fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Najczęstsze problemy self publisherów przy dystrybucji książki

  z dnia: 26 października 2021

Dystrybucja autorskiej, samodzielnie wydanej książki organizowana na własną rękę, często wiąże się z licznymi utrudnieniami. Do „ogarnięcia” jest naprawdę sporo spraw, a wraz ze wzrostem sprzedaży publikacji, pojawiają się również kolejne problemy. Z czym konkretnie musi zmierzyć się self-publisher w trakcie dystrybucji własnej książki?


W tym artykule Najczęstsze problemy self publisherów przy dystrybucji książki przeczytasz o:

  1. Obsługa klienta
  2. Faktury i księgowość
  3. Wysyłka
  4. Reklamacje i interwencje u przewoźników
  5. Obsługa zwrotów

Obsługa klienta

Organizując dystrybucję własnej książki, trzeba liczyć się z koniecznością obsługi kolejnych klientów, która powinna być na możliwie najwyższym poziomie. Wiadomości dotyczące dostępności książki, wysyłki, polityki zwrotów i innych kwestii - to tylko część zapytań, które bez wątpienia pojawią się na twojej skrzynce.

Niezwykle ważne jest, aby odpowiadać na nie regularnie – najlepiej nie później, niż w ciągu godziny. Często jest to niestety niemożliwe z uwagi na inne obowiązki, dlatego prawidłowa obsługa klienta zaliczana jest do jednego z największych utrudnień w procesie dystrybucji książki.


Faktury i księgowość

Każde złożone zamówienie na książkę musi zostać odpowiednio zaksięgowane, a klient powinien otrzymać rachunek lub fakturę. Jeśli zazwyczaj sprzedajesz kilka książek miesięcznie, to pewnie nie jest to dla ciebie większym problemem, jednak co w momencie, gdy sprzedaż publikacji gwałtownie wzrośnie i do wystawienia jest naprawdę dużo rachunków?

W sieci dostępne są oczywiście płatne wtyczki, które pozwalają na automatyczne generowanie paragonów i faktur dla klientów, jednak takie rozwiązanie także wiąże się z możliwymi błędami, które później trzeba weryfikować i poprawiać.

Trzeba pamiętać, że oprócz dowodów zakupu książki należy zadbać także o rozliczenia z kurierami, drukarniami i grafikami. Księgowość nie należy do najłatwiejszych i najprzyjemniejszych zadań związanych z dystrybucją książki, dlatego self-publisherzy często mają z tym kłopot.


Wysyłka

Kwestie wysyłki książki często bywają problematyczne, szczególnie w sytuacji, gdy klienci wybierają płatności za pobraniem, które należy w dalszej kolejności rozliczyć. Nie trzeba także nikomu tłumaczyć faktu, że płatności za pobraniem są dość ryzykowne, ponieważ klient może nie przyjąć towaru, a ty mimo wszystko musisz ponieść koszty przesyłki. Najlepiej jest zrezygnować z tej opcji i przyjmować jedynie płatności z góry, chyba że rozliczanie płatności za pobraniem zlecisz firmie zewnętrznej.

Jeśli chodzi o samą organizację logistyczną wysyłania książek, to poza pilnowaniem terminów nadawania paczek, trzeba także pamiętać o ich odpowiednim zapakowaniu. Niedopilnowanie tej kwestii skutkować może licznymi problemami związanymi z uszkodzeniem książki w trakcie transportu i późniejszymi reklamacjami.


Reklamacje i interwencje u przewoźników

Zdarza się, że kurierzy i inni przewoźnicy nie realizują zleconej usługi zgodnie z umową.

Nawet pojedyncza sytuacja tego typu potrafi narobić naprawdę sporych problemów. Zagubiona lub zniszczona przesyłka, przekroczony termin dostawy lub dostawa na błędny adres…jak taką sytuację wytłumaczyć klientowi, który obdarzył cię zaufaniem i zakupił książkę?

Reklamacje i interwencje u przewoźników są naprawdę problematyczne, dlatego warto trzymać rękę na pulsie, szczególnie w momencie, gdy do wysłania masz sporą liczbę książek.


Obsługa zwrotów i reklamacji

To zupełnie naturalne, że część klientów będzie chciała odstąpić od umowy i zwrócić zakupioną książkę. Reklamacje to również codzienność w procesie dystrybucji, dlatego przygotuj się na tego typu sytuacje.

Self-publisherzy często nie mają gotowego planu działania w momencie, gdy czytelnik chce odstąpić od umowy, co wiąże się z licznymi utrudnieniami. Zwrócony towar trzeba bowiem ocenić pod względem możliwości ponownego wprowadzenia go do sprzedaży, wycofać transakcję z księgowości i zwrócić środki kupującemu.

Poza tym odstąpienia od umowy i reklamacje często wpływają na twoją opinię w sieci, o co również trzeba zadać. Niestety, rezygnacje i zwroty są nieuniknione, dlatego warto zawczasu przygotować się na tego typu utrudnienia.


Podsumowanie

Jak widzisz, dystrybucja własnej książki nie jest prostym procesem. Wiąże się on z dużym nakładem pracy, której sam autor bardzo często nie jest w stanie sprostać samodzielnie. Lekceważenie któregokolwiek z powyższych elementów na 100% skutkować będzie problemami i roszczeniami ze strony czytelników, a to z kolei wpłynie na sprzedaż książki.

Z tego powodu wielu autorów decyduje się na współpracę z firmami zewnętrznymi, które z przyjemnością przejmą część problematycznych obowiązków związanych z dystrybucją książki. W IMKER także oferujemy tego typu usługi i jesteśmy w stanie wyręczyć cię w każdym z powyższych zadań. Dzięki temu zyskasz spokój ducha i pewność, że dystrybucja twojej twórczości przebiega w sposób dobrze zorganizowany, bezpieczny i profesjonalny.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.