fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Rekord self-publishingu, rekord przedsprzedaży i rekord crowdfundingu na książki! Oto kampania Brandona Sandersona

  z dnia: 8 marca 2022

70, potem 90, wreszcie ponad 118 milionów złotych. A raczej niemal 26 milionów dolarów, z czego 15,4 mln zebrano w 24 godziny.

Dziesiątki tysięcy sprzedanych ebooków, audiobooków, książek drukowanych i akcesoriów / gadżetów z wykreowanych światów czy prezentujących bohaterów powieści.

Ponad 110 tysięcy zamówień na zupełnie nowe tytuły, które zaczną ukazywać się dopiero od stycznia 2023 roku.

To aktualne wyniki akcji sprzedażowej, za którą odpowiada Brandon Sanderson – popularny pisarz książek fantasy i science-fiction w Stanach Zjednoczonych.

Piszę aktualne, gdyż do końca działań promocyjnych mamy jeszcze 23 dni i te liczby ciągle rosną w niesamowitym tempie.

Taki rezultat to absolutny rekord wśród zbiórek crowdfundingowych na książki i w ogóle zbiórek na serwisie Kickstarter. Do tego jest to rekord przedsprzedaży książek i jednocześnie fantastyczny moment w branży self-publishingowej na całym świecie.

Z poniższego artykułu poznasz dokładniej całą historię, a także bliżej przyjrzysz się konstrukcji atrakcyjnej oferty przedsprzedaży w self-publishingu. Nawet jeżeli nie działasz w takiej skali, to z pewnością wyciągniesz wnioski dla siebie.

Zapraszam!


Rekord self-publishingu ustanowiony!

Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałaś czy zastanawiałeś się, jaki wynik w self-publishingu książek jest możliwy i gdzie leży granica bezpośredniej sprzedaży książek przez autora do odbiorców, to najpewniej poznajemy właśnie odpowiedź.

Historia branży dzieje się na naszych oczach…

Kampania Brandona Sandersona na Kickstarter wystartowała 1 marca. Cel autora zakładał pozyskanie 1 miliona dolarów na ufundowanie całej akcji.

Próg został osiągnięty w niecałe 35 minut.

Po 24 godzinach wynik prezentował się na poziomie 15,4 mln dolarów.

Obecnie wynosi 25,78 mln USD i będę aktualizował ten artykuł jak tylko cała zbiórka / przedsprzedaż dobiegnie końca.

[AKTUALIZACJA 4 kwietnia 2022] Ostatecznie cała zbiórka zakończyła się wynikiem… 41, 75 mln USD. Kampanię wsparło 185 341 osób!

WOW!

Jak to powiedział sam Brandon Sanderson, „jestem od tego, by tworzyć / pisać o fantastycznych światach, a nie od tego, by w takim żyć”… Czapki z głów dla tego Pana.

Przyjrzyjmy się bliżej temu, co zaoferował.


Kampania Brandona Sandersona – co zaoferował autor?

Kampanię rozpoczął filmik w stylu „coś przed Wami ukrywałem…”, który pojawił się na kanale YouTube autora:

Brandon Sanderson wyjaśnia w nim, że przez, a raczej dzięki pandemii przeznaczał swój czas na pisanie, a nie na podróże i spotkania z fanami.

To pozwoliło mu napisać aż cztery powieści (!!!) dziejące się w wykreowanym przez niego uniwersum i chce je wszystkie oddać w ręce swoich czytelników.

Kolejne książki będą ukazywać się od stycznia przyszłego roku i do kupujących będą wysyłane z częstotliwością jedna na kwartał.

Jakby tego było mało, oprócz wersji drukowanych książek, zdecydował się też na self-publishing ebooków oraz audiobooków. Do tego wszystkiego doszły jeszcze paczki, zawierające ubrania i gadżety nawiązujące do historii opowiedzianych w powieściach.

Cała oferta przedstawia się następująco:

  • Za 40 dolarów klient otrzyma ebooki dostarczane co kwartał
  • Za 60 dolarów klient otrzyma ebooki i audiobooki dostarczane co kwartał
  • Za 220 dolarów (+ wysyłka) klient otrzyma ebooki, audiobooki i książki drukowane w twardej oprawie dostarczane co kwartał
  • Za 360 dolarów (+ wysyłka) klient otrzyma ebooki oraz osiem paczek z gadżetami i akcesoriami; ebooki co kwartał, a w pozostałe miesiące paczki
  • Za 380 dolarów (+ wysyłka) klient otrzyma ebooki, audiobooki oraz osiem paczek z gadżetami i akcesoriami; ebooki co kwartał, a w pozostałe miesiące paczki
  • Za 480 dolarów (+ wysyłka) klient otrzyma książki drukowane, ebooki oraz osiem paczek z gadżetami i akcesoriami
  • Za 500 dolarów (+ wysyłka) klient otrzyma już wszystko – ebooki, audiobooki, książki drukowane, paczki z gadżetami


Podstawy udanej kampanii crowdfundingowej = na pewno popularność Autora

Jak widzicie, oferta i rezultat przeprowadzonej sprzedaży na serwisie Kickstarter są naprawdę imponujące. Podoba mi się szczególnie przejrzystość oferty oraz dobrze zaplanowane progi oraz terminy doręczenia. Najwięksi fani twórcy otrzymają co miesiąc (począwszy od stycznia 2023) paczkę z zamówionymi produktami.

Rewelacyjny wynik kampanii nie byłby jednak możliwy, gdyby nie podstawy, czyli popularność samego Brandona Sandersona.

W momencie publikacji filmiku jego kanał na YouTube nie był anonimowy. Śledziło go ponad 300 tysięcy subskrybentów, a publikuje tam od wielu lat (na przykład porady o tym, jak pisać – wykłady).

Co więcej, Brandon w sumie w swojej karierze pisarza sprzedał już ponad 20 milionów książek w wersji drukowanej, ebook czy audiobook. Jak wielu autorów tworzących światy fantasy i science-fiction, mnóstwo swojego czasu poświęcał na spotkania z fanami na żywo, wizyty na konwentach i aktywności w ramach społeczności skupionej na temacie.

Jakby tego było mało, jakiś czas temu założył także firmę Dragonsteel Entertainment, która zatrudnia obecnie 30 osób. Na pokładzie znajdziemy na przykład dyrektora marketingu, grafików, redaktorów, itd. – wszyscy oni pracują na sukces autora.

Gdy połączymy to wszystko, ujrzymy obraz wielu lat ciężkiej pracy Twórcy u podstaw. A teraz przynosi ona fantastyczne efekty.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Brandon Sanderson nie zamierza wcale rezygnować z wydawania książek w tradycyjnych wydawnictwach. Nie chce też angażować się w wydawanie książek innych twórczyń czy twórców.

Self-publishing jest jego zdaniem jedną z dróg, które może wybrać pisarz. Trzeba jednak mieć zacięcie biznesowe, by osiągać zakładane cele. Powtarzamy to w IMKER od dłuższego czasu 🙂


Imponujące wyzwanie logistyczne

Gdy bliżej przyjrzałem się wynikom sprzedaży poszczególnych zestawów prezentowanych na stronie akcji na Kickstarter, szybko zrozumiałem z jak wielkim wyzwaniem logistycznym musi zmierzyć się teraz twórca.

Do wysyłki co kwartał ma dziesiątki tysięcy ebooków i audiobooków, kilkanaście tysięcy paczek co miesiąc i kilkadziesiąt tysięcy książek drukowanych co kwartał. To bardzo duże liczby, jednak przy odpowiednich systemach spokojnie można sobie poradzić.

Gdyby Brandon Sanderson współpracował na co dzień z IMKER (pomarzyć zawsze moż… trzeba!), cały aspekt zaplecza i wysyłek rozegralibyśmy następująco:

  • Zamiast kampanii na Kickstarter, do rozważenia byłaby regularna sprzedaż w sklepie na SalesCRM (z jednej strony mniejsza prowizja od sprzedaży, ale z drugiej – możliwe, że rozgłos byłby mniejszy – do rozważenia)
  • SalesCRM odpowiadałby za wysyłkę ebooków co kwartał (każde zamówienie byłoby odpowiednio rozdzielone poprzez statusy, ustawilibyśmy automatyczną wysyłkę maila i dodatkową kampanię do tych, którzy nie otworzyliby pierwszej wiadomości)
  • Audiobooki udostępnilibyśmy odbiorcom na platformie streamingowej tresci.online powiązanej z SalesCRM – tutaj również oparlibyśmy się na wysyłce kampanii e-mailowej oraz ponowieniu jej do tych, którzy nie otworzyli wiadomości
  • Przy wysyłce ebooków i audiobooków czuwałby też zespół Supportu, który odpowiadałby na pytania fanów i reagował na ewentualne problemy użytkowników
  • Książki nadawalibyśmy co kwartał wybranym przewoźnikiem poprzez SalesCRM, korzystając z pracy pracowników działu Fulfillment – kilkanaście tysięcy przesyłek w skali miesiąca nie byłoby dla nas wyzwaniem 🙂
  • Podobnie byłoby z kompletacją paczek z akcesoriami i gadżetami – fulfillment realizuje już takie kampanie crowdfundingowe w mniejszej skali z dużym powodzeniem.

Jednym słowem, każde z działań kampanii jesteśmy w stanie wzorowo zrealizować już teraz. Aż szkoda, że nie działamy w Stanach Zjednoczonych, ale kto wie 🙂


Podsumowanie

Jak widzisz, rekordowa kampania Brandona Sandersona dopiero się zaczęła i osobiście szacuję, że zamknie się w sumie w kwocie niemal 250 milionów złotych.

Rezultat nie byłby możliwy, gdyby nie biznesowe podejście samego autora oraz wiele lat pracy u podstaw oraz zdobywania popularności.

Polecam Ci przyjrzenie się samej kampanii, a jeżeli piszesz także obejrzenie wszystkich wykładów twórcy na YouTube, gdzie omawia to, jak tworzy światy, bohaterów czy po prostu mówi “jak pisać”. To bardzo cenna wiedza.

A jeżeli chcesz w przyszłości zrealizować projekt podobny do działań Brandona, to wiedz, że ja i zespół IMKER jesteśmy do Twojej dyspozycji. Mamy przygotowane dla Ciebie odpowiednie narzędzia do sprzedaży oraz przetrenowane wszystkie najpopularniejsze ścieżki doręczania wszystkich produktów w self-publishingu (druk, ebook, audiobook, a także zestawy).

Zapraszam do kontaktu!

Krzysztof Bartnik
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik - w branży e-commerce obecny od 2005 r. jako współtwórca i inicjator wielu przedsięwzięć internetowych, początkowo związany m.in. ze sklepem Vivid.pl, porównywarką Radar.pl i platformą otwarte24.pl. Stworzył kilkanaście sklepów internetowych, w tym najnowszy lektury.biz. Od 2008 r. edukuje na temat sprzedaży internetowej w ramach bloga eKomercyjnie.pl, od 2009 r. organizuje ogólnopolską akcję Dzień Darmowej Dostawy. W 2015 r. uruchomił IMKER - firmę wspierającą twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek, przykładając rękę do rozniecenia w Polsce rewolucji self-publishingu. Sprzedaż produktów w internecie to nie tylko jego praca, ale i największa pasja. Mówią o nim, że posiada szósty, ecommercowy, zmysł - potrafi przewidzieć ewentualne błędy w systemach e-sklepów, w mig namierzyć i naprawić powody awarii w oprogramowaniu czy postawić w sytuacji kryzysowej alternatywny sklep. Jest specjalistą od gaszenia pożarów nie tylko w internecie, ale również jako prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Żurawnicy. W wolnym czasie angażuje się lokalnie, m.in. jako skarbnik w Klubie Sportowym ALWA Brody Małe, i czyta książki, nie tylko te wydane przez self-publisherów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️