fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Popularność audiobooków – dlaczego warto wydać książkę w tym formacie?

  z dnia: 13 października 2021

W ostatnim czasie audiobooki stały się niezwykle popularne. Sięga po niej coraz większa liczba odbiorców, czego dowodzą wyniki badania przeprowadzonego przez PBS we współpracy z serwisem audiobook.pl. Wynika z niego, że około 4,8 mln Polaków chociaż raz sięgnęło po audiobooka. Liczba aktywnych użytkowników książek audio liczy przeszło 2,8 mln osób. Dziś zastanowimy się, dlaczego audiobooki cieszą się tak dużym uznaniem i czy warto wydać swoją książkę właśnie w takiej formie.


W tym artykule Popularność audiobooków – dlaczego warto wydać książkę w tym formacie? przeczytasz o tym:

  • Kto najczęściej słucha audiobooków?
  • Okoliczności słuchania audiobooków
  • Nauka języków obcych
  • Dostępność audiobooków
  • Czy warto wydać audiobooka?
  • Jak wyprodukować audiobooka?

Kto najczęściej słucha audiobooków?

Powołując się na wspomniane badanie, można wyciągnąć wnioski, że słuchaczami audiobooków są najczęściej osoby młode, które posiadają średnie lub wyższe wykształcenie oraz mieszkają w dużym mieście. Są to osoby, które nie boją się nowych rozwiązań technologicznych, są nastawione na rozwój i nie czują przywiązania do tradycyjnej książki.

Trzeba także przyznać, że audiobook jest niezwykle wygodną formą „czytania‟, wręcz stworzoną dla ludzi zapracowanych, którzy dużą część czasu spędzają np. w samochodzie albo nie mają czasu na szukanie interesujących tytułów w księgarniach. Po książki audio chętnie sięgają również osoby niewidome, które stanowią obecnie aż 5% społeczeństwa. Ten wynalazek to dla nich prawdziwy strzał w 10. Odbiorcy z wadami wzroku mają dość utrudniony dostęp do wielu pozycji, a audiobooki umożliwiają im poznawanie zarówno klasyków literatury, jak i najnowszych tytułów oraz światowych bestsellerów.

Wydawnictwa książkowe decydują się coraz częściej na równoległe drukowanie książki i produkcję audiobooka, a premiera obu formatów odbywa się w tym samym czasie. Książki audio to także doskonałe rozwiązanie dla seniorów, którzy całe życie lubili czytać, a na starość ich wzrok uległ znacznemu pogorszeniu. Nie ma zatem powodu, dlaczego mieliby rezygnować ze swojego hobby.

A skoro jesteśmy przy osobach starszych, to nawiążmy także do tych najmłodszych! Zarówno rodzice, jak i nauczyciele starają się za wszelką cenę zaszczepić w dzieciach nawyk czytania książek. Niestety rodzice nie zawsze mają czas, aby czytać swoim pociechom, a dzieci często nie są przekonane do regularnego czytania grubych tomów. Zamiast zmuszać, warto spróbować je przekonać, np. za pomocą audiobooka. Dobrze dobrana książka audio, która czytana jest przez lektora o przyjemnym głosie, a w tle pojawia się przyjemna muzyka i odgłosy, może zdziałać naprawdę wiele i przekonać dziecko do sięgania po kolejne pozycje!


Okoliczności słuchania audiobooków

Według badania PBS, audiobooki najczęściej odtwarzane są w domu (69%) i w środkach transportu publicznego (35%). W dalszej kolejności wymienić możemy samochód (14%) oraz miejsca publiczne (9%).

Audiobooki tak naprawdę nie stawiają żadnych granic dotyczących ich odtwarzania, jeśli chodzi o czas i miejsce. Wystarczy odtwarzacz i ewentualnie słuchawki, aby móc w spokoju oddać się przyjemności słuchania. Stąd właśnie wynika ich popularność i jak określają konsumenci, to zdecydowanie największa zaleta audiobooków.

Podróż za kierownicą, zakupy, sprzątanie, kąpiel, spacer, wycieczka rowerowa czy trening na siłowni – w trakcie każdej z tych czynności można swobodnie słuchać aktora lub aktorki czytającego nam interesująca książkę.


Nauka języków obcych

Słuchanie książek audio jest uznawane za bardzo pomocne w trakcie zaawansowanej nauki języka obcego, podobnie jak oglądanie filmów lub czytanie tradycyjnej książek. Audiobooki ułatwiają przede wszystkim osłuchanie się z akcentem i wymową danego języka. Nic więc dziwnego, że wiele osób chętnie sięga po ulubione tytuły nagrane w obcym języku. Ciekawym rozwiązaniem są również e-booki, które posiadają często funkcję szybkiego tłumaczenia danych słów i całych fraz.


Dostępność audiobooków

Jedną z niezaprzeczalnych zalet książek audio jest ich szeroka dostępność. Wraz ze wzrostem popularności audiobooków, w sieci pojawia się coraz więcej serwisów i platform, z których można pobrać interesujące tytuły. Sam wybór i zakup danej pozycji zajmuje najczęściej jedynie kilka minut.

W ostatnim czasie można również zauważyć duży wzrost pojawiania się audiobooków-poradników oraz reportaży, które także cieszą się sporym zainteresowaniem. O dostępności audiobooków nie decydują jednak tylko ich dystrybutorzy, ale w dużej mierze sami autorzy. W końcu to oni decydują się na taką formę wydania swojej książki i ułatwienie czytelnikom poznanie ich twórczości.


Czy warto wydać audiobooka?

Wielu początkujących pisarzy zadaje sobie pytanie, czy oprócz wydania książki w formie tradycyjnej, powinni także zdecydować się na produkcję audiobooka. Niektórzy autorzy decydują się nawet tylko na tę formę publikacji! Dlaczego? Specjaliści uważają, że książki audio są naszą przyszłością i przyjdą czasy, gdy to one zdominują rynek czytelniczy, wypierając poniekąd klasyczną książkę. Z tego powodu zdecydowanie warto postawić na taką formę wydania własnej twórczości.

Poza tym produkcja i dystrybucja audiobooka jest często tańsza od drukowania materialnej publikacji, podczas gdy ich cena dla odbiorcy jest bardzo podobna, co oczywiście jest ogromnym plusem dla początkujących autorów. Audiobook jest także łatwiejszy w dystrybucji i promocji, ponieważ link do książki oraz fragmenty nagrań można promować w sieci na wiele sposobów. Odbiorcy o wiele lepiej reagują na publikacje, które zawierają nagrania audio bądź wideo, dlatego chętniej przesłuchają trailer audiobooka, niż przeczytają fragment drukowanej książki.


Jak wyprodukować audiobooka?

Aby wydać własnego audiobooka, należy przede wszystkim nawiązać współpracę z firmą, która specjalizuje się w tego typu produkcjach. Nagranie głosu w jakości studyjnej wymaga posiadania profesjonalnego sprzętu i miejsca do nagrań. Konieczna jest również późniejsza obróbka nagranego materiału, jego montaż oraz mastering. Tym także powinien zająć się specjalista.

Jeśli zależy ci, aby oprócz głosu lektora w audiobooku pojawiły się efekty specjalne, muzyka i dodatkowe dźwięki, postaraj się przygotować skrupulatną koncepcję i scenariusz, który ułatwi pracę montażyście. Jeżeli mimo wszystko chcesz nagrać książkę samodzielnie, wypożycz lub zakup odpowiedni sprzęt, taki jak dobrej jakości mikrofon, kartę dźwiękową do komputera oraz profesjonalne oprogramowanie do nagrywania i montażu dźwięku.

Nie można oczywiście zapomnieć o kwestii najważniejszej, czyli lektorze! W końcu to jego głos odbiorcy będą słyszeć przez wiele godzin. To niezwykle istotne, aby głos lektora był przyjazny, dźwięczny i przede wszystkim wyraźny. Książka musi zostać przeczytana z zachowaniem wszystkich zasad intonacji, dlatego do takich zadań najczęściej angażowani są aktorzy i aktorki.

Jeśli czujesz się na siłach, możesz oczywiście nagrać swój głos. Pamiętaj jednak o prawidłowej dykcji i wymowie. Ostatnim etapem w produkcji audiobooka jest jego promocja oraz dystrybucja. W tym celu najlepiej skontaktować się ze sprawdzoną firmą lub wydawnictwem, które wyręczy nas w tym zadaniu. Warto bowiem zaufać osobom doświadczonym i w ich ręce powierzyć samo wydanie książki audio.


Podsumowanie

Jak widać, książka w wersji audio zyskuje wśród odbiorców coraz większe uznanie. Jeśli zatem zastanawiasz się nad taką formą wydania własnej twórczości, to jest to zdecydowanie dobry kierunek. Pamiętaj, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyprodukować audiobooka książki, która została już wydana w formie tradycyjnej, nawet jeśli miało to miejsce kilka lat temu!

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.