Sytuacja w kraju i na świecie w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zmienia rzeczywistość, w jakiej działają przedsiębiorcy. Rząd całkowicie słusznie promuje zakupy internetowe, jednak nie możemy zapominać, że do realizacji tych zamówień potrzebni są ludzie i sprawne działanie całego łańcucha dostaw – od firm wysyłkowych jak nasza IMKER logistyka, przez sortownie i centra dystrybucyjne przewoźników, aż po listonoszy i kurierów doręczających paczki.
Jeżeli nawet nie korzystasz z naszych usług, zapoznaj się proszę z opracowanym poradnikiem:
I zajmij się jak najszybszym wdrożeniem dodatkowych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa w swojej firmie.
W tym artykule przeczytasz o:
Wprowadzone przez IMKER logistyka dodatkowe środki bezpieczeństwa
Przede wszystkim, jako IMKER logistyka kontynuujemy bieżącą pracę – cały czas zapewniamy realizację zamówień i przyjmowanie dostaw. Pilnujemy przestrzegania wprowadzonych środków bezpieczeństwa oraz dbamy o ciągłość realizowanych usług.
Wprowadziliśmy szereg zabezpieczeń i wytycznych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, m.in.:
- stosowanie przez Pracowników jednorazowych rękawic ochronnych,
- dezynfekcja powierzchni roboczych i narzędzi pracy,
- ograniczenie dostępu do magazynu osobom z zewnątrz,
- szkolenia dla Pracowników w zakresie utrzymania szczególnych zasad higieny podczas stanu epidemii,
- wyposażenie magazynów w środki higieniczne i dezynfekcyjne.
Przesyłki nadawane przez IMKER logistyka codziennie bezpiecznie docierają do klientów. Biuro Obsługi Klienta oraz oprogramowanie sklepowe SalesCRM funkcjonują jak dotychczas.
Aktualności z poczty oraz firm kurierskich dot. koronawirusa
Jako, że jesteśmy w bieżącym kontakcie z przedstawicielami firm kurierskich, z którymi współpracujemy, opracowałem poniżej zestawienie najbardziej aktualnych informacji od przewoźników. Zdecydowanie warto się z nimi zapoznać i wracać do tej wiadomości, gdyż będę ją aktualizował wraz z kolejnymi newsami.
Ponieważ sytuacja jest dynamiczna, prosimy Cię o uważne śledzenie komunikatów przekazywanych przez przedstawicieli rządu oraz służb sanitarnych.
Pamiętajmy, że w tym momencie priorytetem jest zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa oraz bezpieczeństwo pracowników, zarówno naszych, jak i realizujących dostawy do Twoich Klientów.
W orientacji w przekazywanych informacjach powinien pomóc ten spis treści, który przekieruje Cię pod szczegółową wiadomość o przewoźniku oraz oferowanych przez niego usługach:
KORONAWIRUS – FIRMY KURIERSKIE:
Poczta Polska – informacje w związku z COVID-19:
Informacje z 20 kwietnia 2020:
Na dzień 20.04.2020r. przyjmujemy przesyłki pocztowe do zagranicy, tylko do n/w krajów i tylko takie rodzaje przesyłek, jak są wymienione przy danym kraju:
Niemcy:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne,
– GLOBAL Expres.
Belgia, Białoruś, Bułgaria, Czechy, Estonia, Finlandia, Holandia, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Turcja, Węgry:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne.
Francja:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne o masie do 15 kg, których najdłuższy wymiar nie przekracza 100 centymetrów, a suma trzech wymiarów: długości, szerokości i wysokości nie przekracza 150 centymetrów.
Włochy i Watykan:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne o masie do 20 kg, których najdłuższy wymiar nie przekracza 120 centymetrów, a suma trzech wymiarów: długości, szerokości i wysokości nie przekracza 150 centymetrów.
Ukraina:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe i ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe i ekonomiczne
– Paczki UKRAINA PLUS.
Dania, Hiszpania, Irlandia, Portugalia, Wielka Brytania:
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
– paczki pocztowe ekonomiczne.
Austria, Norwegia, Szwecja:
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne.
Meksyk (drogą morską):
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
Izrael:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe.
Kanada:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne.
USA, Australia (drogą morską):
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
– paczki pocztowe ekonomiczne.
Do innych krajów, nie wymienionych powyżej – nadal przyjmowanie przesyłek jest zawieszone. O rozszerzeniu dostępności wysyłania przesyłek zagranicznych będziemy informować na bieżąco.
Informacje z 9 kwietnia 2020:
Wysyłanie przesyłek zagranicznych (bez przesyłek EMS) zostaje realizowane do następujących krajów w podanym zakresie:
- Niemcy – listy (priorytetowe w tym polecone i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne) oraz GLOBAL Expres;
- Belgia, Białoruś, Bułgaria, Czechy, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja i Węgry – listy (priorytetowe w tym polecone i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne);
- Ukraina – listy (priorytetowe w tym polecone i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne) oraz Paczka UKRAINA PLUS;
- Dania, Hiszpania, Irlandia, Holandia, Portugalia i Wielka Brytania – listy ekonomiczne oraz paczki ekonomiczne;
- Austria, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Włochy – listy ekonomiczne;
- Meksyk (drogą morską) – listy ekonomiczne;
- Australia, USA i Kanada (drogą morską) – listy (ekonomiczne) oraz paczki (ekonomiczne).
Pozostałe przekazane wcześniej informacje nie ulegają zmianie.
Informacje z 2 kwietnia 2020:
Poczta Polska informuje, że można już także przyjmować listy ekonomiczne do Austrii, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, Włoch. Na dzień 02.04.2020r. przyjmujemy przesyłki pocztowe do zagranicy, tylko do n/w krajów we wskazanym zakresie:
Niemcy:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne,
– GLOBAL Expres.
Białoruś, Czechy, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Słowacja:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe oraz ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe oraz ekonomiczne.
Ukraina:
– przesyłki nierejestrowane priorytetowe i ekonomiczne,
– przesyłki polecone priorytetowe,
– paczki pocztowe priorytetowe i ekonomiczne
– Paczki UKRAINA PLUS.
Belgia, Dania, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Portugalia, Wielka Brytania:
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
– paczki pocztowe ekonomiczne.
Austria, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Włochy:
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne.
Meksyk (drogą morską):
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
USA, Kanada, Australia (drogą morską):
– przesyłki nierejestrowane ekonomiczne,
– paczki pocztowe ekonomiczne.
Do innych krajów, nie wymienionych powyżej – nadal przyjmowanie przesyłek jest zawieszone.
Informacje z 23 marca 2020:
Operator pocztowy wdrożył szereg rozwiązań mających na celu ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom, klientom i partnerom biznesowym. Będąc w stałym kontakcie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo Polaków zdecydowano się m.in. na utworzenie w nich specjalnych stref bezpieczeństwa oraz zakup środków dezynfekujących, maseczek i jednorazowych rękawiczek dla pracowników. Wprowadzono nowe procedury przy potwierdzaniu obioru listów poleconych i paczek zastępując tradycyjny podpis 4 ostatnimi cyframi z dokumentu tożsamości.
Z uwagi na podwyższoną absencję pracowników Poczta skróciła godziny pracy placówek pocztowych. Zmianie uległy także możliwości nadawania przesyłek zagranicznych. Wobec braku możliwości transportu lotniczego Poczta organizuje transport lądowy i morski, przywracając możliwość wysłania przesyłek do państw Europy, Ameryki oraz Australii.
Informacje z 20 marca 2020:
Poczta Polska wdrożyła procedury zapewniające bezpieczeństwo klientom i pracownikom przy dostawie przesyłek wprost pod drzwi.
Oprócz tradycyjnej formy doręczenia wszystkie przesyłki listowe rejestrowane, paczkowe i kurierskie (z zastrzeżeniem przesyłek z dokumentami zwrotnymi) można odebrać bez pokwitowania. W tym przypadku wystarczy jedynie okazanie pracownikowi Poczty Polskiej z bezpiecznej odległości dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy. Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu.
Dla przesyłek paczkowych i kurierskich, w przypadku gdy nadawca podał numer telefonu Klienta, przed doręczeniem przesyłki Klient otrzyma numer kontaktowy do kuriera. Od kuriera można uzyskać informacje o prognozowanym czasie dostawy lub uzgodnić bezpośrednio tryb odbioru przesyłki.
Informacje z 17 marca 2020:
Poczta Polska informuje, że wysyłanie przesyłek zagranicznych (bez przesyłek EMS) zostaje przywrócone do następujących krajów w podanym zakresie:
- Niemcy – listy (priorytetowe i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne) oraz GLOBAL Expres,
- Czechy i Słowacja – listy (priorytetowe i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne),
- Ukraina – listy (ekonomiczne), list polecone (priorytetowe), paczki (ekonomiczne) oraz Paczka UKRAINA PLUS,
- Białoruś, Litwa, Łotwa, Dania, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Holandia – listy ekonomiczne oraz paczki ekonomiczne,
- Meksyk (drogą morską) – listy ekonomiczne,
- USA i Kanada (drogą morską) – listy (ekonomiczne) oraz paczki (ekonomiczne).
Ponadto Poczta Polska informuje, że zawieszenie przyjmowania przesyłek pocztowych do innych krajów nie wymienionych powyżej nadal obowiązuje. O rozszerzeniu dostępności wysyłania przesyłek zagranicznych będziemy informować na bieżąco.
Informacje z 16 marca 2020:
Poczta Polska wprowadza zmiany w organizacji pracy placówek pocztowych:
- godziny pracy ulegają skróceniu do 6 godzin dziennie – informacje o godzinach pracy można znaleźć na oficjalnej stronie poczty polskiej,
- praca placówek całodobowych zostaje skrócona i będą one czynne od godz. 8:00 do 20:00,
- punkty obsługi klienta w galeriach handlowych będą nieczynne.
Dodatkowo organizacja obsługi klienta będzie oparta o zasadę, że przy okienku może stać jedna osoba. Szczegółowe informacje zostaną umieszczone na drzwiach wejściowych. Wprowadzone zostały także tzw. strefy ochronne w bezpośredniej obsłudze klienta. Klienci proszeni są o zachowanie odległości około 1,5 metra podczas oczekiwania na obsługę.
Aktualne informacje dostępne są na stronie: http://placowki.poczta-polska.pl/.
InPost paczkomaty i kurier – informacje w związku z COVID-19:
Informacje z 27 marca 2020:
W trosce o bezpieczeństwo naszych Kurierów oraz Odbiorców przesyłek, InPost podjął decyzję o zawieszeniu realizacji usługi ROD (Zwrot Potwierdzonych Dokumentów) dla przesyłek InPost Kurier. Celem zmiany jest minimalizacja kontaktu na linii Kurier – Odbiorca, na etapie wymiany papierowych dokumentów.
Przesyłki z usługą ROD nadane przed wdrożeniem zmiany zostaną doręczone w standardowy sposób.
Informacje z 20 marca 2020:
InPost zmienia formę sporządzania protokołów szkody, związaną z procedurą reklamacji. Jednocześnie zawieszamy dotychczasowy sposób, polegający na przygotowaniu protokołu szkody w obecności kuriera lub w najbliższym Oddziale InPost.
Od teraz wdrażamy nowy, skrócony protokół szkody, który będzie można uzupełnić w momencie składania reklamacji online i wraz ze zdjęciami wysłać w procesie reklamacyjnym. Można to zrobić tutaj. Przypominamy, że zdjęcia uszkodzonej zawartości są niezbędne do rozpatrzenia reklamacji – w przypadku ich braku, Dział Reklamacji zwróci się do Was z prośbą o ich dosłanie.
Co najważniejsze, dokument uzupełnicie bezpiecznie i wygodnie – bez udziału kuriera oraz bez konieczności wizyty w Oddziale. Wystarczy dostęp do Internetu. Procedura dotyczy uszkodzonych przesyłek kurierskich oraz paczkomatowych. Obecnie jest to jedyna dostępna forma i całkowicie zastępuje dotychczasowe.
Uwaga: proces tworzenia protokołu szkody jest niezależny od procesu reklamacyjnego, co oznacza, że w sytuacji wystąpienia uszkodzenia przesyłki, należy standardowo zgłosić reklamację poprzez formularz reklamacyjny, a następnie uzupełnić protokół i dodać zdjęcia.
Informacje z 16 marca 2020:
W odpowiedzi na obecną sytuację, w kolejnych dniach InPost wdrożył konieczne zmiany w zakresie odbioru przesyłek:
- Od 16 marca przesyłki zamówione do Paczkomatów będą czekać na odbiór, jak dotychczas – przez 48h. Po tym okresie nieodebrane przesyłki nie będą odsyłane do Oddziału InPost, ale zostaną zwrócone bezpośrednio do Nadawcy. Analogiczną zmianę wprowadzamy również dla przesyłek kurierskich – w przypadku, gdy nie uda się ich doręczyć bezpośrednio do Odbiorcy (podejmujemy dwie próby doręczenia), przesyłki trafią do Nadawcy.Dlaczego taka zmiana? Chcemy maksymalnie ograniczyć kontakt pracowników Oddziałów InPost z osobami z zewnątrz, gdyż zachorowanie jednej osoby może wpłynąć na pracę całego Oddziału. Zdajemy sobie sprawę, że to istotna zmiana, ale mamy nadzieję, że przyjmiecie ją ze zrozumieniem. Oczywiście wrócimy do standardowych procedur, gdy tylko będzie to możliwe.
- Powyższa zmiana oznacza, że również od 16 marca wstrzymujemy nadania i odbiór przesyłek w naszych Punktach Obsługi zlokalizowanych przy Oddziałach InPost. Nadania i odbiory przesyłek będą możliwe w Paczkomacie, w punktach partnerskich POP oraz poprzez podjazd kuriera. Przesyłkę możecie również nadawać bezpiecznie w Paczkomacie korzystając z usługi Szybkie Nadania (szybkienadania.pl) lub poprzez Managera Paczek.
- Od 18 marca wdrażamy system odbioru przesyłek kurierskich w oparciu o kod odbioru, aby wyeliminować konieczność składania podpisu na terminalu kuriera. Kod potwierdzający odbiór przesyłki będzie przesłany w wiadomościach statusowych (email i/lub SMS). Prosimy o podanie kodu kurierowi.
Dlaczego taka zmiana? Dzięki temu kurierzy będą mogli zachować bezpieczną odległość przy przekazaniu Wam paczki.
DPD Polska – informacje w związku z COVID-19:
Informacje z 2 kwietnia 2020:
Transport i doręczenia w Polsce odbywają się na dotychczasowych zasadach.
Spodziewane są wydłużone czasy transportu przesyłek eksportowych ze względu na kontrole prowadzone na granicach w całej Europie. Należy pamiętać, że duża część firm, restauracji i instytucji publicznych jest zamknięta. Nadawca musi sprawdzić czy miejsce, do którego wysyłana jest paczka jest otwarte.
Wyłączenia i zawieszenia międzynarodowego serwisu kołowego znajdziecie Państwo tu: https://wwwdpd.azureedge.net/zip-codes.xlsx
Informacje z 27 marca 2020:
POLSKA
Transport i doręczenia w Polsce odbywają się na dotychczasowych zasadach.
DPD EXPRESS (przesyłki lotnicze)
Od poniedziałku 30.03 wznowiona zostaje możliwość nadania paczek poza Unię Europejską. Paczki do krajów UE przyjmowane są normalnie.
DPD CLASSIC (przesyłki drogowe)
Spodziewane są wydłużone czasy transportu przesyłek eksportowych ze względu na kontrole prowadzone na granicach w całej Europie. Należy pamiętać, że duża część firm, restauracji i instytucji publicznych jest zamknięta. Nadawca musi sprawdzić, czy miejsce, do którego wysyłana jest paczka, jest otwarte.
Wyłączenia i zawieszenia międzynarodowego serwisu kołowego znajdziecie Państwo tu: https://wwwdpd.azureedge.net/zip-codes.xlsx
Informacje z 20 marca 2020:
Informujemy o zmianach w usługach sobotnich i nowych godzinach pracy recepcji w oddziałach DPD Polska:
- od najbliższej soboty, tj. 21 marca 2020 r. serwis „Doręczenie w sobotę” do odwołania zostaje zawieszony
- od najbliższej soboty, tj. 21 marca 2020 r. recepcje oddziałowe do odwołania będą zamknięte w soboty
- od najbliższego poniedziałku, tj. 23 marca 2020 r. do odwołania recepcje w oddziałach będą czynne w godz. 10.00-18.00.
Paczka w Ruchu – informacje w związku z COVID-19:
Od piątku 27 marca RUCH S.A. wprowadził obowiązkowy proces odkażania ozonem przesyłek obsługiwanych w ramach usługi Paczka w RUCH-u.
Na terenie Centrum Logistycznego RUCH S.A. w Warszawie wydzielona została specjalnie stworzona oraz zabezpieczona strefa odkażania, do której trafiają obsługiwane paczki. W ramach uruchomionego dzisiaj procesu dezynfekcji, paczki poddawane są działaniu ozonu, który jest gazem silnie utleniającym, jednak nie ingerującym w zawartość przesyłek. Proces dezynfekcji Paczki w RUCH-u pozwala więc usunąć wszelkie bakterie, które potencjalnie mogłyby znaleźć się na przesyłanych paczkach.
Ozonowanie wykorzystywane jest np. do odkażania mieszkań po kwarantannie osoby z zakażeniem koronawirusem, tą metodą obecnie dezynfekuje się również środki transportu publicznego. Każdą partię przesyłek poddajemy dezynfekcji przez około 4 godziny.
Oprócz tego, RUCH S.A. ogranicza dostęp do wszystkich naszych centrów logistycznych dla osób spoza firmy, pracowników magazynów oraz kierowców wyposażyliśmy w rękawiczki ochronne oraz zapewniliśmy dostęp do niezbędnego zaplecza sanitarnego. Do własnych punktów odbioru paczek czyli kiosków i saloników prasowych RUCH-u na terenie całego kraju dostarcza płyny dezynfekcyjne, a punktom partnerskim przekazał zalecenia dot. rekomendowanego postępowania w celu unikania zakażenia wirusem.
Na koniec jeszcze raz powtórzę: proszę Cię o uważne śledzenie komunikatów przekazywanych przez przedstawicieli rządu oraz służb sanitarnych.
Pamiętaj, że w tym momencie priorytetem jest zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa oraz bezpieczeństwo wszystkich osób.