprawi, że wykonasz duży skok w zakresie budowania własnej platformy.
Najłatwiej jest zacząć od strony postawionej na WordPressie – jednym z najpopularniejszych na świecie systemów do zarządzania treścią. Potrzebujesz także hostingu swojej strony. Wybór jest tutaj naprawdę spory.
Po zainstalowaniu WordPressa i podpięciu go do posiadanej domeny, musisz zająć się wypełnianiem strony odpowiednią treścią, konfiguracją wyglądu,itd. Pojawi się też konieczność dbania o zaplecze – aktualizacji szablonów czy wtyczek. Nawet jeżeli nie będziesz tego robić samodzielnie, to warto wiedzieć, za co konkretnie będziesz płacić usługodawcy.
Wybierając blog, a nie statyczną stronę, powinieneś zadbać o jej aktualność, dodając regularnie nowe treści. Warto także dbać o promocję nowych wpisów, np. wśród znajomych czy w social media. Promocja własnych treści w internecie pomoże Ci lepiej zrozumieć, na czym polega marketing internetowy.
Jeżeli będziesz mieć spore trudności z zainteresowaniem swoimi treściami internautów, to sprzedaż będzie jeszcze większym wyzwaniem. Musisz mieć tego świadomość. Od tego kroku (a nie od tworzenia produktu!) polecam rozpoczynanie obecności online.
Ważne! W IMKER pracujemy obecnie nad systemem do prowadzenia bloga / strony, który znacznie przyspieszy i ułatwi publikowanie przez Ciebie treści oraz promocję. Start wersji beta tego rozwiązania zaplanowany jest na ten rok – zapisz się do newslettera, żeby nie przegapić informacji o jego starcie.
Lista blogów / hostingów do przez Ciebie: “nowe rozwiązanie, nad którym pracuje IMKER”, WordPress, zenbox, dhosting i wiele, wiele innych.
#6: Wybór narzędzia do e-mail marketingu
Jednym z najczęściej wymienianych błędów w działalności internetowej sprzedawców i twórców jest to, że zbyt późno wzięli się za zbieranie własnej listy mailingowej. Ten błąd nie może się powtórzyć w Twoim przypadku!
Skoro już zaczynasz przygotowywać treści na swoim blogu, to narzędzie do e-mail marketingu umożliwi zbieranie kontaktu do osób zainteresowanych Twoją twórczością. Oprócz przyjaznego mechanizmu tworzenia formularzy kontaktowych czy samego procesu zapisu (wysyłanie potwierdzenia i odbieranie zgody), system powinien także posiadać bardziej zaawansowane funkcje. Segmentowanie kontaktów, przypisywanie odpowiednich tagów oraz automatyzacje – to rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę.
Cykliczny koszt posiadania i korzystania z takiego oprogramowania (zwykle opłata miesięczna uzależniona od liczby kontaktów) nie jest bardzo wysoki. Sporo firm umożliwia także rozpoczęcie działań e-mail marketingowych za darmo (do określonego progu kontaktów lub liczby wysłanych wiadomości).
O samym temacie zbierania adresów e-mail opowiem przy innej okazji, ale bez wybrania narzędzia, zbieranie listy będzie znacznie utrudnione.
Lista narzędzi do e-mail marketingu do sprawdzenia przez Ciebie: Active Campaign, Convertkit, Mailchimp, Freshmail, GetResponse i wiele, wiele innych.
#7: Wybór systemu do sprzedaży produktów
Ten punkt zostawiam na liście jako ostatni, ale nie najmniej istotny. To temat zasługujący na znacznie szersze omówienie. Wybór dobrego systemu do sprzedaży Twoich produktów to sprawa kluczowa i mocno powiązana z wymienionymi wcześniej aspektami.
Na pewno Twój sklep internetowy powinien mieć świetne integracje z systemem do wystawiania faktur (pkt. 3), szybkimi płatnościami (pkt. 4) oraz systemem do e-mail marketingu (pkt. 6).
Duże znaczenie ma także rodzaj produktu, jaki chcesz sprzedawać.
- Czy jest to tylko produkt fizyczny (książka), czy od razu planujesz oferować również produkty elektroniczne (ebooki, audiobooki)?
- Czy produkt będzie jeden, czy kilka, a może jednak Twoja sprzedaż będzie obejmowała ich setki?
Za każdym razem odpowiedź, który system jest najlepszy, okaże się inna. Dojdzie też (lub odejdzie) aspekt związany z dostawami produktów (np. integracje z firmami kurierskimi lub sprawnie działający mechanizm rozsyłania i zabezpieczenia plików).
Sporo osób zaczyna od wyboru systemu do sprzedaży i dopiero do niego dobiera system fakturowy czy operatora szybkich płatności. To jak najbardziej akceptowalny sposób, bo dopiero w praktyce okazuje się, że każdy ma trochę inne podejście do integracji tych wszystkich narzędzi.
W jednym systemie np. jest opcja odzyskiwania nieopłaconych zamówień i wysłania linku do opłacenia, a w innym nie ma. Jeden dostarczy szybko statystyki sprzedaży, drugi ma statystyki, ale niekompletne… W innym wystawianie faktur odbywa się tylko dla prostych przypadków, a nie uwzględnia wyjątków.
Warto patrzeć, jak rozwija się dany system. Czy ciągle pojawiają się w nim nowości czy też jego proces tworzenia zatrzymał się na wybranym etapie i teraz trwa tylko jego sprzedaż?
Pomyśl, że z czasem będziesz potrzebować innych funkcji w systemie niż na początku i może okazać się, że system sprzedaży używany na początku nie będzie nadążał za Twoim rozwojem. Jego zmiana to będą wtedy spore koszty, nawet jeżeli nie wydatek, to czas potrzebny na wdrożenie.
Do sprawdzenia są takie systemy sklepowe jak: SalesCRM (od IMKER), WooCommerce, Shoper, Shoplo, IdoSell, Selly, Magento, Presta, Shopify i wiele, wiele innych.
Podsumowanie, czyli jaki zestaw narzędzi do prowadzenia biznesu w internecie będzie najlepszy dla self-publishera?
Powyższe zestawienie pomoże Ci zaplanować rozpoczęcie sprzedaży w internecie. To drogowskaz, który pozwoli Ci szybko przejść do konkretnego działania.
Na koniec chcę Ci oszczędzić cennych minut, godzin (a niekiedy nawet całych dni) na testowanie czy sprawdzenie poszczególnych rozwiązań.
Dobrze wiem, że to nie jest takie proste, dlatego przygotowałem dla Ciebie listę sprawdzonych systemów i narzędzi, które w mojej ocenie są wypadkową cena / jakość i oferują mechanizmy obejmujące 99% najczęściej pojawiających się przypadków.
To też lista produktów, które polecamy w IMKER każdemu self-publisherowi i jesteśmy przekonani, że działa niezawodnie. Oto ona:
- Rejestracja domen: dowolny operator (ja korzystam z RejestracjaDomen.pl)
- Adres e-mail: Google Workspace / G Suite
- System do wystawiania faktur: wFirma
- Operator szybkich płatności: Przelewy24.pl
- Blog: System, nad którym pracujemy, którego nazwy jeszcze nie ujawniam :), a do czasu jego premiery: WordPress + hosting na Zenbox
- Narzędzie do e-mail marketingu: Active Campaign
- System do sprzedaży: SalesCRM
Z powyższego zestawienia najczęściej korzystają Autorzy i Wydawcy własnych książek, których na co dzień obsługujemy w IMKER. Możesz pójść za ich przykładem lub zrobić dowolne modyfikacje pod swoim własnym kątem.
Bez zrealizowania kroków wspomnianych powyżej nie ruszysz jednak do przodu, dlatego pamiętaj, aby uwzględnić je w swoim planie.